Simply clever: bagageruimte bescherming

dirk27

Forumguru
Wij mensen met een Skoda hebben veel ruimte en dan gaat er af toe ook veel materiaal in onze wagens. Af en toe komt het voor dat er dan kleine ongelukjes gebeuren waarbij er wat vloeistof of vuiligheid door de bagageruimte gaat.
De afdekking van Skoda is OK, maar ik wou nog een stapje verder gaan. Wat als je bv. naar het containerpark zou gaan, of je wilt enkele mountainbikes in je koffer vervoeren?
Rondgekeken in een speciaalzaak en daar kwam ik voor een volledige afdekking uit op 70 euro..

Zitten nadenken en de oplossing gevonden: Vijverfolie! :D
- Wordt verkocht in grote oppervlaktes
- Is bestendig tegen water, keien, vuil, U-straling, houdt het zeer lang uit omdat het niet de bedoeling is dat je je vijver na een paar jaar opnieuw voorziet van folie
- Relatief dun voor de sterkte: 0,5 milimeter
- Zeer flexibel
- Water en stof afstotend

En het beste: 2,45 euro/m2

Ik heb er eentje van 6 op 2 meter, kostprijs: net geen 15 euro!

Nooit meer zorgen dat iets het interieur zou kapotmaken van de wagen.

19320395603_2ccc0edacf_c.jpg


19915160526_bbdbc93e61_c.jpg
 

Cordoba

Forumguru
@dirk27 Ik vraag me af of je niet juist extra ellende krijgt door het vijverfolie. Vijverfolie is glad, en zaken in je kofferbak zullen veel makkelijker gaan schuiven, om vervolgen met een klap gestopt te worden aan het eind van de beschikbare ruimte. De originele bekleding heeft ook een bepaalde stroefheid: je kunt zaken wel over de bekleding schuiven, maar behoorlijk wat moeilijker dan over vijverfolie.
 

dirk27

Forumguru
Deze mat heeft 2 zijden: de ene zijde is inderdaad heel glad, de andere zijde heeft een geribbeld rubberen antislip structuur. Heel handig.
 

micky

Forumguru
sorry, maar met zoiets ga ik echt niet rondrijden en het schoonmaakwerk na de tijd:sterretjes:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
De originele bekleding heeft ook een bepaalde stroefheid: je kunt zaken wel over de bekleding schuiven, maar behoorlijk wat moeilijker dan over vijverfolie.
Als je maar niet de illusie hebt dat ongezekerde zaken op die "stroeve" bekleding niet zouden gaan schuiven bij een stevige remactie - of erger.
Je moet er altijd voor zorgen dat lading in alle richtingen (jazeker, óók achterwaarts en zelfs omhoog!) voldoende gezekerd is. Je weet immers niet zeker of je auto onder alle omstandigheden rechtop blijft en je kunt ook een plotselinge duw van achteren krijgen.

Waar mogelijk kunnen de achterbank en de zijwanden van de kofferbak helpen bij wat de Duitsers zo kernachtig omschrijven als Formschlüssige Ladungssicherung, oftewel zorgen dat er nergens ruimte is om te kunnen schuiven. Maar er zitten ook niet voor niks diverse sjorogen in de kofferbak - gebruik die dan ook! Een paar sjorbanden en een netje kosten je immers de kop niet, in tegenstelling tot rondvliegende losse voorwerpen.
 

Cordoba

Forumguru
Sterker: een deelbare achterbank houd maar heel beperkt je bagage tegen bij een forse aanrijding (een rugleuning uit één geheel, is veel steviger wat dat betreft). Reden waarom ook aangeraden wordt om bij een volle kofferbak(in gewicht en/of volume) aangeraden wordt om de gordels op de achterbank vast te klikken, om zo de achterbank te helpen de bagage achter de rugleuning van de achterbank te houden.

De stroefheid van de bekleding helpt alleen bij een rustig genomen bocht, of bij een auto die niet al te snel accelereert (zodat het tegen de rugleuning blijft staan).
 

Bakkertje

Forumguru
Ik vind het een mooie oplossing voor het voorkomen van vuiligheid in de auto.
Alle argumenten over het zekeren van de bagage gaan net zo goed op zonder de folie, dus dat maakt in mijn bescheiden mening, weinig uit.

Het is uiteraard wel verstandig om ten alle tijden na te denken over de lading en hoe deze vastzit.

Bij nog even allemaal een fijne en veilige vakantie! :D
 

dirk27

Forumguru
Ik ben iemand die vaak aan het klussen is en vervoer af en toe zaken die vuil kunnen worden. Na enkele tegenvallers begin je dan wel spontaan naar oplossingen te zoeken.

- Zo'n 10 jaar geleden reed ik met de break van mijn ouders, ik had in de koffer een frituurketel in een doos gestoken. Niet goed vastgelegd, het vet lag overal in de kofferbekleding, de geur is er nooit meer uitgeweest.

- Enkele weken geleden, eten gaan halen bij de chinees in in de koffer in een mooie doos gestoken, zat wel vast, maar bleek dat enkele potjes wat saus begon te lekken. Gelukkig had ik toen een textiel kleed in de koffer liggen die een groot deel van het vocht tegenhield.
Wel eerst wat paniek of de saus niet in de bekleding zou gegaan zijn.. Was het geval, dus diezelfde avond alles er mooi uitgeschrobd.

- Vorige week naar het containerpark een oude compressor gaan dumpen, bleek dat er toch wel olie uit lekte, ik had toen een kleine plastic zeil eronder gestoken wat alles tegenhield

Nu, ik met mijn bezorgheid dat op een dag mijn kofferruimte zwaar vervuild raakt heb ik toch eventjes voorzorgmaatregelen genomen.

Nog een klein extra voordeel: door het nieuwe rubber/plastic ruikt je wagen steeds weer naar "nieuwe auto"..
 

ertromp

Forumguru
Nog een klein extra voordeel: door het nieuwe rubber/plastic ruikt je wagen steeds weer naar "nieuwe auto"..

Het is maar waar je op kikt. Al eens afgevraagd waar de "geur" in een nieuwe auto vandaan komt?? Dat zijn gassen die uitdampen uit de plastic onderdelen en van de lijmen gebruikt in je auto. Niet echt fris dus eigenlijk die "geur"
 

Joske

Forumguru
Ik heb zo een omkeerbare koffermat in mijn koffer liggen... en de rubberen kant wijst in 99% van de gevallen omhoog gedurende het hele jaar. En als ik dan iets zou lekken, is het maar gewoon de mat eens afspoelen en klaar :)

superhandig

in de O2 had ik een rubberen koffermat met opstaande rand, dat was NOG veiliger voor vloeistoffen ;)

dat vind en vond ik ruimschoots voldoende om de koffer te beschermen.
 

Canon-Eye

Forumguru
door het nieuwe rubber/plastic ruikt je wagen steeds weer naar "nieuwe auto"
Dat zijn de weekmakers - chemische stoffen die niet heel gezond zijn - die verdampen uit de kunststoffen en dat verdampen gaat sneller bij nieuwe kunststoffen.

Af en toe de bekleding eens wat opfrissen met een interieurspray (en de auto dan weer even goed luchten) geeft een vergelijkbaar "nieuw"-effect, maar dan tegen minder gezondheidsrisico's.
 

dirk27

Forumguru
Interessant om te weten.. Ik heb nog een vriend gehad die auto's verkocht, bij oudere auto's liet hij een nieuwe autoband enkele dagen in het interieur liggen. Dit gaf ook een lekker nieuwe auto geur.

Niet gezond, maar wel verslavend??
 
Bovenaan Onderaan