Skoda Fabia 1.4 TDI

sitechris

Donateur
Van de week met een collega naar een klant geweest en die collega rijdt (tijdelijk) in een Fabia 1.4 TDI. Aangezien ik nog nooit in een Fabia heb gereden, reden genoeg om even zijn sleutels te pakken en zelf ook achter het stuur plaats te nemen:

Overall conclusie: meevallertje!

+ Prettig onderstel. Dit was een modelletje met iets sportievere vering. Genoeg comfort over. Reed erg volwassen.
+ Prettige besturing/schakelbak
+ Prettige stoelen (lekker hard, alhoewel wel ietsjes kort)
+ Interieur best aardig afgewerkt. Wordt in tests vaak als plastic aangeduid, maar ik vind dat reuze meevallen. Nieuwe Polo is net wat mooier, maar de Fabia wint het imo van Ibiza, Corsa en de vorige Polo.
+ Bediening kan niet makkelijker!
+ Auto had best veel luxe (parkeersensoren, climatronic etc)
+ Motortje presteert niet slecht. In vijfde versnelling voldoende trekkracht.
+ Auto is best ruim gezien zijn klasse.

- Wat een herrie maakt die 1.4 TDI. Ik moet wel zeggen, het is wel een origineel en ver weg sportief aandoend geluid. Maar het is echt uit de tijd. Die motor moeten ze echt snel op pensioen sturen. Herrie is dermate aanwezig dat je niet echt fit uitstapt. Ik heb overigens ook een collega die in vorige model Polo rijdt met diezelfde motor, die auto maakt (zo mogelijk) zelfs nog meer herrie. Is de Fabia toch wat beter geisoleerd. Maar tegen het geweld van de 1.4 TDI is geen kruid gewassen.
- Grootste manco van de Fabia imo is volledig subjectief. Ik vind een Polo en Ibiza vele malen leuker om te zien (volledig subjectief) maar toch...Deze Fabia had ook nog eens een wit dak en witte spiegeltjes.

Ik heb recent ook nog in de nieuwe Polo gereden, die vond ik nog een tikkie beter. Net wat mooier interieur en nog meer volwassen rijgedrag. Maar de Fabia vind ik wel beter als de Ibiza, Corsa en Clio die ik ook gereden heb. Al met al prettige auto, helemaal als je een 1.2 TSI gaat rijden of als ze CR diesels onder de kap leggen (zijn die al leverbaar?).

E

Ex-lid 2926

Zo'n 1.4 TDI heeft inderdaad een flink hoorbare roffel. Rij af en toe eens in een Polo Bluemotion 1.4 TDI (vorige model). Valt me qua prestaties nog niet eens tegen. Heeft wel een ellenlange overbrenging. Maakt dus op autowegsnelheid weinig toeren en dan valt het met het geluid ook wel mee. Het geluid doet mij heel erg denken aan de vroegere Daihatsu Charade turbodiesel. Een kleine 1000 cc driecilinder turbodiesel. Volgens mij was Daihatsu z'n tijd vooruit. Een driecilinder is soms zo gek nog niet. Bij een kleine cilinderinhoud levert een driecilinder vaak meer koppel bij lagere toerentallen dan een in cilinderinhoud vergelijkbare viercilinder. Kijk bij de motorfietsen maar eens welke juweeltjes Triumph maakt met z'n fameuze driepitters.
Je (subjectieve) mening over het uiterlijk van de Fabia kan ik wel delen. Met een paar flinke wielen vind ik de hatchback nog net gaan. Ik had het uiterlijk hoger gewaardeerd als de identiek gelijnde Suzuki Swift niet had bestaan. De Swift vind ik wel heel geslaagd.
Doet natuurlijk niets af aan de kwaliteiten van de Fabia II. Wat interieurruimte betreft in dit segment onovertroffen. Een prima zitpositie en ook nog eens heel goed afgewerkt. Niet voor niets zie je ze in Duitsland bij bosjes rondrijden.

Ronnie

Forumguru
Minder cylinders bij gelijke inhoud = langere slag = hoger koppel.
Meer cylinders bij gelijke inhoud = kleinere boring -en slag = minder koppel , maar meer PK's bij hogere toeren. ( "vierkante motor" )
B.v. bij een Formule1 motor is de slag kleiner dan de boring (z.g. "overvierkante motor") hij levert dan wel 700+ pk's bij 16.000 rpm, maar in verhouding weinig koppel.
Wanneer je b.v. een Formule1 voor een trailer van 30 ton neer zou zetten komt hij er niet mee weg.........

Fabia

† In Memoriam
. Een driecilinder is soms zo gek nog niet. Bij een kleine cilinderinhoud levert een driecilinder vaak meer koppel bij lagere toerentallen dan een in cilinderinhoud vergelijkbare viercilinder.

En dat merk ik elke dag met mijn driecilinder 1.2. Echt een heerlijke motor met veel trekkracht. Veel beter dan mijn vorige 1.4 16V viercilinder.

sitechris

Donateur
en ik vind dat driecilinders wel een grappige sound maken (zie bv Smart). Niet alledaagse viercilindersound.

cvegreen

Forumguru
Waarom denken jullie dat ik mijn F1 zo mis . Zo een zalig motortje , mooi geluidje en bakken vol trekkracht voor zo'n klein motortje . Wat mis ik mijn zwart wondertje .

Ik heb als voorloop auto een Fabia 2 1.4 TDI. Eerst was er de teleurstelling dat ik zo'n voorloop auto kreeg. Maar buiten het motorlawaai en korte stoelen heeft hij mij aangenaam verrast! Hij is inderdaad zeer ruim voor zijn klasse. Ook heeft hij behoorlijk wat trekkracht en een prettige wegligging. Aankomende week ga ik ritten van meer dan 500km maken, ik ben bang dat ik dan een beetje gestoord van het motorlawaai uitstap.

E

Ex-lid 2926

Paar van die gele schuimpjes in je oren en je geniet van een weldadige rust. Aan de stereo heb je dan ook niet zoveel en een sirene van de hulptroepen zal je vermoedelijk ook ontgaan. Eigenlijk zijn we ook wel heel erg verwend. Nog niet zo heel lang geleden zat het interieurgeluid bij een middenklasser boven de 70 dbA bij een constante snelheid van 100 km/u in de hoogste versnelling.
Een F 430 of Gallardo zijn zelfs nog iets lawaaiiger, maar ja die klinken weer als muziek in de oren.
Ik vermoed dat die Twin Spark van je schermafbeelding ook heel lekker klinkt.

sitechris

Donateur
tuurlijk we zijn ook verwend. Maar ja....als al je concurrenten het wel voor elkaar krijgen om een stillere auto te bouwen, dan moet je als VAG goede argumenten hebben om de motor in het gamma te houden. Wrsnl willen ze een grote voorraad eerst opmaken, voordat ze de motor vervangen. Op zich is het best jammer, want verder zijn de Fabia, Polo en Ibiza prima auto's.

Bovenaan Onderaan