Skoda citigo start niet

Hallo mede Skoda rijders!

Mijn citigo liet me in de steek vanochtend. Alles werkt radio, ventilator all lampjes branden. Draai je de sleutel verder hoor je raar geluid en oranje/geel check engine lampje blijft branden en accu lampje blijft branden in de kleur rood. Het betreft een auto met start stop. Skoda citigo uit 2014. Wat zegt jullie kennis? Is me accu gewoon stuk? Groeten en bedankt alvast voor jullie antwoorden. Fijne dag!

Groeten Peter
 
Als ik thuis ben ga ik dat proberen. Vond de combi van de lampjes beetje vreemd. Misschien dat iemand het nog weet op het forum. Dank voor je bericht
 

Antera

Donateur
Zorg dat je een zelfde accu neemt als die erin zit kwa AH en type Start/Stop accu dan kan dit in principe zonder problemen. Zo heb ik het ervaren in 2 O3's en neem aan dat de Citigo niet anders is. Anders moet deze in vcds aangepast worden naar de nieuwe type.
 
Dank voor de antwoorden. Ik kwam ‘s middags thuis en hij starte gewoon. Uitlezen, geen foutmeldingen. Accu spanning gemeten met motor aan meer dan 14 volt. Auto uit zakt hij vrij snel naar 12.8. Vanochtend vroeg was de accu 12,4. Neem aan dat dat genoeg is. En hij starte. Gisteren bij een autogarage accu laten checken, was hij ok. Heel apart allemaal laten we hopen dat het eenmalig was. Die moderne auto’s ook van tegenwoordig
 
Dank voor de antwoorden. Accu zit goed vast. Ik snap zeker dat je dat vraagt. Ik houd het op opgelost op dit moment. Want hij start gewoon. Ik wacht de winter af misschien valt de accu dan door de mand bedankt allemaal voor het meedenken en fijn weekend nog.

Groeten van Peter uit de Achterhoek
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat de accu het door iets hogere temperaturen weer net heeft gered, maar zodra de temperatuur naar beneden gaat, verwacht ik dat ie definitief door de mand valt. De andere optie is dat er een relais blijft hangen, en dat dit relais later weer wel reageerde.
 

SteGo

Donateur
Werkte de start/stop functie de afgelopen tijd wel gewoon goed?

Ik heb eens gelezen dat als de start/stop-functie regelmatig niet werkt dit ook een aanwijzing kan zijn dat de accu aan het eind van z'n levensduur begint te komen. Bij mijn Citigo (ook met start/stop, en ook uit 2014) werkt het start/stop soms niet, dus ik laat bij de volgende onderhoudsbeurt m'n accu eens even goed doormeten. Als hij op het eind van z'n leven zit kan er nog mooi voor de winter even een verse in. :)
 
Werkte de start/stop functie de afgelopen tijd wel gewoon goed?

Ik heb eens gelezen dat als de start/stop-functie regelmatig niet werkt dit ook een aanwijzing kan zijn dat de accu aan het eind van z'n levensduur begint te komen. Bij mijn Citigo (ook met start/stop, en ook uit 2014) werkt het start/stop soms niet, dus ik laat bij de volgende onderhoudsbeurt m'n accu eens even goed doormeten. Als hij op het eind van z'n leven zit kan er nog mooi voor de winter even een verse in. :)

De start stop werkt perfect! Ben je nog tevreden met je citigo? Ik heb er 130.000 km op staan nu.
 

SteGo

Donateur
Ben je nog tevreden met je citigo? Ik heb er 130.000 km op staan nu.

Ondanks dat de tevredenheid een dipje heeft gekend ben ik nu weer vriendjes geworden met de Citigo. Binnenkort weer lekker wat knutselen aan de Citigo, ik heb er zin in. :jaja:
Hij heeft er nu zo ongeveer 76.000km op staan waarvan ik er zelf zo'n 14.500 heb gereden sinds eind januari.
 
Ah lekker knutselen altijd fijn. Dubbele uitlaat eronder? ik heb er niet zelf 130.000 km mee gereden hoor. Ben er wel mee naar Tsjechië gereden met Dakkoffer er op dat was een hele ervaring man man maar het is gelukt. Wat heb je met je citigo gehad als ik vragen mag?
 

SteGo

Donateur
Was de Citigo nog een beetje vooruit te branden op zo'n lange rit met dakkoffer erop?

Dubbele uitlaat ... ik weet niet of dat zo'n succes gaat worden. ;) Mijn CNG-Citigo heeft een zij-uitlaat die net voor het linker achterwiel stopt (ivm de gastanks onder de koffervloer).

Ansicht was er niks mis met de Citigo hoor, maar ik merkte dat ik al redelijk snel weer wat uitgekeken raakte op de Citigo, veel sneller dan m'n voorgaande auto's. Het nieuwtje van CNG-rijden/tanken was eraf en ik zou soms echt meer vermogen wensen. De aardgas-Citigo is bepaald niet de snelste. Dat Skoda er een paar 'Sport' stickers op heeft geplakt helpt niks. :deuk:

Maar we zijn hier thuis eens om tafel gaan zitten en hebben besloten dat hij toch langere tijd gaat blijven. Ik heb de afgelopen jaren zoveel geld uitgegeven door telkens weer een andere auto te kopen, door nu eens wat langer met deze te doen houden we geld over voor andere leuke dingen. En daarbij is het eigenlijk ook een prima auto; je past er als volwassen man met gemiddeld Nederlands postuur heel goed in, mijn Citigo zit vol met luxe (op het schuifdak en een paar Monte Carlo goodies na), CNG-tanken is goedkoop en tot nu toe is hij heel betrouwbaar gebleken. Daarnaast; bij inruil gaat het toch huilen worden want (bijna) niemand zit te wachten op een CNG-auto, dus kan ik beter doorrijden totdat er grote/dure reparaties aankomen.

Maar nu we besloten hebben dat hij dus langere tijd blijft heb ik wel besloten dat de Garmin + DAB-fabrieksradio eruit gaan en er een aftermarket radio in komt, de chroomlijst bij de grille neem ik nog een keer te grazen en ik denk dat er op den duur nog wel een keer een (dual) dashcam ingebouwd gaat worden. :D
 
Haha ja dubbele uitlaat was een geintje hoor.

Ik zie en hoor ze hier in het dorp regelmatig er mee langs komen.
Tsjechië was een ervaring om niet te vergeten we hebben deze auto aangeschaft omdat we het de fijnst rijdende auto van alle kleintjes vinden. Voor het werk hadden we een citroen c1 van het nieuwe model. Dit is een zeer zuinige en betrouwbare auto. Alleen werden mijn kinderen er misselijk in. We konden hier privé in rijden en gebruikte de auto veel. Daarom wilde ik privé een kleine auto erbij omdat we die amper zouden gebruiken. Dus 2 kinderen 10 en 11 , 2 volwassenen dakkoffer en dan naar Tsjechië. Rechtuit gaat het wel. Maar dan de langzaam klimmende heuvels in Duitsland 140 op de cruisse zakt hij zo terug naar 100. Schakel je terug naar 4 natuurlijk. Gebeurd er niks. Dan maar naar de 3 gebeurt er nog niks hahaha. Hij blijft dan 100 rijden zonder te versnellen. Ach ja het is gelukt. Je komt er echt wel maar je moet geduld hebben. Sommige zullen me voor gek verklaren. Maar ik heb vroeger een Mercedes 190d gehad. Daar ging ik met caravan er achter ook mee naar Oostenrijk Kroatië Tsjechië. Die had 75 pk met een caravan er achter. Dus ik dacht met de citigo dakkoffer en gezin moet toch makkelijk lukken. 60 pk en dakkoffer. En het is gelukt maar ik vond het wel zielig voor de auto. Dus ga ik dit niet nog een keer doen. De minpunten van de citigo vind ik de krakende koppeling, de schakel geluiden de trillende remmen en de manier hoe hij over drempels gaat. Maar het stuurgedrag de ruimte en de opbouw van het vermogen van het blokje en dat je niet merkt dat de airco aan staat aan het motorblok zie ik als positieve punten. De c1 schokte als je de airco aan had echt een rot gevoel. Ik ben al weer aan het kijken naar andere auto’s. Naar een vw golf of een Mercedes aklasse. Ik weet alleen niks van het nieuwe 1.0 tsi blok. Ik zie dat hij dezelfde specs heeft als dit blok in de citigo maar dan met directe injectie en turbo. Ben benieuwd of ze de problemen onder de knie hebben kwa olie verbruik ook.

Een lang verhaal dit maar jou accu is dus al vervangen van de citigo? Bij de dealer ? Of zelf gedaan. Ding kost 280 euro dacht ik met inbouwen.

Groeten peet
 

SteGo

Donateur
60 pk, vol bezet, vol bepakt ... die heeft het inderdaad zwaar gehad. hahaha :D

Die verhalen over zo'n C1 en z'n aircootje komen bekend voor, dat motorblokkie dat erin ligt is van oorsprong een Daihatsu blok dat ik ook in m'n Daihatsu Cuore uit 2008 had liggen (1KR-FE). Als je daarbij de airco inschakelde merkte je dat inderdaad enorm in het vermogen. En in de Toyota iQ die ik voor de Citigo had lag ook zo'n zelfde blokkie, daarbij kon je ook wel duidelijk verschil merken. De Citigo doet het op dat vlak inderdaad een stuk beter.

Maar wat betreft de accu in de Citigo; de mijne is nog niet vervangen. Maar binnen niet al te lange tijd is de Citigo weer toe aan een onderhoudsbeurt en ik ga vooraf eerst de accu even laten doormeten. Mocht hij aan vervanging toe zijn dan ga ik even kijken wat de beste oplossing is. Eens even zien wat het prijsverschil is tussen een originele en een goed alternatief (bijvoorbeeld Varta ofzo). De garage zal hem er sowieso in mogen zetten aangezien hij ingeleerd zal moeten worden. ;)
 
Bovenaan Onderaan