Sitechris: SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport (pagina 7)

Canon-Eye

Forumguru
10% scheelt dat niet se. Dan zou de auto nooit goedgekeurd worden in België.
Er is een EEG-richtlijn uit 1977 over de (on)nauwkeurigheidseisen die aan de snelheidsmeter gesteld worden:
  • De meter mag nooit minder aanwijzen dan de werkelijke snelheid.
  • De positieve afwijking mag niet meer bedragen (bij een aantal gegeven snelheden, voor zover het voertuig die kan bereiken) dan 10% van de werkelijke snelheid plus 4 km/u.
 

Rosinfield

† In Memoriam
O, dus als je 200 rijdt, dan mag hij max 20+4 = 24 km/u afwijken? In die formulering klopt iets niet, denk ik
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is niet de eerste keer dat dit (deel)onderwerp voorbij komt - jaaaaren geleden heb ik al eens de letterlijke tekst van de betreffende paragraaf gepost. Ik ga wel weer eens zoeken...
 

CharlesTucker

Forumguru
O, dus als je 200 rijdt, dan mag hij max 20+4 = 24 km/u afwijken? In die formulering klopt iets niet, denk ik
Even uit interesse, waarom denk je dat dat niet klopt? Volgens de formulering zoals @Canon-Eye die geplaatst heeft behoort je snelheidsmeter wanneer je daadwerkelijk 200 km/u rijdt iets tussen de 200 en 224 km/u aan te geven. Ik vind daar niets raars aan, behalve dat de marge misschien wel wat ruim is. Maar aangezien die regel uit 1977 is neem ik aan dat de bedenker van de regels er van uit ging dat de snelheidsmeters niet allemaal even nauwkeurig waren.

Het enige wat wiskundig formeel wel onjuist is is het feit dat het keiharde grenzen zijn, terwijl een tweezijdige statistische verdeling (laten we er even vanuit gaan dat een snelheidsmeter een normale verdeling heeft) oneindige staarten heeft. Maar regelgeving en statistiek gaat niet altijd heel goed samen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
"Wat ruim" vind ik wel het understatement van het jaar. Dan zou het de fabrikant wel passen de consument te voorzien van een heel nadrukkelijke disclaimer in de trant van: "Pas op, deze snelheidsmeter geeft slechts een indicatie en die kan substantieel afwijken van de werkelijke snelheid. Wil men boetes voor snelheidsovertredingen voorkomen, dan is het veiliger te vertrouwen op meer betrouwbare (op basis van GPS) systemen"
Maar mijn ervaring tot nog toe met diverse auto's, is dat de afwijking rond de 5 km/u ligt. Bij 200 of meer misschien iets van 7 km/u
 

BJF

Senior Member
De snelheidsmeter mag nooit een lagere snelheid aangeven dan waarmee gereden wordt, Europese regelgeving. De afwijking naar boven is in de praktijk meestal tussen de 5 en 10%. In veel instructieboekjes staat een opmerking hierover.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wil men boetes voor snelheidsovertredingen voorkomen, dan is het veiliger te vertrouwen op meer betrouwbare (op basis van GPS) systemen"
Denk nóg even na, @Rosinfield , aangezien de eerste regel van de betreffende eis is dat de snelheidsmeter nooit minder dan de werkelijke snelheid mag aanwijzen. Alleen een (begrensde) afwijking naar boven is toegestaan, zoals beschreven. En dat is nu juist perfect geschikt om onbedoelde snelheidsovertredingen te voorkomen.
Je zult niet heel snel de kans lopen om voor een "negatieve snelheidsovertreding" te worden bekeurd... :pardon:
 

CharlesTucker

Forumguru
Precies, het risico op boetes is precies nul als je je volgens de snelheidsmeter in je auto niet te hard rijdt, je krijgt misschien wel last van bumperklevers. En verder, vergeet niet dat die regel uit 1977 stamt. Nauwkeurige technieken bestonden wel, maar waren prijzig. GPS is leuk, maar bestond alleen nog in gedachten. De eerste experimenten vonden plaats in 1974 in Yuma, Arizona (zie foto), met de eerste experimentele satelliet gelanceerd in 1978. De eerste volledig operationele satelliet (Block-II) is in 1989 gelanceerd. Volledige dekking, "Full Operational Capability" is bereikt in 1995 (27 april).

1000w_q95.jpg
Foto gedownload van DVIDS - Images - U.S. Army Yuma Proving Ground testing critical to development of GPS (dvidshub.net)

Maar we dwalen af van de fraaie nieuwe auto van @sitechris, excuses
 

LT83

Forumguru
10% scheelt dat niet se. Dan zou de auto nooit goedgekeurd worden in België. Dat dragy juister is ok maar echt geen 10%. En bij 5% zit ik nog steeds op 14 sec

Misschien ging je ook wel van de bult bij Luik naar beneden. Slope ook onbekend bij tellerfilmpjes..... Goed meten is pas weten. Maar zonder gekheid, je gaat schrikken van de km/h afwijking bij veel auto's als je 200 rijdt. Soms levert het dan zelfs nog een extra schakelmomenten op om die 200gps te halen.
 

philippe bakker

Forumguru
de dsg gaat hier 1 keer van S3 naar S4. in sport schakelde hij op 205 naar 5de. maar de coyote gaf ook die snelheid aan dus ? toch wel juist?
 

Canon-Eye

Forumguru
Er is een EEG-richtlijn uit 1977
Kleine correctie: de betreffende regeling is blijkbaar al uit 1975 (nr. 75/443).
Meer hierover: https://www.anwb.nl/experts/auto/22/maatregelen-tegen-onnauwkeurigheid-snelheidsmeters

Aanvullend het artikel daaruit m.b.t. de snelheden waarbij getest moet worden:
4.3.5.
het voertuig wordt beproefd bij de volgende drie snelheden: 40km/h, 80km/h en 120km/h of 80% van de door de fabrikant aangegeven maximumsnelheid indien deze minder dan 150km/h bedraagt.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan