Sitechris: SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport (pagina 7)

Canon-Eye

Forumguru
Afwijking rond de 5% is vrij gewoon. Met de cruisecontrol op 63 zie ik de gps aarzelen tusen 59 en 60; om 100 echte km/u te rijden stel ik de cc in op 104 of 105.
 

Tees

Donateur
Bij mij zit het ook rond de 5%, ongeveer 53 km/u voor 50 op de GPS en 105 voor 100.
Overigens hangt eea uiteraard af van de precieze bandomtrek, zelfs binnen de goedgekeurde bandenmaten zit nog een paar procent afwijking onderling.

Daar wordt ook rekening mee gehouden bij die afwijking naar boven, bij de ene bandenmaat is die misschien 5% boven de werkelijke waarde en bij de andere 2%. En dan kom je al aardig in de buurt van de ondergrens dat de teller nooit lager mag aangeven dan de werkelijke snelheid.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zet de ACC op 86, 107 of 135 afhankelijk van hoe hard je mag. Af en toe even wat versnellen om mensen in te halen die exact 80 of 100 op de teller rijden (vermoed ik)
 

MarcoO2

Forumguru
Afwijking rond de 5% is vrij gewoon. Met de cruisecontrol op 63 zie ik de gps aarzelen tusen 59 en 60; om 100 echte km/u te rijden stel ik de cc in op 104 of 105.
Exact. Ik rijd (met diverse auto’s) al jaren met 108 en 87 km/u op de ACC door de trajectcontroles. Nooit een boete gehad. Zal wel op de grens zitten, dat wel ;)
 

Cordoba

Forumguru
Kleine correctie: de betreffende regeling is blijkbaar al uit 1975 (nr. 75/443).
Meer hierover: https://www.anwb.nl/experts/auto/22/maatregelen-tegen-onnauwkeurigheid-snelheidsmeters

Aanvullend het artikel daaruit m.b.t. de snelheden waarbij getest moet worden:
4.3.5.
het voertuig wordt beproefd bij de volgende drie snelheden: 40km/h, 80km/h en 120km/h of 80% van de door de fabrikant aangegeven maximumsnelheid indien deze minder dan 150km/h bedraagt.

Wat ik inderdaad ook nog miste in de reacties: de snelheidsmeter is vooral bedoeld voor wettelijk aangegeven maximum snelheden, bij mijn weten is er nergens ter wereld een weg waar je niet harder dan 200 km/u mag. Dus op wegen waar geen maximumsnelheid is, vindt de wetgever die tellerafwijking niet zo belangrijk. In de jaren 90 werden de tellers veel nauwkeuriger, en ontstond er soms gezeur over dat de teller minder aan zou wijzen dan de werkelijke snelheid (hoewel ik denk dat de betreffende bestuurders gewoon niet goed op de teller hebben gelet). Zelf trouwens ook wel eens gehad dat de teller akelig precies was: 167 km/u bij mij op de teller, was bij het achtervolgende politievoertuig 170 km/u op de teller, en was na wettelijke correctie een prent voor 165 km/u. Dit was met Seat Ibiza uit 1991, en hier had behoorlijk wat geluk: snelheden rond de 200 km/u had ie niet kunnen meten (politie Mercedes was te langzaam :D ) en toen was net de regel ingevoerd dat 50 km/u te hard betekende dat je het rijbewijs mocht inleveren.

@Tees Net nieuwe banden, of banden die net aan de profieldiepte voldoen maakt ook nog verschil.
 

sitechris

Donateur
Alweer 5.000 kilometer achter de rug en ik ben echt intens tevreden met de 330i. Heerlijke auto, juist ook voor de lange afstanden echt ideaal. De auto is bijzonder stil, comfortabel (maar nooit week) en koersvast. Ook als stuurmansauto is het gewoon een leuke auto. Niet zo spectaculair als de Fiesta ST, maar voor een leuk ritje Eifel echt wel capabel genoeg.

Zie hieronder (linkje) de uitgebreide update na de eerste 5.000 kilometer.

https://driveaholic.nl/duurtest-bmw-330i-touring-introductie/
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Is echt een mooie verschijning je BMW
Interessant het laserlicht.
Je hebt met alle soorten licht gereden van Xenon tot LED en nu dan het laser. Wat maakt behalve dat die bundel er langs schijnt het nog meer als toegevoegde waarde? En hoe moet ik dat langs schijnen zien?
 

sitechris

Donateur
Langs schijnen wil zeggen dat de lichtbundels (grootlicht) om de voorganger of tegenligger heen schijnen. Dan heb je nog steeds groot licht op verschillende plaatsen (bv bermen).

Qua lichtsterkte is het echt wel een verschil. Volgens BMW is de reikwijdte van de lampen 600 meter. Ook qua helderheid zijn de lampen top.
 

philippe bakker

Forumguru
Normaal schijnt dat laserlicht rechtlijniger en kan je dus dichter op je voorganger rijden met grootlichten dan met led’s. Maar das maar theorie want heb je bv Belgische wegen met Putten dan ga je toch nog hen verblinden. Mercedes investeert er bv niet in omdat het qua lichtsterkte niet veel scheelt met hun laatste led lampen
 

hemi24

Forumguru
Laserlicht is “gewoon” LED-verlichting hoor…
Komt alleen van een iets ander en vooral kleiner type diode.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Het is technisch gezien toch echt iets anders @hemi24. Zoek maar eens op "laser diode vs LED". Het lijkt wellicht op elkaar, maar er zijn ook heel duidelijke verschillen.
 

ertromp

Forumguru
Net een video van BMW zitten kijken maar zo "gewoon" als LED vindt ik het niet. Komt wel wat meer bij kijken om die lichtbundel te krijgen dan een LED
 

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Hier wat pics, hier kun je goed de aanpassingen zien (zwarte grille, zwarte velgen).

Wat een gave bak zeg! Dat parelmoer wit vind ik heel chique! Ik was / ben geen specifieke BMW-fan, maar voor de tourings heb ik wel een zwak. Veel plezier ermee!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ertromp

Forumguru
Is dat nog steeds zo dat de ruit in de achterklep apart los gedaan kan worden dus apart kan scharnieren tov de klep?
Dat was een leuke in mijn E39 touring destijds en was bijvoorbeeld al op de E30 al een standaard voorziening
 
Bovenaan Onderaan