Skoda en psychologie

VEEJAY

Forumguru
Stelling voor een beetje leven in de brouwerij:

In een Skoda hebben mensen minder vooroordelen in het verkeer. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Golfjes of BMW's.

Bijvoorbeeld bij een situatie waar twee rijbanen over gaan naar een kun je rustig tot het eind doorrijden en dan invoegen. Ook in een professionele omgeving is een Skoda een vrij neutrale auto, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Alfa Romeo.

Volgens een psycholoog die ik onlangs tijdens een cursus sprak zit er een kern van waarheid in de stelling.

Mee eens. Bepaalde type auto's zijn anders in gedrag dan een skoda of een citroen.

Maar als skoda rijder en mijn pieper gaat voor de brandweer ben ik erger dan een bmw 7 serie /forum/images/graemlins/wink.gif

Octaviarijder

Actief lid
Ik denk dat dit per persoon heel erg kan verschillen, maar in een Skoda zullen andere mensen toleranter tegen je zijn dan in een BMW of Mercedes. Eigenlijk is dit natuurlijk van de zotte en het geeft aan hoe bekrompen we eigenlijk denken. A-socialen rijden dus in BMW, Mercedes, Golf of opgevoerde Civics en nette mensen rijden voortaan een Skoda.

Als ik op de linker baan rij gaan mensen eerder op zij dan toen ik nog een Golf had. Dat is wel prettig. Vraag me alleen af hoe lang mensen Skoda als een "gewoon" merk zonder vooroordelen blijven zien aangezien er steeds meer mensen voor Skoda kiezen en dus ook steeds meer diverse rijstijlen gaan waarnemen op de snelweg onder de Skoda rijders. Ik weet zeker dat hier ook een groep aso's bij gaan zitten die in het verleden toch eerder voor andere merken kozen.

VEEJAY

Forumguru
Vanochtend een Zwarte O2 Combi richting den haag die behoorlijk zat te bumperkleven op zijn voorganger. :(

Hetzer

Forumguru
Toch denk ik dat de meeste "aso's" in het verkeer niet zo snel voor een Skoda zullen kiezen , maar inderdaad meer voor de wat gangbaardere "Johnie" modellen zoals , inderdaad de uitgedoste Civics ,Alfa's ,Golfjes-3 en al dat soort modelletjes...

Dutch4x4

Senior Member
De psychologie van Skoda werkt ook positief op de politie.

"Een Skoda? Nee, die KAN gewoon niet zo hard rijden."

Nu een paar keer meegemaakt dat ik *kuch* iets te hard reed en slechts een 'kalm aan'-gebaar van de motoragent kreeg, in plaats van 'ga jij maar eens parkeren op de vluchtstrook'... /forum/images/graemlins/grin.gif

Of nog mooier: dat het ze niet eens opvalt!

En iedereen met een beetje snelle Skoda kent ook vast die 20 psychologische extra pk's onder de motorkap, puur doordat de ander het niet verwacht...

VEEJAY

Forumguru
is die 4X4 turbo op jouw kofferbak niet opvallend? Ik vind de RS versies van de O1 best wel opvallend hoor! (in de positieve zin)

blacktdi

Actief lid
Klopt helemaal, als ik in mijn Z3M rijd, en ik rijd daar nooit echt hard in (kan wel trouwens), zitten ze meestal zowat in mijn achterbak of ik word gesneden of ze willen laten zien dat ze sneller zijn. Toen ik een weekje in de leen Skoda octavia reed had ik daar totaal geen last van. Heerlijk relaxed en oh zo comfortabel.

Jan_Hein

Actief lid
Grote verkeers- en alcoholcontrole op zaterdagavond onder een viaduct. Het was nog licht.
Iedereen werd aangehouden.
Kom ik aangereden in mijn Fabia. Mijnheer agent wijst naar me en sommeert me om door te rijden. Mocht ik alweer niet blazen.
Rijdt al 30 jaar en nog nooit geblazen......(Ik rij ook nooit als ik moet drinken) /forum/images/graemlins/cool.gif

Dutch4x4

Senior Member
Haha, ja, dat maak ik ook af en toe mee tijdens de verplichte vrijmibo-controle in Den Haag. En VJ, dat 4x4 turbo-logo zie je dan dus niet aan de voorkant. /forum/images/graemlins/grin.gif

Ook heb ik al een paar keer gehad dat mensen gewoon niet geloven dat dat logo echt is. Word ik gewoon ervan verdacht dat ik aan badge-tuning doe! 'Haha, een Skoda met 4x4 en turbo, maak dat de kat wijs. Zeker naar de Halfords geweest. Sneu hoor.' Als er mensen zijn die de moeite nemen om dat tegen mij te zeggen, dan zitten er nog veel meer nono's achter hun stuur die dat ook denken. /forum/images/graemlins/smile.gif

Waarom zit-ie er dan toch nog op? Voor de liefhebbers. Een 4x4 turbo zie je bijna nooit, het is een mooi vormgegeven badge, en de kenner mag best weten wat daar voorbij komt blazen... /forum/images/graemlins/cool.gif

Arjen

Actief lid
Feitelijk heeft Skoda bij de meeste mensen nog een niet serieus imago.

Als ik achter een Alfa rijd, verwacht ik dat deze persoon stevig doorrijdt. Anders moet ie geen Alfa aanschaffen. Wat verwacht je nou van een Skodarijder ?

Het image van snel, agressief, stoer, rustig, bescheiden, patserig, duur, enz heeft Skoda niet. Dat maakt het inderdad een zeer neutrale auto, waarvan het image nog bepaald moet worden.

En dat zal best wel een neutraal image kunnen blijven. Er rijden immers vele zeer uiteenlopende doelgroepen rond in een Skoda: jong, oud, rustig, sportief, zakelijk, privé.

Eén aspect van het image lijkt mij wel helder: Skoda levert meer dan je zou denken. Dus meer auto, meer PK's, meer ruimte, meer comfort, minder kosten (meer goedkoper...) /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif

Wat mij betreft mag dat zo blijven.

Logic

Actief lid
Ehh, ik ben op Hemelvaartsdag bijna verongelukt doordat een "dame" in een ovtavia mij probeerde te laten "schrikken".
Maar ja, ze reed in de auto van haar man, dus dat telt dan maar niet, Hij rijdt zelf vast heel netjes haha.

Afgelopen weekend in Houten heeft de **-RS-** geleverd door een dealer in vlissingen in ieder geval wel laten zien dat skoda rijders ook minder sociaal kunnen zijn. Tijdens het rijden gewoon afval uit het raam.

Dus ik gok erop dat het niet aan de auto ligt maar aan de berijder /forum/images/graemlins/frown.gif

Ik ben een **-RS-** rijder en gooi ook elke dag rond 16.00 uur mijn klokhuis (van een appel) uit het raam, alleen was ik het niet. Ben ik dan asociaal?

Logic

Actief lid
met hetzelfde gemak, gooi je het in de afvalbak /forum/images/graemlins/grin.gif
En als je die niet in de auto hebt, gebruik je toch gewoon een plastic zakje......

Bovenaan Onderaan