Zo, vanochtend de Epiq van dichtbij bekeken bij Van den Brug in Heerenveen. Valt niet tegen: hij oogt zowel van buiten als van binnen zeer volwassen. Lijkt binnenin zelfs een stuk ruimer dan de LeonST, terwijl laatstgenoemde toch echt bijna 38cm langer (en zonder de spiegels bijna 3cm breder) is. Met de stoel in "mijn" stand is er achterin nog een redelijke beenruimte over.
Jammer is dat je voor een trekhaak minstens de business launch edition moet nemen, die begint bij net geen 35k. Daar zit dan wel vrij veel op en aan (inclusief zaken die ik ook wel had kunnen en willen missen, zoals het travel assist pakket), maar die trekhaak kost dan alsnog €450 extra.
Op nauwelijks 20 meter afstand binnendoor stond ook de Raval in de Cupra-hoek. Van een afstandje oogt die iets leuker, vlotter, sportiever en compacter dan de Epiq. Achter het stuur zit het ook wel goed, maar het is op alle fronten krapper en achterin zelfs gewoon té krap. Dus deze kan alvast van mijn shortlist af. Ben benieuwd naar de ID Polo en ook naar de Renault 5, die twee hoop ik de komende weken of maanden nog even van dichtbij te bekijken. En dan natuurlijk ook wat proefritten maken - maar daar wacht ik mee totdat ik van het CBR definitief bericht heb dat mijn rijbewijs weer 5 jaar verlengd kan worden. Niet dat ik daarmee problemen verwacht, maar ik wil het wel zwart op wit hebben...