Skoda Enyaq updates, keuze tussen de 60 en 80 variant?

Smeeuwis

Donateur
Update voor de Enyaq 80, die krijgt per direct de aandrijflijn die geïntroduceerd werd in de ID7 en Tavascan.


Ik sta voor de keuze. Deze zal buiten bereik zijn gezien de prijzen en ik ben dus benieuwd of iemand hier weet of er ook iets voor de 60 in het vat zit. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat het gat tussen de 60 en de 80 nu dusdanig groot is dat er iets tussen komt of opgeschoven gaat worden. De 60 is voor mij in principe genoeg maar ik hik een beetje tegen de range aan omdat ik vakantie vier met een tenttrailer en een dakkoffer.

Een 80 uit de voorraad (dan nog met 204 pk) zou ook een oplossing kunnen zijn maar ik weet niet of de leasemaatschappij daarin mee gaat.

Iemand inside informatie toevallig?
 

Japanese Power

Donateur
Škoda wordt duurder en duurder.
Ben je gebonden aan Škoda als EV of mag je ook buiten de VAG stal gaan kijken.
Tesla blijft bv. maar dalen in prijs…
 
Laatst bewerkt:

Jdbigg

Senior Member
Bij de introductie van de Enyaq zou er ook een 50 komen. Die lijkt definitief geschrapt. Een ‘70’ lijkt mij geen markt voor.
 

Smeeuwis

Donateur
Leuke reacties, dank daarvoor, maar geen antwoorden op de vraag die ik stelde ;)

Over smaak valt niet te twisten maar ik vind de Enyaq op dit moment de mooiste EV die aan mijn wensen/eisenlijstje voldoet. Model 3 is geen liftback helaas. Geldt ook voor een enkele Chinees. Allemaal sedans of te kleine cross-overs. De Model Y kan ik niet configureren in de leasecalculator maar is wel kandidaat nummer 2. Ik hoop nog te horen of dat kan maar ik vind hem gewoon minder mooi.

Ik heb laadruimte (twee honden), instaphoogte (rug), ruimte achterbank (lange pubers) nodig en wil daarnaast goede elektrische zetels (lengteverschil tussen mij en mijn betere helft), een panoramadak dat open kan en LED matrix (rij veel ‘‘s nachts in donkere polder) en laat dat nou op de Sportline in mijn budget allemaal kunnen.

Vandaar mijn vraag naar een update op de 60. Ben benieuwd of één van de ingewijden hier dit weet…
 

leon-cupra

Forumguru
Denk niet dat je op de hoofdvraag een antwoord zal mogen verwachten. Zal hier niemand zitten met inside informatie.

Stuur anders eens een mailtje naar een dealer in de buurt of naar Pon.
 

hemi24

Forumguru
Je zou verwachten dat ze bij Skoda nu de iV60 wellicht met de 204 pk motor zoude gaan voeren, om het verschil iets kleiner te maken.
Maar misschien is de 180 pk versie efficiënter en doen ze het daarom juist niet..?

Ik kan nu ook niet echt zeggen dat ik de vernieuwing voor de iV80 nu echt noemenswaardig vindt, met een (theoretische) range toename van minder dan 5%…

Er wordt ook nergens over koppel/draaimoment gesproken, dus het zou mij niet verbazen dat dat gelijk is gebleven en de vermogenstoename enkel van invloed is op de acceleratietijden.
Dus sneller, maar niet echt sterker?

Nieuwe aandrijving is trouwens “oud nieuws” van afgelopen Mei; toen is de Enyaq L&K al in het nieuws geweest, waarmee deze vernieuwing al is geïntroduceerd.

 
Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
@leon-cupra Ik denk het ook niet... Dealers weten over het algemeen nog minder in mijn ervaring...

@hemi24 Koppel is inderdaad nergens nog te vinden. Ik zou wel denken dat dat hoger gaat liggen maar het hoeft niet. De huidige motoren hebben immers een identiek koppel van 310 Nm en een nagenoeg gelijke sprinttijd. Wel zou juist de 60 kunnen profiteren van een verbeterde efficiency en daarmee de range vergroten. Ik ben niet zo geïnteresseerd in 0-100, max. vermogen of max. koppel, range is belangrijker voor mij, althans binnen mijn budget. Anders nam ik uiteraard die 80 wel...

Ach, we zien het allemaal wel. Eerst de lease configurator in de gaten houden.
 

Slider

Forumguru
Ik sta voor de keuze. Deze zal buiten bereik zijn gezien de prijzen en ik ben dus benieuwd of iemand hier weet of er ook iets voor de 60 in het vat zit. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat het gat tussen de 60 en de 80 nu dusdanig groot is dat er iets tussen komt of opgeschoven gaat worden. De 60 is voor mij in principe genoeg maar ik hik een beetje tegen de range aan omdat ik vakantie vier met een tenttrailer en een dakkoffer.
Ik ben geen EV rijder, heb nooit een lease auto gehad. Ik kijk hier misschien anders naar als "buitenstaander". Dus hou mij ten goede :giggle:

Als de lease auto opties niet passen bij je gezinssituatie, moet je dan wellicht niet beide gaan los maken van elkaar?
Oud collega van mij deed dat toen ook bewust.

Lease auto puur zakelijk (moest voor zijn functie) en privé een eigen auto geschikt voor gezin en vakanties. Anders kreeg hij het niet voor elkaar een passende auto te vinden voor zijn beide situaties (passend voor gezin en in lease budget).
 

Smeeuwis

Donateur
Ik ben geen EV rijder, heb nooit een lease auto gehad. Ik kijk hier misschien anders naar als "buitenstaander". Dus hou mij ten goede :giggle:

Als de lease auto opties niet passen bij je gezinssituatie, moet je dan wellicht niet beide gaan los maken van elkaar?
Oud collega van mij deed dat toen ook bewust.

Lease auto puur zakelijk (moest voor zijn functie) en privé een eigen auto geschikt voor gezin en vakanties. Anders kreeg hij het niet voor elkaar een passende auto te vinden voor zijn beide situaties (passend voor gezin en in lease budget).
Ik stap er juist vanaf. 15 jaar niet bijgeteld behalve een korte periode in mijn vorige O3 met 14%. Privé altijd grotere auto’s gereden omdat mijn wederhelft voor haar bedrijf veel reed en ik haar niet in een koekblik 30k per jaar wilde laten wegtikken. V70, 407, LaRo Discovery en S-Max passeerden de revue. Door bedrijf aan huis rijdt zij nu veel minder en is het kostentechnisch dus anders. Huidige 2e auto is ook echt een tweede, Peugeot 307 uit 2006. Rijdt uitstekend en kost bijna niets. Bijtelling Enyaq scheelt door huidige regeling ook nauwelijks tov mijn huidige O3.

De Enyaq past uitstekend bij onze familie situatie dus dat is geen issue. Behalve misschien de range van de 60. Maar ik heb er nog eens over geslapen en met een collega gesproken, en de slotsom is dat de 60 prima gaat lukken. Dan maar wat vaker laden onderweg op vakantie. Ik rij dan toch maar 500-600 km per dag en dan gaat prima. Of minder rijden op een dag, ook goed. Mijn initiële vraag was uit nieuwsgierigheid naar een vergelijkbare update, of die komt.

Interessante berichten over de ID7 maar voor mij ws. te duur en ik vind het VW design minder.. Nieuwe Passat en Tiguan is niet mijn ding, dat bolle neusje…. Geef mij het strakkere, scherpere van het Skoda design maar.

Heb nog weer gekeken naar Model Y, Polestar 2, XC40 maar behalve de Model Y biedt de Enyaq de meeste ruimte en opties voor iets minder geld. Model Y rijdt super, mooie tech en supergroot, maar ik kan hem moeilijk echt mooi vinden en voor 5 nieuwe jaren wil het oog ook wel wat.
 
Bovenaan Onderaan