Skoda Enyaq Coupe RS iV

sitechris

Donateur
Getest en gewogen. Te licht zeker niet, eerder te zwaar. Deze zwaargewicht maakt het RS logo absoluut niet waar. Dit is een RS-line en niet meer dan dat. Wel is het een hele fijne GT waarmee je prima kunt kilometervreten. Dan klopt de auto wel heel erg goed. Jammer alleen dat je voor deze auto 75 mille mag aftikken.

 

Rallye

Forumguru
"Voor volledig elektrische voertuigen betaalt u geen bpm. Dit blijft in elk geval zo tot en met 2024. Op deze manier stimuleert de Rijksoverheid volledig elektrisch rijden. Dat is beter voor het klimaat en het milieu."

 

EdK

Forumguru
Ja en zo word je dus heel langzaam aan (snel) een EV ingejaagd !!
Had je een andere manier verwacht ?
En lukt het niet snel genoeg dan hebben ze de brandstof nog om dit te verwezenlijken....
 

sitechris

Donateur
Wie het kan betalen. De rest mag in de rij gaan staan op het perron of hopen dat er ooit een deelauto in de buurt komt. Of gewoon pech hebben als je in de provincie woont.

Ik snap het vanuit milieu en verkeersveiligheid ook echt niet. Het is toch niet verkeerd als mensen nu alvast een overstap doen van hun 15 jaar oude auto naar een betaalbare en schonere ICE? Nu is ons wagenpark oudste van Europa. En ook relatief onveilig omdat nieuwe auto’s de laatste stand van techniek bij zich dragen.
 

SuperBeeb

Forumguru
Hoge leeftijd van ons wagenpark is juist zeer duurzaam. Dan hoeven er minder nieuwe auto's te worden gebouwd. Iets meer uitstoot door gebruik, maar veel minder uitstoot/vervuiling door de productie.
Het omgekeerde geldt voor EV's. Iets minder uitstoot (0 lokaal, maar landelijk?), maar een grote productie'uitstoot', met al die zeldzame grondstoffen waarvoor halve landen worden afgegraven...
Ok, misschien wat gechargeerd, maar niet onwaar.
 

Captain Hook

Forumguru
Precies wat @SuperBeeb zegt!
Meer, meer, meer is niet altijd beter. Of beter gezegd minder = beter.

Weet je wat niet duurzaam is? Al dat zogenaamde sportieve rijden, het afraggen van auto's op circuits, dat haantje-de-voorste-gedrag. :pieker:
:D
Maar ja, als je daar wat van zegt, dan komt de dooddoener "ze pakken ons alle leuke dingen af"
Alsof alles wat leuk is per se destructief zou moeten zijn... Oh wacht ff, in de middeleeuwen vonden we de heksenverbranding ook leuk. En rond het begin van onze jaartelling smeten we gladiatoren en leeuwen in een grote kuil en gingen we er al joelend naar kijken.
Panem et circenses. :koffie:
 

Rallye

Forumguru
Hoezo dooddoener? Als je al het gezeik leest over de F1 op Zandvoort, vlees eten, etc. worden ons toch gewoon leuke dingen afgepakt onder verwijzing naar een milieubelang? Ik kan nauwelijks leuke dingen bedenken die geen milieugevolgen hebben - ook jouw reis naar het Concertgebouw of Rijksmuseum is in principe onnodig - en dus in jouw woorden ook destructief.

Wat rijden op een circuit met heksenvervolging te maken heeft mis ik dan weer volkomen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Nu is ons wagenpark oudste van Europa.
Dit heb ik nu al een paar gelezen recentelijk op dit forum, maar waar komt het vandaan? Het is namelijk simpelweg niet waar. In 2022 was de gemiddelde leeftijd van auto's in de Europese Unie 11.8 jaar. In Nederland is dat 11.2, nog onder het gemiddelde dus. Het gemiddeld oudste wagenpark rijdt rond in Litouwen, 17 jaar. Ook als je het voormalige oostblok buiten beschouwing laat zijn er landen met een gemiddeld hogere leeftijd (Spanje, Portugal, Italie en Finland).
Pagina 10: https://www.acea.auto/files/ACEA-report-vehicles-in-use-europe-2022.pdf
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik ontzeg me liever nu een nieuwe ICE en een aantal andere pleziertjes, dan dat ik nog de Derde Wereldoorlog meemaak.

Wat is dat nou weer voor vergelijking hoor ik u denken? Ik leg m uit: als klimaatverandering en milieuvervuiling zo doorgaat, is over een paar decennia een miljard mensen op drift. Dat zijn vooral mensen uit Afrika, waar veel te weinig eten meer wil groeien en geen drinkwater meer is. En waar komen die heen? Juist...
Als er iemand denkt dat we de afgelopen 50 jaar massaimmigratie hebben gekend, dan wordt het dan pas echt leuk. En dan is wat we nu extreemrechts noemen, opeens mainstream en meerderheid.

Misschien word ik nu voor klimaatgekkie of doemdenker versleten (en off-topic is t zeker, maar daar ben ik niet de enige in ;)), maar ik geloof oprecht dat het deze kant op gaat als we niet serieus ingrijpen. We hebben al 50 jaar lekker doorgefeest op de vulkaan, met nog eens 30 jaar feesten is die vulkaan heel dunbevolkt... Is t dan zo heel erg dat een ICE rijden nu wat duurder wordt? De vervuiler betaalt...toch?
 

Captain Hook

Forumguru
Wat rijden op een circuit met heksenvervolging te maken heeft mis ik dan weer volkomen.
Lees nog eens goed terug...

Vroegâh vonden 'we' heel veel dingen leuk die we nu niet eens meer zouden beschouwen als leuk.
Zoiets als de gladiatoren in een groot stadium. Nu vinden we dat barbaars en not-done.

Vroegâh was het heel gewoon om je auto (toen ze nog stinkende blauwe rook uitwalmden) gewoon stationair te laten draaien en lekker vol te gassen. Of met de brommers flink al rokend en ronkend de schoolpleinen onveilig te maken.
Enzovoorts, enzovoorts.

Iets met voortschrijdend inzicht enzo... :jaja:
Dus ja, sommige dingen die we leuk vonden, vinden we niet meer leuk. Of misschien vinden sommigen het nog wel leuk, maar mag/kan het gewoonweg niet meer.
En sommige dingen DIE we nog steeds leuk vinden, zijn voor menig ander dan weer niet leuk.

In hoeverre houden we wel of niet rekening met elkaar? Voor zover dat kan, zonder de ander of de omgeving te schaden?
En idd, ook niet leuke dingen schaden (vaak) van alles. Onze pure aanwezigheid alhier al.
M.a.w. in welke mate vinden we, in het verleden, anno nu, en in de toekomst al dat soort zaken nog acceptabel?
Weet jij 't? Ik niet...

Snap je? Zo moeilijk en lastig is het nou. :pieker:

BTW: ik heb niks met concerten of het Rijks.
En ja, ik vind het rijden van bergpassen erg leuk. Maar dat is ook leuk zonder brachiaal PK geweld, gillende banden en fluitende turbo's.
Nog beter (of iets minder 'slecht'); ik loop vaak zelf die berg op/af en dan laat ik me ophalen.

@Tees Interessant verwoord! Dan ben ik blijkbaar ook bedeeld met dat duistere toekomstbeeld. En imho wijzen vele indicatoren in die richting. Zou willen dat het niet zo was...
Of schakelen we over op de gedachte van "na mij de zondvloed!"? Ik/wij maken er alhier een puinzooi van, laat de anderen dat maar opruimen?
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Dit oogt b.v. best wel leuk:
48054794451_70d76b6b9b_o.jpg



Maar of dat nou slim/gewenst/veilig/onschadelijk is? Mwah....

't Is niet eerlijk! Ze pakken alle leuke dingen van me af! Mag ook niks meer...
 
Bovenaan Onderaan