Sjoemelsoftware in VAG benzine auto's / CO2 manipulatie

Michel

Forumguru
Op BNR hoorde ik vanochtend dat het o.a. de 1.4 TSI met cilinderuitschakeling betreft. Ik weet alleen niet waar zij deze informatie vandaan hebben.

peperskoda

Forumguru
VW zal echt niet de enige zijn die misbruik heeft gemaakt van de mogelijkheden. Ik verwacht dat de testen die het RDW gaat uitvoeren nog wel resultaten gaan opleveren.
Alle merken die hebben geprofiteerd van de belastingvoordelen die in NL opgeld deden voor CO2 zuinige voertuigen hebben boter op hun hoofd. Werden de grenzen daarvoor naar beneden bijgesteld, kwam er na een paar maanden ineens een motor op de markt die weer net 1 grammetje onder die grens dook.
Dat de media en de politiek nu zogenaamd verbolgen zijn over deze malversaties gaat er bij mij niet in. Met name de politiek draagt een zekere deelverantwoordelijkheid voor het ontstaan van het probleem.
De belastingvoordelen in NL waren exhorbitant, maar NL is en blijft een kleine relatief onbeduidende markt voor autobouwers en dus gaan die echt geen grote sommen geld steken in de ontwikkeling van motoren om aan de voertuigeisen die noodzakelijk zijn om in aanmerking te komen voor die voordelen te voldoen, dus kun je op je klompen aanvoelen dat het behoorlijk interressant was om de kluit te belazeren. Dus wordt er gedurende de verschrikkelijk verouderde test alles uit de kast getrokken om op dat moment onder de grenswaarden te komen, dat daarna de daar behaalde waarden never en nooit meer gehaald kunnen worden doet er dan niet meer toe.

Canon-Eye

Forumguru
De door de overheid gemiste belastingopbrengsten door de lagere bijtelling, bpm- en mrb-vrijstelling is anderzijds natuurlijk ook weer voor een flink deel gecompenseerd door de meeropbrengsten aan accijns en btw als gevolg van het hogere verbruik dan correspondeert met de officiële CO2-uitstoot.
Maar dáár hoor je die Kamerleden natuurlijk niet over... :nono:

Bovenaan Onderaan