Skoda Fabia 1.4 2000

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een probleem en ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat evt het probleem zou kunnen zijn.

Mijn Skoda Fabia 1.4 uit 2000 met motorcross ATZ geeft sinds gister de EPC storing aan. Dit merkte ik op tijdens het rijden en ben toen langs de kant gaan staan om de auto aan en uit te zetten (in de hoop dat die zou verdwijnen). Niet erg slim, want daarna startte de auto niet meer. Na een tijdje gewacht te hebben en vervolgens de ANWB gebeld te hebben probeerde ik deze nog één keer te starten. En toen startte de auto, maar hij stotterde op een precieze regelmatige manier tussen de 1000/1500 toeren. Waarbij ook nog eens bleek dat ik geen gas meer kon geven. Totaal geen reactie bij indrukken gaspedaal. Toen de contact uit en aangezet terwijl de auto nog aan stond, tegelijkertijd gas gegeven en toen werkte het gas weer maar brandde het EPC nog steeds. Even 15 meter testrondje gemaakt en toen viel weer het vermogen weg, en begon de auto weer te stotteren en reageerde niet meer op het gas. Ondertussen ANWB gekomen, heeft denk de ?behuizing? onder het stuur en boven de pedalen verwijderd om te kijken bij me gaspedaalsensor deze heeft hij uitgetrokken en weer erin gedaan om die te resetten. Dit aangezien het uitlezen hem niet lukte omdat zijn apparaat geen verbinding maakte met mijn voertuig ("communicatie failure").

Hij heeft de accu gereset door de kabel even los te halen en weer vast te maken maar ook dat hielp niet. Hij kon me niet verder helpen en vervolgde zijn weg. Ik heb toen "het trucje" gebruikt door de contact snel uit en aan te zetten en tegelijkertijd gas te geven om mijn weg te vervolgen. Aangezien ik mijn auto nodig heb voor mijn werk kan ik pas dinsdag naar de garage. Dus tot die tijd maak ik gebruik van dat trucje ookal valt deze onderweg wel eens uit maar ja dan maar elke keer herhalen tot ik bij de garage kan.. Maar ook daar heb ik geen vertrouwen in omdat de ANWB aangaf dat de uitleesapparaten (2 verschillende) van hem geen verbinding kunnen maken met het voertuig dus hij niet zou weten hoe hun dan eventuele foutcode zouden kunnen uitlezen. Nu vraag ik me af of jullie hier ervaring mee hebben? Wat eventueel het probleem zou kunnen zijn? En waar ik eventueel al zelf al naar zou kunnen kijken alvorens naar de garage te gaan?

De auto stotterde wel eens vaker en hield ook wel eens in bij het optrekken voor deze gebeurtenis(voornamelijk in 1 en 2, maar kon ik wel mee leven), heeft een hoog benzineverbruik (maar dat is volgens mij wel algemeen bekend, dit ivm kennis en die ook deze type auto hebben gehad). Verder markeerde er weinig of niets aan de auto. De kilometerstand staat op 242.***.
 

turboturbo

Forumguru
Welkom @mahaddo , jezelf voorstellen kan in het meet&greet topic.
Jouw Fabia heeft dus deze motor precies:
1.4 MPI 1999–2003 I4 AME/AQW/ATZ 1397 cc 50 kW (68 PS; 67 hp) at 5000 rpm 120 N⋅m (89 lb⋅ft) at 2500 rpm
bron
Dat is de 'oude' 8 klepper die in 2003 opgevolgd is door de 1.4 16 kleppers (en een nieuw geïntroduceerde 1.2 12 klepper)
Die 1.4 MPI motoren staan hier enigszins bekend om oa problemen met de koppakking (die willen nog eens gaan lekken) Geen idee of dit te maken kan hebben met de problemen die je nu hebt, maar is denk ik goed om te weten.

Een paar dingen die me opvallen in je verhaal. Je had al problemen met de auto en ook een hoog verbruik. Of dat met de huidige problemen te maken heeft, weten we nog niet maar zou zeer aannemelijk kunnen zijn. Dus dat er een probleem is waarvan de gevolgen steeds groter worden.
Je schrijft dat deze motoren bekend staan on hun hoog verbruik, dat klopt niet helemaal. Met alle 1.4 blokken (zowel de 8 klepper MPI als de 16 kleppers) valt een gemiddeld verbruik van ruim 1:15 wel te halen. Wat is jouw verbruik momenteel en hoe heb je dat gemeten (aantal gereden km's delen door het aantal liters op basis van een aantal tankbeurten? Of de boordcomputer?)
Een hoog verbruik kan op zichzelf al duiden op een probleem....

Omdat er geen foutcodes zijn uitgelezen is het voor ons hier ook lastig raden. Een reden waarom soms niet uitgelezen kan worden is als de computer van de auto na tuning op slot is gezet (lijkt me in jouw geval niet aannemelijk) of een aftermarket radio kan dit veroorzaken. De radio helemaal uitzetten (frontje eraf) of tijdelijk even loskoppelen van de auto zou kunnen helpen. Of de uitlees apparatuur is het probleem, dat kan ook nog.

--

Waar ik zelf aan zou gaan denken in volgorde van wat makkelijk uit te sluiten is:
- accu (ook als dat heel onwaarschijnlijk lijkt, de accu nog jong is of voldoende spanning af geeft kan zo'n ding toch stuk zijn en meest vreemde storingen tot gevolg hebben)
- bougies vuil of defect
- bobine(s) oud defect of versleten (die hebben ook een vervangingstermijn, wat vaak vergeten wordt, na ruim 2 ton is dat niet gek)
- motorfilter(huis) schoon?
- gasklephuis schoonmaken
- lambda sensoren (ook die hebben na 2 ton hun beste tijd gehad) Maar ik vermoed dat je dan een ander lampje zou hebben (nl het motorstoringslampje)

De eerste stap is toch echt uitlezen en de foutcodes vragen (dus niet in de eerste plaats de gestelde diagnose) alleen op die manier kan je op internet zoeken naar vergelijkbare topics, de site van Gerrit Speek en mogelijke oplossingen.

Hier op het forum kan alvast kijken of je in de buurt woont van een forumlid met een uitlees apparaat (bv VAGcom/VCDS of met een Obdeleven) Dan kan je misschien dit weekend nog erachter komen wat de foutencode(s) zijn en alvast gaan googlen.

Tot slot; rijdt de auto ook op gas of alleen benzine?
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Welkom hier.
@turboturbo bedoelt dat je je voor kunt stellen in de rubriek meet en greet.
Zoals je zult zien is dat stukje tekst groen, en daar kun je op klikken om je voor te stellen.
Woonplaats of regio kan ook handig zijn voor verwijzing naar adressen waar je terecht kunt voor het uitlezen.

Uitlezen is een must helaas bij onze auto's, zonder kun je bijna niet meer.
Enige wat ik nog kan bedenken in aanvulling op @turboturbo is een dynamo die aan het overlijden is.
 

Erik_NL

Forumguru
hoog benzineverbruik (maar dat is volgens mij wel algemeen bekend,
een hoog verbruik van het 1.4 achtkleps-blok is ook bepaald niet onze ervaring (1:16 over 200 dkm in 14 jaar, lokaal verkeer en tweewekelijks 120 km snelweg)
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Tja wat is een hoog verbruik.
De onze van 2005 dus 16 klepper loopt gemiddeld gerekend over 12283 km 1 litertje op 14.83679525222552 km.
En dat met aanhanger, caravan, snelweg loslaten en tokkelen over de landwegen.

Peugeot 205 die hier als tweede auto staat is 200 kg lichter met 1400 motortje, en doet ongeveer hetzelfde.
Klagen over het verbruik van de Fab doen we dus echt niet.
 

Ronnie

Forumguru
Kennelijk een computer/OBD probleem.
Ik zou de accupool van de massa halen, dan de stekker van de motronic-computer eens loshalen.
(grote zwarte stekker van computer tegen schutbord)
Deze stekker en de verbindingen eens controleren op corrosie.
Grote kans dat dit de boosdoener is......
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ik heb gelukkig ook een oorspronkelijk Skoda blokje in de Fabia maar dan de AQW versie. Is vrijwel gelijk met de ARZ. Mijn verbruik over 62224 km is 1:15,71 dus ik daar ben ik best tevreden mee. Verder een heerlijk motortje!! Betreft klacht: uit laten lezen. Het kan bv. ook liggen aan een bobineblok wat op overlijden staat of een BDP sensor. Het valt mij op dat de storing min of meer verdwijnt na enigszins afkoelen van de motor. Heb dat zelf ook eens gehad met een Renault VelSatis krukassensor. Sensor vervangen en probleem weg.
 
Nou bedankt allemaal voor jullie hulp en reacties. Beetje druk met wisselende diensten waardoor ik wat later ben met reageren.

Sinds eergister is de storing spontaan verdwenen, wat overigens erg apart is. Toevallig verdween deze exact op de plaats waar dit ook gebeurd was (parkeerplaats):thumbsdown:
De auto toont ook geen storingen meer aan en de motor loopt weer zoals de oude. Heeft nog wel eens onregelmatige loop stationair, zakken met de roeren naar 500 en dan weer naar 700/800. Vervolgens staat deze weer op 900 toeren en loopt de auto weer normaal. Blijft wel raar natuurlijk, maar was wel een bekend probleem en de auto rijdt verder gewoon prima. Wat wel opvallend is dat als ik de verwarming wat hoger zet en/of de knoppen voor de ramen gebruik of iets anders wat enige inspanning vraagt, de auto nog meer gaat stotteren. Maar het komt heel soms voor, hij heeft zijn momentjes, en niet altijd dus heb ik er wel vrede mee voorlopig.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie het topic nu pas, ik heb met mijn Fabia I bij de Skoda-dealer hetzelfde probleem gehad, geen foutcodes uit te lezen. De oplossing is heel simpel: even de radio elektrisch los halen, en je kunt hem wel uitlezen (hierbij ga ik er vanuit dat je een aftermarket radio hebt, en geen originele Skoda radio). Op de radio zit namelijk de k-line van de canbus, die er voor zorgt dat een radio die dat heeft het radiovolume verhoogt met de rijsnelheid. Niet originele radio veroorzaken vaak storing op de canbus via die k-line. Ik heb destijds bij mijn auto gewoon de k-line doorgeknipt en afgeplakt (om kortsluiting te voorkomen), ik meen dat bij mijn bouwjaar (2003) de k-line grijs blauw was en op pin 3 van het ISO-blok zit.

Ik raad je trouwens aan om een (goedkope) uitleestool speciaal voor de VAG-groep aan te schaffen, dat kost je een paar tientjes, maar daar heb je veel profijt van bij problemen.
 

turboturbo

Forumguru
De auto toont ook geen storingen meer aan en de motor loopt weer zoals de oude.
Bedoel je met geen storingen geen lampjes meer of geen foutcodes meer?
Niet alle foutcodes laten meteen een lampje branden. Soms moet er eerst een kritiek niveau behaald worden of de frequentie van de gemeten fout(en) een bepaalde waarde hebben.
M.a.w. geen lampjes meer hoeft niet te betekenen dat er ook geen foutcodes meer zijn en er geen problemen zijn. Waarschuwingslampjes (zoals motorstoringslampje of EPC lampje) kunnen ook weer uit gaan terwijl de foutmelding aanwezig blijft.

Verder lees ik dat van de overige symptomen (oa onrustige stationaire loop en hoog verbruik) er nog geen verbetering is. Ik ben bang dat je risico loopt dat deze of andere problemen vanzelf weer terugkomen of de kans groter is en evt gevolgschade kan veroorzaken (en daar wordt reparatie vaak niet goedkoper van) ...
 
Laatst bewerkt:
Hallootjess,

Even een update mbt de auto.
Sinds eergister is de EPC modus weer teruggekomen en was de auto weer zo slecht als voorheen. Hierop direct naar de garage gegaan.

Deze heeft de volgende foutcode uitgelezen:

P1142
P0441
P0301
P0335
P1173
P1542
P0116
P0113

Hij heeft het gaskleppenhuis gereinigd en dit maakte geen verschil. Rood kabeltje naar de bobine toe weer terug vastgezet (zat los), bougies schoongemaakt, de storingen verwijderd. Nu weet hij niet waar het probleem zit van alle storingen die hij aangeeft en om dat te onderzoeken moet hij alles nagaan en/of moet eventueel onderdeel voor onderdeel (sensoren, gasklephuis etc..) gaan vervangen om te kijken bij welke reparatie de EPC verdwijnt. Volgens de garage is dit tijdrovend werk en kost dit me best wel wat geld ( minmaal 500 tot 1000, onderdelen en reparatie). De EPC modus verdween wel nadat hij de auto had teruggeven maar hij wist me niet te vertellen binnen hoelang die kon terug komen en of die wel zou terugkomen. Na 4/5 uur kwam de EPC modus weer en kon ik geen gas meer geven en liep de motor steeds weer tussen de 500 / 1000 toeren.

Nu weet ik niet waar ik eventueel aan moet beginnen, wat te doen, wat het eventueel zou kunnen zijn zonder alles te vervangen. Dit zodat ik het EPC probleem zsm kan verhelpen en dan later beetje bij beetje de rest vervangen.

Weet even niet wat ik er mee aan moet en word er zo radeloos/hopeloos van...

Hoe ik dit trouwens typ is de auto weer uit zijn EPC modus gegaan maar natuurlijk geen idee binnen hoelang deze hier weer inkomt.
 

Bijlagen

  • 20181220_133347.jpg
    20181220_133347.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 25

turboturbo

Forumguru
Met zoveel storingen zou ik een grote beurt doen waarbij je nagenoeg alles zelf kan doen (bougies, luchtfilter, liefst ook bobines bij deze km stand als de portemonnee dat toe laat, gasklephuis is al schoon, mogelijk nog luchtmassameter en lamda sondes) en daarna dingen een voor een uitsluiten.

Dan storingen wissen en kijken welke code(s) precies als eerste terugkomen...
 
Laatst bewerkt:
Ja ik heb er wel naar gekeken alleen werd ik er niet echt wijzer van. Heb namelijk niet echt verstand van dit soort dingen. Ik weet wel dat de computer volgens mij onder het voorraam boven de accu zit? Zal ik een foto plaatsen hiervan zodat iemand misschien stapsgewijs wil uitleggen wat hier te doen (als ik het eventueel zelf zou kunnen doen)?

Het is wel toevallig inderdaad want de dag dat de eerste keer de EPC melding kwam regende het heel erg, en toen die laatst terugkwam ook. Dus dat zou zeker kunnen!
 
Even om een overzicht te schetsen, rechtsboven boven de accu, dat is de computer waar de kabels heen gaan met het plastic omhulsel?

20181223_071728.jpg 20181223_071743.jpg 20181223_071733.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Wat doet die rare rode verf daar? Ik zie dat die ook een goede verbinding met de massa punten (mogelijk) hindert!(?)

En dat ziet er idd uit als een ecu op die laatste foto. Even accu los koppelen (min pool) en dan de stekker los trekken en controleren op groene aanslag / vocht.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan