Sitechris: SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport (pagina 7)

leon-cupra

Forumguru
@philippe bakker sportief is voor jou snel. Sportief heeft weinig te maken met snel. Sportief is hoe een wagen door een bocht gaat, hoe het het weggedrag aanvoelt, hoe het sturen aanvoelt …
Een 545e mag dan snel zijn maar daarom nog niet sportief. Een oude lullen bak is mss overdreven in Chris zijn stuk, als schrijver moet je soms overdrijven om lezers geïnteresseerd te houden , maar een 3 zal beduidend sportiever rijden dan een 5 (die veel meer op comfort is ontworpen)
 

sitechris

Donateur
Ik heb recent de 545e nog gereden, heerlijke auto. Topmotor, superstil, megacomfort maar wel een beetje een boot. Een 3-serie is net iets minder comfortabeler, maar wel gewoon veel sportiever. Vandaar de metafoor ;)
 

sitechris

Donateur
Vandaag weer eens een krabbeltje onder een verkoopcontractje gezet. De Polo van mijn vriendin ingeruild voor een nieuwe SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport. De naam Sport moet je overigens met een korreltje zout nemen, het is een lauwwarme hatch, geen hothatch. Maar wel een fijne 2e auto voor de kortere ritten, boodschappen etc en de auto stuurt gewoon even net iets leuker dan een Polo.

De uitrusting Sport is nieuw voor de Ibiza en de uitrusting is identiek aan de gewone FR en staat voor 29 mille in de prijslijst. Met als enige verschil de 1.5 TSI motor (150 pk/240 nm) en standaard DSG-7. Helaas is deze motor niet leverbaar als Business Intense en ook zijn heel veel opties niet leverbaar. Dat betekent dat je geen adaptieve cruise control, panodak, Beatsaudio (wegens chipproblemen niet meer leverbaar voor alle Ibizaatjes), achteruitrijcamera, grote navi (inc digitale tellers), keyless go en nog wat meer kunt aanvinken. Je rijdt met een enigszins kale auto, alhoewel je wel LED-koplampen, de FR trim (inc sportstoelen, zwarte dakhemel), parkeersensoren en nog wat dingen aan boord hebt. Analoge tellers zijn sowieso prima. De standaardaudio (6 speakers) is eigenlijk al best prima en doet niet heel veel onder ten opzichte van de Beats. Die heb ik in de Polo nu wel maar ik vind het sowieso een matig systeem. Qua navi is het ook geen probleem, want je kunt draadloos connecten voor je Apple Carplay of Android Auto. Ook prima dus.

Enige opties zijn de 18 inch wielen en metaallak. Dus heb dat maar gedaan :). Levering uiterlijk eind november, maar verwachting is dat het nog wel eens medio september kan worden. Deze auto heeft geen chipvretende opties. Dus dat scheelt heel veel. Ook fijn is de 4 jaar garantie. Zo lang willen we de auto zeker ook gaan rijden, de Polo heeft ook 4 jaar dienst gedaan.

Inruil voor de Polo was overigens prima. We hadden de Polo 4 jaar geleden zgan gekocht en in 4 jaar tijd 7.500 euro afgeschreven (25.5k naar 18k). Nog geen 2k per jaar. Benieuwd hoe de SEAT het gaat doen de komende jaren. Op de foto's vind je de kleur en velgen.

500_07seatibizafrdesireredh.jpg


500_02seatibizafrdesireredh.jpg


500_10seatibizafrdesireredh.jpg


500_13seatibizafrdesireredh.jpg
 

sitechris

Donateur
Na een kleine 2.5 maand wachten heb ik de auto vorige week opgehaald. Eerste indruk: prima daily drive voor bv woon-werk. Fijne sportstoeltjes, gebruiksvriendelijk (gewoon nog knopjes joehoe), hele soepele motor. Niet sportief, wel lekker bruikbaar koppel en ook vlot. Zonder moeite 220 op teller en er zat meer in maar dat komt nog wel een keer. Onderstelletje is redelijk stevig maar wel voldoende comfort. Speels is de auto niet, vooral veel tractie (conti sportcontacts doen daar veel). Leukste vind ik de looks. Ik vind het een gaaf autootje om te zien in deze rood metallic kleur. Als tweede auto echt dikke prima. Zelfs de DSG bevalt me beter dan in de Polo. Je merkt natuurlijk wel aan details dat je in een compacte auto rijdt (isolatie, materiaalgebruik), maar daar betaal je ook voor. In NL is deze uitvoering een koopje (29 mille), zeker nu ik vanmorgen nog las dat de Polo een prijsverhoging van gemiddeld 2 mille meekreeg van de importeur. Een 1.0 TSI R-line (95 pk) kost volgens mij al 33 mille. Zo heel veel mooier is de Polo niet qua fit en finish. Integendeel zelfs. Uitgebreid verslag volgt later.

SEAT-Ibiza-004.jpg


SEAT-Ibiza-005.jpg


SEAT-Ibiza-006.jpg


SEAT-Ibiza-001.jpg


SEAT-Ibiza-002.jpg


SEAT-Ibiza-003.jpg
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Even licht offtopic in mijn eigen topic, maar een tijdje terug heb ik weer eens in één van mijn oude liefdes mogen rijden. Niet de exact zelfde Megane RS (die is bij een andere eigenaar gestolen helaas), maar wel eentje met dezelfde specs. Een 2013 met cupchassis.

En ook bijna 10 jaar na dato is de Renault Megane RS nog steeds een pareltje. Wat een briljante auto. Ik kreeg direct weer een beetje heimwee. Dit is nog steeds mijn persoonlijke #1.

 

Cordoba

Forumguru
Eigenlijk is Seat weer terug bij af Christian: FR is als sportieve uitvoering volledig uitgehold, zodat ze voor een nieuwe sportieve uitvoering de term 'sport' hebben bedacht.
 

sitechris

Donateur
FR is al jaren een soort van S-line of AMG-line. Wat prima is naast Cupra. Alleen heb je die laatste modellen niet meer bij een Ibiza. Dat is vooral jammer.
 

sitechris

Donateur
Korte update na 13.000 km. Balen! De eerste schade. Ik zag een paaltje over het hoofd. Echt zuur, want de auto bevalt echt dikke prima. Het is gewoon superverfrissend om een auto van pak hem beet 1200 kg te rijden.

 

EdK

Forumguru
Ja de eerste schade op een nieuwe auto doet het meest pijn......
Daarna wen je er min of meer aan..... :D

Maar goed er zijn gelukkig firma's die na een lange wachttijd dit prima kunnen verhelpen.......
 

EdK

Forumguru
Klopt @SuperBeeb , maar dat is helaas voor mijn werkgever met zijn wagen.
Privé schade op me Fabia 3 was veroorzaakt door me buuf die dacht dat de fab een aanhanger was en de trekhaak ertegen zette.
En in eerste instantie ontkennen tot ik zei dat we dan samen maar even de camerabeelden moesten terug gaan kijken.... :D
 
Bovenaan Onderaan