Skoda Enyaq 80 - Review - Cars by Bram

Tuner111

Forumguru
een nieuwe hobby van me : https://www.facebook.com/Cars-by-Bram-100362885646635

202375481_100374998978757_8621856629617003091_n.jpg


Ik had de Skoda Enyaq 80 een aantal dagen tot mijn beschikking gekregen door Garage Mertens.

Ik had al eerder de Volkswagen ID4 mogen rijden en die wagen had me al positief verrast. Dus dacht ik het zal wel meer van hetzelfde zijn met de Skoda Enyaq. Maar ik kan bevestigen dat de wagen toch wel meer is dan een kopieer en plak. Zo is het interieur mooier afgewerkt en zit alles ook logischer op zijn plaats.

207565348_100374858978771_3122700505271726222_n.jpg


Ik heb een 3tal dagen de wagen mogen rijden en dus hem mogen beleven als een dagelijkse wagen. Ik had de wagen gekregen met een range van 460KM en dus 80% batterij capaciteit. Ik heb op die 3 dagen zo een kleine 300km gereden. Waarin mijn woon werk verkeer in zit en nog enkele andere ritten. Ik heb dan na de 3 dagen de wagen afgezet met een range nog van een kleine 150km. Ik heb zoals het moet in de “Brake” stand gereden. Waardoor de wagen elke keer als je van de Gas(stroom)pedaal gaat zelf al gaat remmen om energie te recupereren. En dus je actieradius te vergroten weer.

De Skoda Enyaq is een mooie wagen om naar te kijken. Met zijn stoere neus en scherpe lijnen. Waar ik blij om ben is dat Skoda gekozen heeft deze Enyaq een mooi modern maar niet te futuristische look te geven. De wagen waar ik met heb gereden is uitgerust met mooie 21”inch velgen. Al zou ik deze zelf niet nemen en zou ik opteren voor iets kleinere velgen die het rolgeluid verminderen en het comfort nog meer verbeteren.

206480468_100374842312106_1898526003184632568_n.jpg


Aan prestaties kom je niet te kort in deze Skoda Enyaq 80. Met zijn 204 pk ga je al van 0-100 in een kleine 9 seconden. Wat niet slecht is in een wagen die 2090 kg weegt. Een bochten ridder is het zeker niet, maar daarvoor is de wagen ook niet bedacht. Deze Enyaq richt zicht echt op het gezinsleven en alles daar rond. Zo is de koffer groot (585L) genoeg voor alle taken die je maar kan bedenken. En kom je dan nog niet toe kan je gemakkelijk de zetels plat leggen en verkrijg je 1710 Liter aan ruimte. Ook wie op de achterste bank zit heeft een balzaal van plaats. En dat is Skoda hun sterkte, Mooie ruime wagens met enkele simply clevere functies zoals de ijskrabber in de tankklep of de paraplus in de deuren.

Wat me brengt naar het interieur. Deze zit echt mooi in elkaar & ze hebben met mooie materialen gewerkt. Het dashboard is mooi om naar te kijken en is mooi afgewerkt met eco verantwoord leder. De mooie bruine lederen zetels zitten ook erg fijn en geven je genoeg steun voor de langere ritten. Je hebt ook genoeg opbergruimte om er al je benodigdheden (fles water bijvoorbeeld) in kwijt te geraken.

204093867_100374955645428_4971668269354045046_n.jpg


Waarmee ik kom op het infotainment systeem in de Skoda Enyaq 80. Deze werkt fijn en alles is gemakkelijk te vinden. Het werkt snel en intuïtief, wel heb ik soms gemerkt dat hij effe vastloopt maar ik ben er zeker van dat deze kleine dingen met een aantal software updates er wel uit gaan.

Ook is de wagen uitgerust met alle moderne veiligheid systemen. Zoals je rijstrook assistent, dode hoek sensor, adaptieve cruise control, noodstop assistent en nu ook een Head-Up Display met Augmented reality. En dat is echt eerst effe wennen, maar eens gewoon kan je niet meer zonder. Je ziet alle info voor je neus van je snelheid tot als je uw gps instelt waar je naar links of rechts moet gaan. Zo moet je eigenlijk nooit meer je ogen van de weg halen.

207914704_100374875645436_2103003417697182037_n.jpg


Wat ik wel een minpunt vindt is hoe je uw airconditioning moet bedienen, deze zitten mee in het mooie grote infotainment systeem scherm. Waardoor blind bedienen eigenlijk niet meer kan. Ik hoop echt dat deze Trent snel weer veranderd naar gewoon koppen die je zonder te kijken kan aanpassen.

Kortom ik had een aangename tijd in de Skoda Enyaq 80. Die ik met veel plezier gereden heb.

Dank aan Garage Mertens voor het lenen van deze wagen !

De Plus en minpunten.
+ Range
+ Ruimte
+ Stilte
+ Head-Up Display met Augmented reality
+ infotainment systeem

- airconditioning (zie uitleg)
- infotainment system blijft soms hangen


208062631_100374945645429_4379812502710766999_n.jpg


206341906_100374885645435_4797633108950504957_n.jpg


 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Leuke YouTube films en mooie review hoor
Als ik zoiets hoor als "we zijn op pad" dan ben ik altijd benieuwd wie er meer in de auto zitten maar geen vrolijke passagier kunnen ontdekken :D
 

leon-cupra

Forumguru
Mooie test en leuk filmpje. :thumbsup:
heb je nog niet een aanbod gekregen van Dominique om voor hem te komen werken als verkoper? Je doet dat goed ;)
 

JeSko

Forumguru
Knappe review Bram! Je doet dat goed.

Ps: Ik ben normaal geen taal Nazi maar trent ipv trend viel me nu wel op :D valt me op dat de Enyaq in een donkere kleur nog pakken knapper is:thumbsup:
 

Tuner111

Forumguru
Knappe review Bram! Je doet dat goed.

Ps: Ik ben normaal geen taal Nazi maar trent ipv trend viel me nu wel op :D valt me op dat de Enyaq in een donkere kleur nog pakken knapper is:thumbsup:

Dankje, ja daar moet ik idd nog meer op letten.

Volgende wagen is een cupra formentor
 

Cordoba

Forumguru
Mooie filmpjes en lekker rustig commentaar (niet van dat hysterische gedoe, zoals sommige 'professionele' autojournalisten).
Wat me opvalt in het eerste filmpje is dat je soms hele stukken met de handen van het stuur rijdt, en met je 'handen aan het vertellen bent'. Ook gigantische lappen tekst, die zonder haperingen er uit komen, je hebt toch niet de head-up-display gemanipuleerd, zodat je tekst op de voorruit wordt geprojecteerd? ;)

Bij het begin van het night drive filmpje zitten kijken wat ik nu voor donker vlak zag op de weg voor de auto, het duurde even voor ik door had dat dit de binnenspiegel was. Tipje: in het night drive filmpje zie ik de 'sfeerverlichting' op dash en portieren alleen op blauw staan, misschien had het als demo leuk geweest om eventueel op een parkeerplaats even met de verlichtingskleur te spelen. (ik neem aan dat ie niet alleen op blauw kan)
 

Tuner111

Forumguru
ik ben altijd al een babbelaar geweest en dus kan ik wel het een en andere vertellen :D en neen het is niet op de head-up-display :D

De nightdrive was idd verkeerd gefilmd van me, volgende is dit gefixed :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:

leon-cupra

Forumguru
Net ook ook even het filmpje van de Cupra Formentor bekeken … knapste SUV in zijn segment :jaja:
Zou niet direct een SUV kopen maar moest ik er één kopen, zou het absoluut de Formentor zijn :jaja:

@Tuner111 wederom mooie review :thumbsup:
Ik zou wel niet meer zo veelvuldig VAG-groep zeggen in jouw filmpje. Paar keer moeten nadenken “wat zegt hij nu?” Mss beter gewoon volkswagen-groep zeggen. Niet-autokenners begrijpen dan ook wat je zegt.
 

Tuner111

Forumguru
idd :)

ik moet nog wat werken aan de "termen" die ik gebruik in de video's. zodat het voor iedereen verstaanbaar is.

Met tijd komt dit wel in orde :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan