Skoda Assistance in Europa functioneert voor geen meter

Wimus

Actief lid
Heb na bijna 6 jaar en 150.000 km afscheid genomen van mijn trouwe Yeti.
Een probleemloze auto die alleen de garage zag voor het reguliere onderhoud.
Heb er bijna 6 jaar met veel plezier in gereden, en zou zo weer een Yeti hebben gekocht als ik niet vorig jaar december behoorlijk in mijn hemd was gezet door de Skoda importeur in België.
We waren voor de kerst in Polen en ik kreeg daar een probleem. De auto trok slecht na een koude start (-10 daar), maar na een paar minuten was dat voorbij en liep hij weer normaal. Skoda Assistance gebeld, en ik werd verwezen naar de lokale Skoda dealer, HADM Gramatowski in Starogard Gdanski. Ik moest de auto daarlaten omdat hij het alleen bij koude start deed, kreeg een leenauto en ze zouden me de dag erna bellen. Dat gebeurde ook rond 10:00 met slecht nieuws, 2 injectoren defekt, kosten 1300 Euro en of ik even langs wilde komen.
Ik heb toen gelijk mijn thuisdealer, garage Intercars in Bilzen, gebeld en gevraagd of dat kon. De baas stond mij te woord, ondanks dat ze wegens eindejaars vakantie gesloten waren, en hij vond het vreemd dat bij die km stand, 140.000 toen, er 2 injectoren defekt waren en raadde me aan een uitdraai van de diagnose te vragen.
Die uitdraai werd me geweigerd, ook na lang aandringen, en ik besloot, na hevig protest van de garage, de auto zo weer mee te nemen na betaling van omgerekend 75 Euro onderzoekkosten. ( ze hebben me nog 3x gebeld en gewaarschuwd dat ik nooit met deze auto terug naar België zou komen).
Via vrienden in Polen kwam ik bij een injectoren specialist terecht, die keek naar de km stand en schudde zijn hoofd. Volgens hem was het ook niet mogelijk dat er 2 injectoren stuk waren, maar heeft toch, voor alle zekerheid, zijn diagnose apparaat aangesloten..... geen afwijking! Daarna nog de terugloop gemeten.... geen afwijking! Maar, de auto was warm toen. Maakte volgens hem niet uit, defekt is defekt en dat zou de diagnose aangeven, hij vermoedde dat er nog zomerdiesel in de tank zat. Proef genomen in een jampotje en in de diepvries gezet, na 1 uur was al duidelijk zichtbaar dat de diesel vlokte! Diesel eruit, nieuw brandstoffilter, winterdiesel erin en probleem opgelost. De Yeti liep weer als een zonnetje, ook de dag erna 's morgens bij -15!
Gelijk Skoda Assistance gebeld om een klacht in te dienen, dat ging niet, moest ik maar bij de importeur doen als ik weer terug was.........
Dat heb ik dus na terugkomst gedaan, mijn klacht werd afgedaan met een standaard emailtje. Men ging ervan uit dat de dealer ter plaatse wist wat hij deed en ik dus nu met 2 defekte injectoren rondreed....... In verdere navraag, weigerde men gewoon om contact op te nemen met Skoda Polen en het probleem voor te leggen, men bleef ervan uitgaan dat de dealer wist wat hij deed (mij oplichten ja!), ik als leek kon dat niet inschatten!
Daar ik regelmatig naar Polen ga, voelde ik mij in de steek gelaten door Skoda Belgie, als ik echt een probleem in het buitenland zou hebben, helpt men geeneens en kan je het zelf uitzoeken.
Toen we in Mei besloten om over te gaan op een automaat, wat eigenlijk een Yeti zou worden, heeft dit mij doen besluiten geen auto meer van de Volkswagengroep te nemen daar deze importeur je in de kou laat staan op het moment dat je hun nodig hebt en heb ik ook geen sjoemel software ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat een verhaal. Vraag me wel af wat je volgende auto met automaat wordt. Als het er één met CVT wordt, heb je mazzel dat je nog geen DSG gewend was, want dan ervaar je dat echt als een klap in je gezicht.
Ik vrees ook dat het afdoen van je klacht niet exemplarisch is voor Pon. Men probeert het gewoon er zo mee weg te komen. Ik vermoed dat daar best wat meer uit te halen was geweest, al was het maar genoegdoening, indien je de duimschroeven wat had aangedraaid (er geen genoegen mee nemen en dreigen het in de publiciteit te brengen, tenslotte heb je een alleszins valide punt).

Toen ik met mijn Yeti in de polder vast kwam te staan (bougiekabel en bolide probleem), dacht ik weer terug te gaan naar mijn vertrouwde en betrouwbaar gebleken merk Toyota. De ervaring met CVT tijdens een proefrit met een Auris, deed me besluiten toch ook nog even bij de naastgelegen Skoda dealer te kijken en toen werd het de huidige Fabia. Het rijdt zo lekker en tot op heden uiterst tevreden
 

leon-cupra

Forumguru
Herkenbaar verhaal bij herstellingen in het buitenland. Je weet toch dat ze jou in het buitenland altijd proberen op te lichten en dan zeker in een land als Polen. Ze zien jou toch maar 1 keer, dus kunnen ze er maar genoeg aan verdienen.

En wat verwacht je nu van D'Ieteren? Dat ze dit op de agenda van de top van Skoda zetten? Beetje wishful thinking.

Als je anders tevreden was van yeti, koopt gewoon terug een nieuwe. Dit fenemoon kom je bij iedere constructeur tegen. Neem gewoon vab assistance en je bent niet meer afhankelijk van de lokale "stealer"/dealer.
 

Noord26

Forumguru
Wat een verhaal. Vraag me wel af wat je volgende auto met automaat wordt. Als het er één met CVT wordt, heb je mazzel dat je nog geen DSG gewend was, want dan ervaar je dat echt als een klap in je gezicht.

Enige nuance is wel op de plaats. Dit hangt volledig af van je rijstijl. Als je niet snel op hoeft te trekken is een CVT rustiger/gelijkmatiger als elke bak met vaste verzetten en dubbele koppeling. Een CVT kan prima bij je passen, maar proef rijden is wel een must als je DSG (of ekwivalent) gewend bent.
 

oco1979

Forumguru
d'ieteren is importeur van belgie.

Assistance in het buitenland is meestal een gok.

Omdat de meeste met assistance werken van het land zelf(zoals in belgie VAB voor skoda) of met plaatselijke depanage bedrijven.

De werking van zo assistance is :

Klant ter plaatse helpen, indien niet mogelijk, naar de dichtstbijzijnde skoda garage brengen.(dat is de service dat je krijg)
Moet daarbij wel zeggen dat deze instructie opgelegd is van de importeur zelf, heeft niets te maken met werking van VAB of dergelijke depannage diensten. !!!!! Doen deze meer dan voorzien en importeur komt dat te weten, mogen ze geld voor deze depannage op hun buik schrijven. (geld voor alle assistances)

De rest moet je zelf met garage afspreken en indien je hotel of slaapplaats wil ,moet je terug bellen om dit te regelen.

Wagen zal maar vanaf 3-4 dagen naar je eigen garage gesleept worden, als er op dat moment een transport is voorzien.

Dat mag nu Skoda-assistance zijn of iets anders, veel verschil zit er niet in, kan altijd iets afwijken, maar wees maar zeker van niet.

Als buitenlander is de kans zéér groot dat je in de garages bij u **** zal genomen worden.

Zeker als je niets van techniek kent.

Is niet alleen als buitenlander zene :tongue:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Enige nuance is wel op de plaats. Als je niet snel op hoeft te trekken is een CVT rustiger/gelijkmatiger als elke bak met vaste verzetten en dubbele koppeling.

Dan moet je wel uiterst langzaam optrekken, anders is het één bak herrie. Maar er zullen vast wel liefhebbers van zijn natuurlijk. Ik vond het aanvoelen als een enorme domper.
 
Is er geen klachteninstantie of geschillencommissie die dit soort zaken laagdrempelig aanpakt? Misschien is een brief van een advocaat wel genoeg?
 

leon-cupra

Forumguru
Is er geen klachteninstantie of geschillencommissie die dit soort zaken laagdrempelig aanpakt? Misschien is een brief van een advocaat wel genoeg?
Om wat aan te kaarten ? Een dealer die (express) een verkeerde diagnose stelt? Ze zouden hun werk nogal hebben in heel de wereld. Bij iedere dealer wordt er wel eens een verkeerde diagnose gestelt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee natuurlijk niet. Een instantie die je daar als service verlener heen stuurt en zich er dan zo makkelijk vanaf maakt.
Niet dat je daar verder veel mee opschiet, maar het minste is dan toch dat die instantie je klacht serieus neemt en de gang van zaken betreurt. Ipv aan de gebleken foute diagnose die naar oplichting riekt, gewoon blijven vasthouden. Tenminste, dat is wat ik uit het verhaal begrijp.
 

leon-cupra

Forumguru
Moet D'Ieteren dan officieel toegeven dat een officiele dealer in Polen de klanten oplicht? Ze zullen daar lachen bij de Poolse invoerder. D'Ieteren zal bij dergelijke actie snel op het matje mogen komen op de hoofdzetel van Skoda.
Het is logisch dat D'Ieteren vast houdt aan het verhaal van de diagnose van de Poolse dealer.
Snap de TS anderzijds wel helemaal. Nooit plezant om zoiets tegen te komen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat hoeft ook niet en waarom ze dat niet (zullen) doen, snap ik ook. Maar er een andere, wat meer persoonlijke en klantvriendelijke reactie dan een standaard mailtje, is wel denkbaar.
De wijze van reageren is "logisch" in zoverre dat het het kiezen van de makkelijkste weg is. Anderzijds vraag ik me wel af in hoeverre je een zaak hebt, wanneer immers objectief is vastgesteld dat een "diagnose" leidend tot hoge kosten, simpelweg niet berust op uitgelezen gegevens. Dat zou toch wel het geval moeten zijn? Een arts die vaststelt dat je een tumor hebt, zonder dat hij het daarvoor vereiste onderzoek heeft gedaan, komt daar toch ook niet mee weg wanneer bij een 2nd opinion blijkt dat er geen tumor te zien is?
 

leon-cupra

Forumguru
@Rosinfield , laat een arts nu een heel slecht voorbeeld zijn. Er is geen enkel ander beroep dat zichzelf zo beschermd en beschermd wordt door allerlei instanties dan artsen. Heb je , buiten Amerika, al ooit 1 arts geweten die veroordeeld is wegens een medische fout? Quasi geen.

Maja stel je ook in de plaats van D'Ieteren. Zij krijgen per dag wss 100den klachten over futiliteiten (en soms wel ernstige zaken) waardoor heel persoonlijk werken zeer tijdrovend is. Dus "standaardmailtje" is het snelst.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee precies en daarom is het juist een goed voorbeeld. Omdat die veroordeling beslist wel zou volgen in het door mij gegeven voorbeeld. Omdat het hier niet gaat om een menselijke fout die gewoon kan gebeuren, maar om doelbewust de zaak belazeren. En wat dat betreft zijn er ook buiten Amerika voorbeelden genoeg te vinden.
Dit lijkt me toch zeker geen futiliteit. Wanneer je met een klacht als die van ts met je auto bij de dealer komt, hoort deze de auto uit te lezen. Wanneer die dealer dus meedeelt dat de injectoren het probleem opleveren, ga je er van uit dat het uitlezen deze info heeft gegenereerd. In dit geval blijkt gelukkigerwijs door uitlezen elders, dat de injectoren prima zijn.
Voor hetzelfde geld (niet dus ;)) had de klant gewoon €1300 betaald om een niet bestaand probleem op te lossen.
Ik vind het dan onterecht en onbegrijpelijk om deze zaak met een standaard mail af te doen en hier op te vatten als een geval van "shit happens" .
 

leon-cupra

Forumguru
@Rosinfield , je kan niet verwachten van D'Ieteren dat hij zijn Poolse collega gaat beschuldigen van oplichting. Voor hetzelfde geld heeft de mechanieker de resultaten ook verkeerd ingeschat, net zoals die arts die een scan ook verkeerd kan beoordelen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het gaat er niet om wat ik verwacht of niet. Het gaat om simpele feiten en als die zijn zoals door ts weergegeven, spreken die voor zich. Er hoeft dan niet eens beschuldigd te worden, er wordt slechts iets vastgesteld. Iets dat meer verdient dan terzijde schuiven dmv een standaard mail. Al is het alleen maar het toegeven van het feit dat de dealer aantoonbaar de juiste procedure niet heeft gevolgd, met excuses daarvoor en de toezegging dat deze er op zal worden aangesproken. Zo moeilijk is dat allemaal niet en ik maak me sterk dat wanneer ts nog wat druk zou uitoefenen door te zinspelen op verdere acties, zulks ook echt wel zou gebeuren. Niet dat je daar verder veel mee opschiet, maar genoegdoening is ook wat waard.
 

leon-cupra

Forumguru
Hoe kan de ts aantonen dat de poolse dealer de juiste procedure niet heeft gevolgd? Stond er niet bij het stellen van de diagnose en weet als leek niet waar het over gaat. Zo redeneert D'Ieteren ook en dus gaan zij ervanuit dat de Poolse dealer het correcte gedaan heeft. Het kleinste kind weet ook wel dat dit gewoon oplichting was, maar D'Ieteren mag en kan dit niet toegeven. Op die manier beschadigen ze hun eigen merkimago (nu ook, maar soit).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Lijkt me duidelijk, men zegt injectoren kaduuk. Wil geen uitdraai van diagnose geven en bij 2nd opinion blljkt er niets mis mee. M.i. dient de diagnose, injectoren kaduuk, te zijn gebaseerd op het uitlezen van de gegevens. Hetgeen dus aantoonbaar niet is gebeurd.
Ik denk dat het imago zo alleen maar meer besmeurd wordt en men raakt er dus ook klanten mee kwijt.
Het is helaas exemplarisch voor de wijze waarop klachten vaak worden afgedaan. In de verwachting dat de klant het er wel bij zal laten zitten. Net zoiets als die roemruchte dooddoener "product eigenschap".
 
Bovenaan Onderaan