Sitechris: SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport (pagina 7)

sitechris

Donateur
Breaking news. Ik heb de Ford Fiesta ST ingeruild voor een BMW 330i. De Fiesta ST is een geweldig leuk autootje, maar ik was na ruim een jaar toe aan een auto met iets meer comfort en meer luxe.

Waarom een BMW 330i?
Ik merkte de laatste tijd dat ik steeds vaker de Polo meepakte voor de langere trips. Dat is gewoon niet het sterke punt van de Ford Fiesta ST. En steeds vaker bekroop de gedachte dat ik voor de langere trips (inclusief vakantie) eigenlijk een betere auto wilde hebben. Niet dat er iets met de Polo mis is (integendeel, auto bevalt prima als tweede auto) maar voor het snellere reiswerk zijn er betere opties. Bijvoorbeeld de BMW 330i. Sterk genoeg (258 pk), redelijk zuinig (vind ik van groot belang met 30k per jaar), voldoende comfortabel en toch ook leuk om lekker mee te spelen. Bewust gekozen voor de viercilinder omdat deze wat lichter is in de neus en omdat ik in NL weinig noodzaak meer zie voor 300 pk of meer. En ook in Duitsland vind ik het niet perse noodzakelijk. Beetje 'been there done that' inmiddels. Leuk voor een keertje, maar niet noodzakelijk voor je daily ride. De 330i is ook begrensd op 250 per uur. Duurt alleen iets langer om daar te komen. Prima verder. De reden dat ik de Fiesta van de hand doe is ook omdat ik inmiddels wel alles heb gedaan met de auto. Heerlijk gespeeld en het is mooi geweest.

Welke BMW 330i is het geworden?
Ik had een nieuwe besteld. Heerlijk! Met alle door mij gewenste opties en een lekkere korting ben ik overstag gegaan. Helaas, dankzij het chiptekort ging daar een streep door. Voor mij cruciale opties (HK audio) waren niet leverbaar en ook was de levertijd aan het oplopen zonder dat er duidelijkheid was. Dus heb ik in goed overleg besloten om de order te annuleren en heb ik een 'jahreswagen' gekocht. Wel een Touring en helaas zonder individual leer (inc lederen dashboard) zoals ik die zelf had geconfigureerd. Maar wel met HK en verder zo goed als alle opties uit het boekje (onder meer laserlicht, headup display, comfort acces, elektr stoelen, 19 inch velgen, m-sportpakket, panodak etc etc). Auto komt uit 2021 en heeft 13 op de teller staan. Zgan dus. Ik ga de (licht beschadigde) velgen wel vervangen door Jet Blacks (zwarte 19 inches) en plaats zwarte accenten rondom de grille.

Meer info over de auto vind je op https://driveaholic.nl/de-bmw-die-niet-en-de-bmw-die-wel-komt/. De eerste foto is nog met de velgen die ik laat vervangen. De foto van de configurator is uiteindelijk zoals die gaat worden. Vrijdag mag ik hem ophalen.

bmw-330i-touring-maassche-768x410.jpg


bmw-330i-touring-achterkant-configurator-768x400.png
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Proficiat met de 330i … dikke bak.
Al die argumentatie waarom mocht je achterwege laten hoor … was korter en simpeler om gewoon te typen “wou gewoon iets ander”. Ik ken dit type gedrag. Een nieuwe aankoop proberen te “rechtvaardigen” :deuk:;)

jouw verslagje eens gelezen … owww dat laten van dat tartuffo leder :nono: kijk al geruime tijd naar een paar BMW types als opvolger van de M2 maar dat tartuffo (of iets gelijkaardig) leder is toch wel de kers op de taart. Staat bij mij ook zeer hoog op de verlanglijst (alleszins niet het leder-alcantara). Hopelijk ga je hiervan geen spijt hebben. Binnen een jaar zie ik dit als 1 van de nieuwe redenen om vaarwel te zeggen van de 330i.
 

sitechris

Donateur
Proficiat met de 330i … dikke bak.
Al die argumentatie waarom mocht je achterwege laten hoor … was korter en simpeler om gewoon te typen “wou gewoon iets ander”. Ik ken dit type gedrag. Een nieuwe aankoop proberen te “rechtvaardigen” :deuk:;)

jouw verslagje eens gelezen … owww dat laten van dat tartuffo leder :nono: kijk al geruime tijd naar een paar BMW types als opvolger van de M2 maar dat tartuffo (of iets gelijkaardig) leder is toch wel de kers op de taart. Staat bij mij ook zeer hoog op de verlanglijst (alleszins niet het leder-alcantara). Hopelijk ga je hiervan geen spijt hebben. Binnen een jaar zie ik dit als 1 van de nieuwe redenen om vaarwel te zeggen van de 330i.

Dat is het nadeel van de huidige markt. Er is ook tweedehands niet superveel aanbod, dus uiteindelijk kies je de 'next best thing'. En HK audio/laser koplampen vind ik meer must have dan individual leer.
 

leon-cupra

Forumguru
“The next best thing” is de ideale reden voor een opvolger ;)
Persoonlijk zou ik eerder het tartufo (of toch een ander kleurtje dan zwart) leder bovenaan stellen.Heb het zo wat gezien met zwarte interieurs.
 

Cordoba

Forumguru
@sitechris Wat houdt dat 'laserlicht' in? In elk geval niet dat er laserlicht uit de koplampen komt, want dan lopen alle tegenliggers permanente oogschade op, en ook zelf loop je dat risico bij reflectie van laserlicht.
 

Cordoba

Forumguru
Regelrechte marketing bullshit dus: laserlicht heeft helemaal niets met intensiteit te maken, maar met het feit dat het licht is van slechts 1 golflengte, en als je het echt over laserlicht hebt, dat ook de fase van het licht gelijk is, én de lichtbundel perfect parallel. De fase van het licht moet je een beetje vergelijken met golven op zee: je hebt toppen en dalen, en als dat voor een hele rij gelijk is, zie je dus de golven naar het strand rollen. Dit maakt ook precies waarom laserlicht gevaarlijk is: door de ooglens wordt het laserlicht als bij een brandglas gefocust in één punt waardoor het netvlies verbrandt. Hiervoor heb je geen hoge vermogens nodig, ik heb in het verleden met een laser gewerkt met slechts 500 miiliwatt aan vermogen, maar in het brandpunt een temperatuur van zo'n 30.000 graden, of anders uitgedrukt: de energie van een complete kerncentrale in een doorsnede van een paar cm.
 

sitechris

Donateur
Maak me er geen zorgen over. Zal vast conform allerlei regeltjes zijn. Wat fijn is, bereik van lampen zijn crca 600 meter en de koplampen schijnen ook om tegenliggers heen. Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen.
 

LT83

Forumguru
Chris gefeliciteerd jongen, echt een mooie auto!! En...het moment waarvan je wist dat t snel ging komen :tongue:
We moeten het toch nog eens over dat brandstofverbruik hebben binnenkort, je koopt ieder jaar een nieuwe auto van 50k en gaat lopen zeuren over een paar liters peut. Soms kan je ook te ver gaan met principes he ;)
Nu nog maar snel ergens een Labrador halen voor achterin he :D

Edit het verschil tussen 1:10 en 1:8 bedraagt bij 30k km 750 liter benzine. Oftewel 1500 euro op jaarbasis......krent dat je bent
 

MarcoO2

Forumguru
Mooie upgrade weer Chris. Toch mooi om te zien hoe je door het beschikbare segment "leuke auto's" heen jojoot ;)
 

sitechris

Donateur
Mss is het niet eens zozeer keihard vanwege het geld (alhoewel ik 1500 per jaar graag in mijn zak steek), maar het ergert me wel dat ik vaak bij de pomp sta. Om je een voorbeeld te geven. Met de Fiesta ST haal ik een retourtje Randstad (s'avonds terug met hoog tempo) niet zonder te tanken. Dat irriteert dan weer dat ik altijd onderweg moet tanken. Nu heeft een BMW M340i een grotere tank, maar toch.

De belangrijkste reden voor een 330i is dat ik niet meer de behoefte aan 300 pk plus, zeker niet in Nederland. Met de Fiesta ST heb ik nooit vermogen gemist. Natuurlijk is een hoog vermogen leuk voor een keertje, maar op mijn daily ga ik dat echt niet missen. Dat is de belangrijkste les van de Fiesta ST geweest. Bijkomend voordeel van de 330i is dat het blok lichter is en de auto wat minder zwaar op de vooras is. Ook is de M340i alleen als 4WD leverbaar en ik heb liever RWD. Qua stuurplezier ben je met een 330i mss wel beter af (heel stiekem).
 
Bovenaan Onderaan