Sitechris: SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport (pagina 7)

JeSko

Forumguru
Inderdaad de Belg gaat op zondag naar zijn bakker voor een pistoleke en een koffiekoekske, niet per se voor een brood.

Maar we gaan te ver off-topic nu. Denk niet dat Christiaan zit te wachten op broodpraat ;)
 

sitechris

Donateur
Ik heb laatst een rondje gereden met een bijzonder kale BMW 318i. Het is dat ze in NL standaard de Business Edition leveren, want verder zat er niets extra's op. Doet toch wel veel voor de beleving, al is het nog steeds een goed afgewerkte en kwalitatief hoogwaardige auto. Maar in vergelijking met mijn eigen 330i? Toch echt wel een fundamenteel verschil. Daarnaast heb ik maar eens op een rij gezet welke opties wat mij betreft must-have, nice-to-have en volkomen zinloos (gesture control!!!) zijn.

 

Rallye

Forumguru
Zo'n 318i is wel de laatste BMW die nog met een handbak leverbaar is. Een automaat is voor veel mensen heel fijn, maar ik blijf het jammer vinden. Voor mij is autorijden (ook) beleving en schakelen hoort daar voor mij bij. Bij MINI geldt hetzelfde: de Clubman JCW is enkel nog met automaat leverbaar. Volgens de verkoper die ik enkele weken geleden sprak is 90% van de (duurdere?) Mini's een automaat.
 

leon-cupra

Forumguru
@Rallye is overal zo. In mijn zoektocht naar de cayman is ook 99% automaat. Ergens versta ik het wel hoor. Als daily een stuk gemakkelijker, bij wagens met iets of wat vermogen is de koppeling ook al een stuk zwaarder (bij de cayman is dit ook zo) wat het lastiger maakt bij file-rijden, automaten zijn 100x beter dan vroeger, …. Maar het geeft uiteraard (voor mij) niet de beleving die je hebt bij manueel schakelen, zelfs niet met flipperen.
 

Captain Hook

Forumguru
Dan vraag ik me oprecht af; hoe denken jullie dan over zaken als stuurbekrachtiging? ABS? Tractiecontrole en allerlei andere, al dan niet elektronisch ondersteunde, rijhulpen?

Mis je de 'beleving' van dat soort oer-bedieningselementen dan niet? :pieker:

En ja, ik heb vroeger bergpassen gereden in auto's zonder ESP, zonder ABS, zelfs zonder stuurbekrachtiging. En dan ben ik maar wat blij dat dat soort dingen (die nieuwe technologie bedoel ik uiteraard) consequent zijn ingevoerd.
 

JeSko

Forumguru
Degene die echt nog een handbak willen zijn zowiezo in de grote minderheid, de mensen die ik ken die nieuw of jong tweedehands kopen willen enkel nog automaat rijden.

@Captain Hook

Sommigen zullen zeker een auto willen die dat allemaal niet heeft, ben zelf ook aan het twijfelen om iets ouders (Golf 2-3) te kopen als projectje, dat heeft gewoon veel meer charme. Het perfect in harmonie krijgen van het koppelen en schakelen, en letten op de perfecte verhouding is echt kicken, als je dat juist krijgt voelt dat gewoon enorm bevredigend.
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko klopt. Was ook de reden waarom ik vorig jaar de M2 met automaat gekocht. Markt wilt amper nog handgeschakeld.
Velen kopen ook een automaat omdat die net die paar tienden sneller is en stoplichtsprintjes verkloot je nooit. Dus iedere keer win je van die handgeschakelde versie. Maar het blijft uiteraard wel enorm gemakkelijk rijden. In dat opzicht is een automaat veel practischer.

@Captain Hook van mijn part mogen hobby-wagen terug veel meer back-to-basics zijn. Bepaalde sportwagens zijn veel te veel gericht als daily driver. Voor de verkoopscijfers en winsten is dit uiteraard goed, maar de oorspronkelijke bedoeling van dergelijke wagens is dan wel helemaal zoek.
 

Tees

Donateur
Ach, F1 wagens zijn ook (semi)automatisch geschakeld, hoe sportief wil je t hebben ;)
Maar ik snap t wel hoor, ik vind t ook best leuk om te roeren in die bak, en bedenkende dat een automaat nog duurder is ook, én kwetsbaarder voor slijtage/problemen, was voor mij de rekensom opnieuw vrij simpel.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Het perfect in harmonie krijgen van het koppelen en schakelen, en letten op de perfecte verhouding is echt kicken, als je dat juist krijgt voelt dat gewoon enorm bevredigend.
Eens, maar doe het dan met een ongesynchroniseerde versnellingsbak.
Maar ook die zijn uit de mode geraakt................
 

sitechris

Donateur
Dan vraag ik me oprecht af; hoe denken jullie dan over zaken als stuurbekrachtiging? ABS? Tractiecontrole en allerlei andere, al dan niet elektronisch ondersteunde, rijhulpen?

Mis je de 'beleving' van dat soort oer-bedieningselementen dan niet? :pieker:

En ja, ik heb vroeger bergpassen gereden in auto's zonder ESP, zonder ABS, zelfs zonder stuurbekrachtiging. En dan ben ik maar wat blij dat dat soort dingen (die nieuwe technologie bedoel ik uiteraard) consequent zijn ingevoerd.

Ik ben blij met hulpmiddelen als ESP en ABS. Die maken het autoleven veiliger. Juist bij onverwachtse situaties kan dat echt het verschil maken. Zeker voor onervaren bestuurders zijn dit gewoon cruciale hulpsystemen.

Bij veel merken kun je ESP ook uitschakelen als je dat wilt, maar vaak is dat niet nodig. Met ESP in sportstand zijn auto's vaak ook al heel leuk te sturen en laat de techniek al veel toe. Bij de Fiesta ST was dat bijvoorbeeld en ook bij BMW is Sport+ voor het betere stuurwerk al besst prima. Het is ook wel fijn dat je ver weg altijd nog dat vangnetje hebt als je het te bont maakt. Overigens rijd ik ook wel eens 'sportief' met het ESP uit en dan ben je natuurlijk wat meer op jezelf aangewezen. Heeft ook zijn charme. Over stuurbekrachtiging wil ik het niet eens hebben. Zou niet zonder kunnen. Adaptieve cruise control is in algemene zin ook handig, zeker voor minder ervaren bestuurders. Ik gebruik het zelf echter weinig. Ik vind het te leuk om zelf te rijden. Maar de techniek werkt over het algemeen wel goed. Bij de BMW heb ik dit ook icm lane keeping en dan rijd je al soort van autonoom. Wel grappig.

Er zijn ook hulpmiddelen die me irriteren. De verkeersbordenherkenning die in geen enkele auto foutloos werkt. De lane warning departure die ingrijpt als je over een lijntje komt. In veel gevallen superirritant. De automatische remingreep als de techniek denkt dat jij te dicht een voorganger nadert terwijl je net aan het inhalen/ontwijken bent. Superirritant. Die systemen schakel ik liever (naar wens) uit. Of eigenlijk in. Wat idealiter onthoudt de auto je voorkeur en hoef je niet iedere keer 5 keer te klikken om dat onding uit te schakelen. Bij VAG is dat echt irritant. Bij BMW wordt gelukkig de laatste setting onthouden. Maar ik kan me goed voorstellen dat dit soort systemen voor minder kundige bestuurders wel cruciaal zijn.

Wel handig: dodehoeksensor, achteruitrijcamera, airbags (hopelijk heb je ze nooit nodig), remassistent (in nood zorgt de techniek voor de benodigde remdruk) etcetera.

Wat betreft handbak: bij een sportieve auto heel erg leuk, maar bij een daily drive is een automaat gewoon erg lekker. Plus dat de moderne automatische versnellingsbakken (PDK, ZF) ook wel bijzonder goed zijn. Ook bij sportief rijden.
 

Rallye

Forumguru
@Captain Hook Je zit er weer eens net naast ;) . ABS, ESP en tractiecontrole zijn gerelateerd aan veiligheid en werken bovendien haast ongemerkt. Een automaat is er alleen voor het gemak. Hoe goed hij ook werkt, voor mijn gebruik is het niet nodig en minder leuk. Ik kan me overigens ook best voorstellen dat je er bewust voor kiest om een auto zonder die dingen te rijden, maar dan niet als daily. Een MG B of zo.

Ik deel de ergernis van @sitechris over de automatische remingreep. Ik ben daardoor in de afgelopen zes jaar en 120.000km nog nooit gered, maar me wel zeer regelmatig lens geschrokken. Verkeersbordenherkenning heb ik gelukkig niet - en ik ben vast van plan de volgende keer een auto met een typegoedkeuring van voor juli aanstaande te kopen om grotere ergernis (of elke keer uitzetten) te voorkomen.

Ik ben nog in dubio over ACC. Op de provinciale weg (waar hij volgens Skoda niet voor bedoeld is) functioneert hij prima. Je keutelt dan goed met het verkeer mee. Ik merk echter wel aan mezelf dat ik er minder oplettend van word. Op de snelweg is ACC irritant omdat hij bij het begin van een inhaalmanoeuvre meer afstand wil houden dan ik zou doen (wetende dat ik ga inhalen). Ook merk ik dat ik langer links blijf hangen omdat de ACC af zou remmen als ik in een niet te groot gat naar rechts zou gaan. Juist door de ACC rij ik minder vloeiend.
 

philippe bakker

Forumguru
Een 5 reeks als oude zakken auto noemen vind ik nu ook wat overdreven. Een collega bakker heeft een 545e en die gaat oerend hard se. En met M pakketje erop ziet die er heel ferm uit
 

EdK

Forumguru
Ja sinds ik een Vrs plakkerset op de Fabia combi geplakt heb is die een stuk sneller geworden en ziet die er een stuk sportiever uit .....
Meteen geen ouwe lulle bak meer.....
 
Bovenaan Onderaan