Skoda Fabia 2008 Lekstroom op zekering 20

Ik heb een Fabia met een lekstroom probleem. Ik meet een lekstroom van 0,21A bij de accu. Ik hoef niet uit te leggen dat dit resulteert in een lege accu aangezien ik mijn auto niet voor woonwerk verkeer gebruik. Als ik zekering 20 verwijder dan loopt dit terug naar ongeveer 0,03A. Dit is met de deur op slot, alle verlichting uit en na ongeveer een minuut wachten.
Is dit een bekend probleem? Hoe raden jullie aan om dit probleem te gaan oplossen?
Bij zekering 20 staat het volgende genoemd in het boekje: Instrumentenpaneel, stuurhoeksensor, ESP, regelapparaat boordnet.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

Antera

Donateur
Van harte welkom.

Zoals @Peter-036 zegt idd half uurtje wachten vaak zakt het verder weg. Maar stond je elke morgen met een lege accu?

Heb je er een alarm in zitten?
 
Hi, Bedankt voor de antwoorden zover.
Laat de auto eerst eens ruim een halfuur staan vóór je de lekstroom weer meet, er blijft nog een poosje spanning op een aantal dingen staan.
Dit heb ik gedaan en dit geeft inderdaad een compleet ander beeld. Na een half uur wachten was er nog maar 0,02A lekstroom over. Als ik de zekering van de radio verwijderde dan geeft de meter 0,00A aan. Hartstikke netjes dus.

Maar om het verhaal nog wat verder uit te wijden, ik had er voor het laatst mee gereden op 27 december. Daarna pas weer op 4 januari. Toen merkte ik al dat de auto iets moeilijker wilde starten. Toen maar kort gereden. Toen ik op 5 januari weer wilde starten was de accu echt leeg. Ik heb ongeveer een maand geleden een vergelijkbare situatie gehad waarbij hij ook leeg was na een week ongebruikt te zijn. Toen heb ik de accu geladen en daarna de auto naar de garage gebracht (geen Skoda garage). Bij de garage konden ze niks geks vinden. Wel de accu (44A) doorgemeten en die was prima volgens de heren. Hij is ook pas een jaartje oud dus zou nog in orde moeten zijn.

Omdat de accu dus weer leeg was dacht ik aan een lekstroom en vandaar dus toen maar het halve verhaal.

Nu is het dus zo dat ik geen lek meer meet, maar dat de accu wel langzaam leeg loopt. Gisteren de accu geladen en vandaag starte hij ook weer probleemloos. Hebben jullie ideeen waar ik verder kan zoeken?

Groeten en nogmaals dank,
Sander
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd is mijn 1e idee dat je huidige accu gewoon niet goed is. 44 Ah is wel erg licht, en ik zie vaak dat accuboeren een veel te lichte accu aanbieden om lekker goedkoop te zijn. Gevolg van een te lichte accu, is dat deze regelmatig te ver wordt ontladen, waardoor de levensduur van de accu extreem kort wordt. Op de sticker in de kofferbak, of voor in je instructieboekje kun je via de codes achterhalen welke accu er in de auto hoort.
 

turboturbo

Forumguru
Laadt de dynamo goed bij?

Verder: sporadisch komen slechte accu's wel als goed bevonden door een test apparaat - ik heb toch al eens meer in diverse topics gelezen dat de accu 'goed' bevonden werd door de garage, maar dat een nieuwe accu de problemen tóch oploste en die kennelijk toch niet goed meer was.

Ik zou het dus toch even proberen met een nieuwe accu, en idd liefst een zo hoog mogelijk Ah en CCA wat er verkrijgbaar is qua fysieke afmetingen. Bestel je online dan ben je spekkoper en heb je een A merk accu voor nog geen honderd euro.

EDIT: kijk hier precies na welk type accu en qua afmetingen passend is voor jouw auto:
https://www.varta-automotive.com/nl-be

Daar zie je bijv dat voor de 1.2TSI (geen idee welke motor in jouw Fabia zit) al een 60Ah 540CCA accu in past met de volgende afmetingen:
Breedte: 175 mm
Lengte: 242 mm
Hoogte: 190 mm
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan