Skoda en Volkswagen: twintig jaar geschiedenis

MarcoO2

Forumguru
Skoda en Volkswagen: twintig jaar geschiedenis


21-24206-skoda-actualite-partnership-with-vw.jpg


Samenwerkingen zoals die tussen Skoda en Volkswagen zijn helaas zeldzaam in de geschiedenis van de auto. De Tsjechische constructeur stond aan de rand van de afgrond en werd weer tot leven gewekt door de Duitse gigant Volkswagen. Twintig jaar later heeft Skoda zijn verkoop verviervoudigd en tegen 2018 wil het die nog eens verdubbelen.

21-24207-skoda-actualite-partnership-with-vw.jpg


Van de Favorit tot de Yeti
In 1990 is de situatie bij Skoda dramatisch. Het gamma bestaat uit slechts één model, de verouderende Favorit, dat de vergelijking met de concurrentie moeilijk doorstaat. VW schiet te hulp, herziet de Favorit, lanceert de Felicia en bouwt het gamma daarna uit tot vijf modellen: de Fabia, Octavia, Roomster, Yeti en Superb. Voeg daar nog de Scout-, break- (of Combi in Skoda-jargon), RS- en Greenline-versie aan toe en je krijgt een nagenoeg compleet gamma. Nog niet helemaal volledig, want er gaapt nog een gat tussen de Fabia en Octavia. In de nabije toekomst vult Skoda die leemte met een nieuwe middenklasser. Er is ook een nieuw stadsautootje op komst.

21-24208-skoda-actualite-partnership-with-vw.jpg


Enkele cijfers
Skoda stelt tegenwoordig 25.000 mensen te werk en bouwde vorig jaar 750.000 auto's. Het bedrijf hoopt dat resultaat te verdubbelen tot 1,5 miljoen stuks in 2018. Hoe? Eerst en vooral door massaal te investeren in nieuwe producten, maar ook door nieuwe markten aan te boren zoals Rusland, India en China. De Yeti zal ook in China geproduceerd worden.

bron: vroom.be
 
E

Ex-lid 2926

Ging in die tijd nog wel eens op vakantie naar de Harz. Aan de grens met de DDR voelde je altijd nog wel een bepaalde spanning, in stand gehouden door Oostduitse grenswachten met verrekijkers en richtmicrofoons.
Turend naar de andere kant zag je de Trabantjes en Wartburgs knorren. Een paar jaar na de val van de muur teruggegaan om ook de andere kant eens te bekijken. Toen de eerste Skoda Felica Combi gezien, gebaseerd op de Favorit, maar met moderne techniek en VW onderdelen. In die tijd een knappe auto en vrij veel verkocht in de "neue Bundesländer". Een veel modernere auto dan de nog kort in Duitsland geproduceerde Wartburg en Trabant met viertakt VW motor. Volgens mij de start van het huidige florerende Skoda.
Mijn zoon was in die tijd helemaal weg van de Trabant. Zei toen al: "als ik een rijbewijs heb, koop ik zo'n auto". Hij heeft woord gehouden en er staat nu een fraaie beige Trabant in z'n garage. Een echte tweetakt.
Nog een tip: Mocht je nog eens in Thüringen komen, bezoek dan in ieder geval Eisenach. Niet alleen een bezoek brengen aan kasteel "Wartburg", maar ook aan het automuseum in de voormalige Wartburg fabrieken.
Wat mij tijdens mijn vakantie in Thüringen in ieder geval opviel is het enorme aantal Skoda's in het verkeer. De Fabia zie je op vrijwel iedere straathoek staan.
 

Octavarium

Actief lid
Klinkt heel herkenbaar, Harrie, mooi beschreven. Ik was in 1990 in de Harz als jochie van 10, vlak na de val van de muur. Ik was daar met m'n ouders die toen een net nieuwe witte Passat variant 1.8 CL hadden, een hele simpele, maar degelijke auto waar ik een jaar of 7 later ook in heb leren rijden.
Ik weet nog dat de mensen daar die passat helemaal geweldig vonden toen we daarmee in het voormalige Oost-Duitsland op de camping stonden tussen de Trabi's en de Wartburgs (die wij op onze beurt weer geweldig vonden).
M'n vader had de buurman daar een stukje laten rijden, omdat het zijn droomauto was en hij zo enthousiast was. Hij glunderde helemaal toen hij uitstapte, alsof hij net had lopen racen in een Maranello :)
Dat was echt het begin van nieuwe tijden voor de mensen daar, moet je nagaan hoe het gevoeld moet hebben op het moment dat die grenzen eindelijk open gingen!:1761:

*"Wind of Change" van de Scorpions speelt op de achtergrond...*

Ik denk dat het investeren in Skoda voor VW een gouden zet is geweest en dat ze de hele Oost Europese economie daarmee een flinke zet in de goede richting hebben gegeven.
 
Bovenaan Onderaan