Sinds wanneer is Skoda goed en welk model voor mij

akreft

Nieuw lid
Beste mensen,

Omdat waarschijnlijk binnenkort wat meer financiële ruimte beschikbaar is, ben ik aan het oriënteren voor een andere auto (ik rijd nu een gare Citroën AX uit 1993). Heel veel serieus te oriënteren is er nog niet, omdat ik nog geen budget kan bepalen. Wel heb ik vast de volgende vragen:

- Ik vind dat Skoda het de laatste jaren goed doet: de modellen zijn mooier geworden, de Octavia schijnt betrouwbaarder te zijn dan de Golf en de prijzen zijn nog relatief laag. Oude Skodamodellen vielen echter nog meer in de categorie 'Oostblokschroot' (sorry voor de echte liefhebbers, maar ik ben ook weer niet zo'n autoliefhebber dat ik er ieder weekend onder wil liggen). Vanaf welk model kan gesproken worden van een betrouwbare auto? Is de Favorit al wat, begint het bij de Felicia of zijn de Octavia en Fabia de eerste betere auto's van Skoda? En dan gaat het mij niet om wat je van het uiterlijk vindt (dat bepaal ik zelf wel), maar meer hoe je de betrouwbaarheid vindt?

- Verder wil ik rekening mee houden dat ons gezin mogelijk binnen niet al te lange tijd uit 3 personen bestaat (voor de duidelijkheid: dan is het dus ik, mijn vrouw en baby). Over het algemeen zie je dan iedereen naar grotere auto's grijpen, maar hoeveel ruimte heb je echt nodig als je een beetje fatsoenlijk inclusief babyuitzet op pad wilt? Om maar bij Skoda te blijven: redt je het qua formaat met een Felicia/Fabia of heb je echt een Octavia nodig?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties (hopelijk veel mensen met relevante ervaring!)

Harry

Daniel

Lid
Ik heb met met mijn Fabia Combi genoeg ruimte voor ons 3tjes. Heb een dochter van bijna ander half,en daar moeten vaak ook nog een hoop spullen mee als we weg gaan,de kinderwagen ligt er standaard altijd in en de subwoofer ook
wink.gif
dus kan je na gaan.

I.i.g heb IK voorlopig nog genoeg ruimte.

Mark

Banned
Als je de combi neemt gaat de Fabia prima, wil je echt ruimte dan moet je richting de Roomster gaan.
Heb je zelfs meer ruimte achter dan in de Octavia.
Skoda is volledig VAG kwaliteit geworden, dus normaal gezien kun je met een gerust hart op pad.

Octaviarijder

Actief lid
Re: Sinds wanneer is Skoda goed en welk model voor

Mijn Octavia is uit 2000 en voldoet op af en toe een kleinigheidje na, volledig aan de verwachtingen.

Hetzer

Forumguru
Volgens mij is Skoda ECHT betrouwbaar geworden met de Felicia, maar wat is betrouwbaar??
Skoda bestaat al zeer lang en bouwde voor de Communistische overheersing al heel goede, betrouwbare en luxe auto's, zelfs Konigin Wilhelmina reed al Skoda in de jaren 30..

Maar wat is betrouwbaar ??,ik heb zelf ook altijd een zwak gehad voor Alfa en Fiat , mooie auto's!!! maar echt NIET betrouwbaar ,mijn broertje heeft een Punto Sporting gehad uit 2000, met alleen maar problemen, in geruild dit jaar voor een Grand Punto,en je raad het al, ook tot nu toe alleen maar problemen!!

En tja sinds mijn Polo'tje de duur uit gegaan is heb ik met mijn eerste Fabia (03-2002) en met m'n huidige Fabia (10-2004) geen noemenswaardige problemen gehad.

En de ruimte? ook ik heb een vrouw en kind en voor ons is de Fabia Combi ruim genoeg.En passen de Skispullen tijdens de wintersport niet in de auto, dan gaan ze wel het dak op, IDEAAL. De Octavia is wel groter natuurlijk, maar ook duurder in aanschaf ,verzekering en houderschapsbelasting.

succes met het zoeken naar je nieuwe auto
xyxthumbs.gif

Dutch4x4

Senior Member
Skoda is inderdaad al heel lang betrouwbaar. 't Is juist met de nieuwste modellen dat ik weer wat vraagtekens heb...

Voor met z'n drieën is elke auto met een kofferbak van 400 liter groot zat. Mensen die speciaal voor één kindje aan de MPV gaan, begrijp ik echt niet, of nemen die hun halve kinderkamer mee naar oma? Bovendien heeft een (midi-)MPV niet eens meer (feitelijk bruikbare) ruimte, alleen maar lucht boven je hoofd...

Kortom, voor 400 liter volstaat een Fabia Combi al en dus zeker een Octavia. Het gebrek aan beenruimte in de O1 is trouwens wel lastig voor het plaatsen van een kinderzitje, zeker als vader en moeder nogal lang zijn en hun stoel ver naar achteren hebben staan. Dat is misschien wel iets waar je rekening mee moet houden.

Maar het is geen probleem als je het zitje toch laat zitten. (Ik bracht destijds ons kind naar de crèche, mijn vrouw haalde hem op. Dus het zitje ging elke ochtend mee de crèche in, beetje onzin om speciaal daarvoor twee zitjes te kopen. De O1 toen laten staan voor een Legacy en pas drie jaar later, in de kleuterschooltijd, aan de O1 gegaan.)

Skody

Actief lid
Beste Akreft, ik rijd nu zelf voor het eerst zakelijk Skoda Octavia Combi. Eerst had ik inderdaad ook m'n bedenkingen (zoals nog steeds velen die niet weten waar ze het over hebben). Ben echter helemaal om. Kwalitatief zijn de auto's gewoon VAG-kwaliteit en je krijgt een enorm goed uitgeruste auto voor een (nog) nette prijs.

Mijn zwager rijdt een Fabia Combi en mijn schoonmoeder een Fabia. Beiden hebben voldoende ruimte. Schoonmoeder heeft vaak mijn beide kids mee (0 en 3 jaar) en klaagt niet over de ruimte. Zwager gaat jaarlijks met twee meiden (4 en 6) en vouwwagen richting Zuid Frankrijk. Hij heeft nog nooit een dame achtergelaten qua ruimte..

Octavia heeft alleen net effe wat meer ruimte. Ben je daar op gesteld dan zou ik zeker voor een Octavia (Combi) gaan. Anders is de Felicia/Fabia een prima auto voor net effe wat minder doekoe...

Succes met je keuze!

purk

Senior Member
octavia combi! heb ik met twee kids, lekker veel ruimte, zeker als je op vakantie gaat zonder sleurhut/sleurtent en alles mee moet nemen voor een vakantie in frankrijk/italie campingbedjes zijn groot,en dan al die koffers van moeder de vrouw.

Bovenaan Onderaan