Skoda draait Citigo de nek om

Hetzer

Forumguru
139265-1341831-citigo-1-10022017fa.jpg



Er komt definitief geen opvolger voor de Skoda Citigo. De vraag is simpelweg te klein om opnieuw te investeren in de a-segmenter.

De Citigo kreeg een paar maanden geleden nog een facelift en zal de komende paar jaar dus nog gewoon verkocht worden. Daarna is het echter gedaan met de kleine stadsauto. Skoda laat het zusje van de Volkswagen Up en Seat Mii vallen, zodat het zijn middelen kan steken in SUV's. Die categorie blijft immers onverminderd populair.

Meer SUV's
De bevestiging van het einde van de Citigo is afkomstig van Peter Solc, salesmanager bij Skoda. Hij hintte zelfs dat er mogelijk nog meer SUV's in ontwikkeling zijn, naast de Kodiaq en de Karoq. Zo wil Skoda volop meeprofiteren van de vraag in dit segment. Solc liet verder niets los, maar vermoedelijk gaat het om een SUV-broertje voor de Fabia en een crossover met de genen van de Vision E Concept.

Geen pickups
Minder opvallend, maar wel het vermelden waard: Skoda volgt Volkswagen niet als het gaat om pickups. VW heeft de Amarok in zijn portfolio, maar Skoda is niet actief in de Verenigde Staten. Daarnaast heeft het merk amper marktaandeel in Zuid-Amerika, waardoor een dergelijke auto in principe nergens aan de man gebracht zou kunnen worden.

Elektrisch
Naast auto's in nieuwe segmenten werkt Skoda ook aan nieuwe aandrijvingen. In 2025 wil het merk vijf elektrische auto's bij de dealers hebben staan, terwijl de eerste in 2020 af is. Tot die tijd moeten we het doen met hybrides, zoals de Superb.

bron autowereld
 

hemi24

Forumguru
... Tot die tijd moeten we het doen met hybrides, zoals de Superb.

bron autowereld

Beetje voorbarig, tweede helft 2016 was het nieuws nog dat dit pas bij de facelift van de Superb eind 2018 / begin 2019 beschikbaar zou komen.
Eventjes geduld nog...

Toch jammer van de Citigo, maar de Mii en de Up! zullen nog wel iets langer doorlopen, als onderdeel van de interne merkenstrategie.
Vooralsnog in elk geval gewoon bestelbaar!!!
 

Level42

Forumguru
Raar, want de Up, Mii en Citigo komen natuurlijk alledrie uit de Skoda fabriek.....

De Citigo was trouwens de meest aantrekkelijk uitgevoerde versie voor de prijs toen we die ruim een jaar geleden als 2e auto kozen....op de Citigo zaten gewoon alle dingen die je nodig hebt, bij de andere 2 ontbrak er wel iets...(airco bijv.).

En het is een geweldig lekker autootje :D
 

Cordoba

Forumguru
Eigenaardige beslissing, zeker gezien het feit dat je eigenlijk nog niet kan zeggen hoe de Citigo na de facelift wordt verkocht. Persoonlijk zie ik heel veel Ups rijden, redelijk wat Citigo's en eigenlijk maar af en toe een Mii, dan zou ik het logischer vinden om de Mii er uit te gooien. Het argument dat de huidige drieling uit de Skoda-fabriek komt, is geen echt argument: de opvolger over een jaar of 4, zal een heel nieuw ontwerp zijn, en het is maar de vraag waar die geproduceerd gaat worden. Vanwege de ontwikkelingstijd en het opzetten van de productielijn, voor de opvolger moet je nu langzamerhand wel knopen doorhakken, dus in die zin kan ik me deze vroegtijdige beslissing wel voorstellen.
 

Level42

Forumguru
Tsja....misschien gaat het naar een nog goedkoper land....

Natuurlijk is dit formaat auto in Nederland heel populair vanwege onze relatief kleine afstanden en krankzinnige brandstofprijzen en belastingen.... maar in landen als Duitsland zie ik ze toch echt een heel stuk minder rijden.
 

emilio3333

Forumguru
Winstmarges op dit soort auto's zijn ook laag, snap de keuze wel.
Zodra je de grens overgaat zie je deze auto's bijna in geen enkel land rijden.
 

Cordoba

Forumguru
Dit gaat niet over het formaat van de auto, want dan zouden de Up en de Mii ook verdwijnen. Daarnaast is het zo, dat een klein model er ook voor kan zorgen dat jongeren hier mee beginnen (of de auto van moeders lenen), maar daardoor later ook bij hetzelfde merk blijven. Heb je niet zo'n 'boodschappenwagentje' dan moet je waarschijnlijk meer moeite doen, om nieuwe generaties te overtuigen om bij jouw merk te komen shoppen.
 

Level42

Forumguru
Tsja...qua productiekosten.....de kleinste drieling van PSA en Toyota wordt ook in Tsjechie gebouwd....
 

Cordoba

Forumguru
Actieradius verdubbelt wel in vergelijking met de e-Up: van 130 naar 260 km. Als stadsauto of voor in de regio ruim voldoende, maar ik denk als 1e/enige gezinsauto toch te weinig actieradius, zeker als je in aanmerking neemt dat de actieradius in de praktijk vaak minder is dan opgegeven, en in de winter zowel door de invloed van koude op de accucapaciteit, als door het extra gebruik van verwarming (interieur, achterruitverwarming, spiegelverwarming enz.) nog een klap minder zal zijn.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Er van uit gaande dat je de Citigo bij huis kan laden, zie ik maar weining problemen met die 260 kilometer. Laat het 150 kilometer zijn in de winter. Dan nog is het volgens mij in 95% van de gevallen geen enkel probleem.

Een veel groter probleem zal de prijs zijn. Wie zal zoveel geld willen uitgeven voor een electrisch stadsautootje. Voor velen is zo'n Citigo (bij mij is het de Twingo) een handig tweede autootje met goedkope lasten en relatief gezien weinig afschrijving.
 

Okki

Donateur
Met de verplichte komst van rijhulpsystemen in 2022 worden de kleine stadsauto's relatief te duur (gewicht/wltp/belasting)

Een kleine electrische stadsauto zal daardoor (ook weer relatief) voordeliger zijn, zeker gezien dat de te verwachtte afschrijving op de auto's minder zal zijn t.o.v. benzine auto's.

Indien je gebruik maakt van private lease zal het maandbedrag ook niet zoveel schelen wordt verwacht.

De vraag is wel: wil je dit? Ik zelf heb geen zin om de straten af te struinen om te kijken of ik ergens een stopcontactje kan vinden.

Wie dus een benzine stadautotje wil doet er goed aan of rond te kijken bij een ander merk of om binnenkort een jonge tweedehands aan te schaffen.

Ik heb zelf het idee dat het electrisch rijden ons de komende jaren een beetje door de strot wordt geduwd. Zou ik een huis hebben met eigen parkeerplaats zou ik het nog wel willen overwegen, maar practisch gezien zie ik er nu weinig heil in.

Ook de B-segmenters zullen relatief duurder worden. Je bent straks dus eigenlijk 'verplicht' een grotere auto te nemen, die absoluut gezien meer uitstoot dan een kleinere.

Vreemde ontwikkeling....
 
Laatst bewerkt:

MaxN

Donateur

SKODA CITIGO E IV KOST MINDER DAN 17.000 EURO

De elektrische Citigo e iV die Skoda onlangs introduceerde krijgt volgens Tjechische geruchten een vanafprijs van 420.000 Tjechische kronen inclusief BTW.


Dat is om precies te zijn € 16.361 en hoewel dat een boel geld lijkt voor een Citigo, is het erg weinig voor een EV. Zeker als die EV dankzij een accupakket van 36,8 kWh een theoretische actieradius heeft van 265 km. De prijs is nog niet officieel bevestigd, maar wordt door verschillende Tjechische media genoemd.

Als Skoda erin slaagt om de Citigo ook in Nederland met een prijs van minder dan 17 mille aan te bieden, is het met enige afstand de voordeligste elektrische personenauto. De elektrische Smart is er vanaf zo’n €23.000 euro en is dan bovendien een tweezitter. Met name het prijsverschil met de ‘oude’ Volkswagen e-Up zou dan echter opmerkelijk groot zijn, want die auto was er vanaf €25.095. Was, inderdaad, want inmiddels prijkt de tekst ‘binnenkort weer beschikbaar’ op de web-pagina van de elektrische Up. Ook deze auto wordt binnenkort namelijk voorzien van het bijna verdubbelde accupakket uit de Skoda en dat moment wordt door Volkswagen ongetwijfeld aangegrepen om een nieuwe prijs te bedenken.


Bron: Autoweek.nl
 
Bovenaan Onderaan