Silicaat in koelwater en wijzigingen expansievat

Timmer

Donateur
Ik ben al enkele dagen aan het rondneuzen na gelezen te hebben, dat er in het expansievat silicaat aanwezig is (waarom hoor ik je denken; omdat ik gewoon graag veel weet).
Het gaat hier over de expansievatjes waar de melding "Mit Silikat" opstaat.

Koelwater heeft van de fabriek uit reeds silicaat in de vloeistof, dit helpt corrosie tegen te gaan (niet verhinderen).
De aanwezige hoeveelheid silicaat kan echter afnemen over tijd, door blootstelling aan 'high thermal load'. Om dit op te lossen, zijn er enkele mogelijkheden binnen de VAG wagens;
(Dit telt ook voor andere merken, maar daar verdiep ik mij niet in, en is hier ook niet van toepassing)
  • Een theezakje;
Dit zakje zorgt ervoor dat je koelwater de nodige silicaat bevat, en bevindt zich in je expansievat.
Best een groot zakje eigenlijk, en dit heeft al risico dat het scheurt en al die kleine bolletjes vrij in je koelsysteem rondzweven.
Dit brengt op zich dan ook weer voldoende problemen met zich mee.
Er zijn voldoende berichten waar dealers ze blijkbaar zelf preventief verwijderden omdat ze hier problemen mee hadden/gehad hebben/verwachtten.
D7E049F6-21C6-4EA7-84EC-1FDCD22D6C9D.jpeg
  • silicaat tussen roosters
Dit zit in de retourleiding van je koelsysteem in je expansievat.
Hier worden de bolletjes tussen een roostertje in het buisje gehouden, en heb je minder kans op een lek van silicaat. Dit expansievat is ook gekend als de dubbelwandige tank.
70D1D35A-E634-494C-877F-F68007C4A202.png
deze tank kan ik maar weinig van terugvinden qua problemen, hoewel ik gelezen heb dat het roostertje dat de bolletjes tegen houdt soms ook begint te slijten, en dus potentieel ook de nodige miserie kan veroorzaken.


  • de laatste versie sinds 12/2019
Sinds 12/2019 is Skoda overgestapt naar het plaatsen van een expansievat ZONDER "Mit Silikat" opschrift, en ook geen bolletjes meer in het reservoir. Dit echter zonder enige vorm van communicatie, en ook zonder een aanpassing van de onderhoudsintervallen. Er is ook geen indicatie dat ze een nieuwe formule van G13 zouden hebben uitgebracht.
Echter, dit expansievat kun je apart kopen bij Skoda (onderdeelnr 5Q0 121 407 M) en is een directe vervanging van je huidig expansievat, enkel moet je de schroefdop mee overzetten.

Langs een kant, als je dit wijzigt geef je mogelijks toe dat er een productiefout/ontwerpfout was, en kan je dus aansprakelijk gehouden worden.
Anderzijds, iets dat gewijzigd (verwijderd) wordt zonder een aanpassing van serviceinterval, vind ik persoonlijk ook niet logisch.

Bronnen;
https://www.briskoda.net/forums/topic/475223-expansion-bottle-replacement/

https://www.golfmk7.com/forums/index.php?threads/coolant-silica-bag-to-remove-or-not.361900/

https://www.audi-sport.net/xf/threads/silica-bag-coolant-mqb-engines.382604/


Mijn gevoel zegt me;
Ik had die theezak natuurlijk in mijn wagen, dus die heb ik er deze namiddag uitgehaald. Als ik elke 50000km of 2 jaar of 4jaar, mijn koelsysteem moet spoelen, dan is het maar zo. Dat kost me een half dagje werk en enkele liters koelvloeistof. Als die zak scheurt, en je verwarmingselement raakt verstopt, is het al snel >€1000...

dit is mijn mening/gevoel, ik spoor niemand aan om dit te doen, en ben ook niet verantwoordelijk voor schade, ongeval, garantieverval, kernoorlog, of eender wat hier al dan niet aan gelinkt kan worden.

Zijn hier mensen die hier al iets van vernomen hebben of reeds aan gedaan hebben, en zo ja, wat is jullie ervaring hiermee?
 

brepus13

Forumguru
Ik ren dus meteen naar buiten om dit te checken. Mijn vat heeft geen opschrift “mit silikat “ ik zie ook niks bijzonders in het vat zelf. Mijn O3 is van ‘16.
 

VAG-man

Forumguru
Ik had er nog nooit gehoord van die korrels. Vanaf welk bouwjaar wordt de Silicaat gebruikt?
 

Malinwa

Senior Member
Meteen ook eens gekeken bij de mijne en die van mijn vader. De mijne heeft geen zakje in het expansievat.
In die van mijn vader , een O3 RS 230pk van 2018, steekt dit ook in.
Hij denkt er over na om dit er uit te halen door eventueel het expansievat los te koppelen en het er dan uit te halen.
 

Timmer

Donateur
Je kan dit er gewoon 'uitprullen' met de hand :) zo heb ik het toch gedaan. Is wel een echt prulwerkje, maar het enige dat je moet losdraaien is het vuldopje van het expansievat.
 

Cordoba

Forumguru
Kan het zijn dat deze 'doping' alleen gebruikt is voor uitvoeringen met potente motoren?

Het silicaat op zich zal weinig kwaad doen, maar vraag me wel af wat de bedoeling is. Is het soms bedoeld om water dat in de koelvloeistof komt te binden, zodat dat niet rondgepompt wordt met de koelvloeistof, en zo corrosie in het systeem verminderen. Silicaat wordt ook vaak gebruikt als waterabsorber uit de lucht. Ik kan geen foto's vinden op het web, maar als ik het me goed herinner zijn droge silicaatkorrels geelbruin, en als ze vol zitten met water worden ze blauw.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Silicaat an sich heeft geen kleur (overigens vermoed ik dat het silica gel korrels zijn, die worden wel eens, eigenlijk incorrect, silicaten genoemd), maar er wordt normaliter een indicator aan toegevoegd om de kleur te geven bij verzadiging met water. Uit m'n hoofd inderdaad geelbruin of wit bij droog en blauw bij verzadigd (meestal is de indicator koper sulfaat, maar het kan natuurlijk zijn dat er fabrikanten zijn die andere indicatoren erin stoppen).
Alleen heb je natuurlijk ook nog de kleur van de koelvloeistof, dus misschien dat ze eerder roze zijn bij droog en blauwpaars bij nat?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Tees met de kleuren refereerde ik aan normaal gebruik in de lucht, ik sluit niet uit dat de kleur van silicagel ook veranderd als je die in de koelvloeistof gooit (en daar kan een heel andere kleur uit komen dan roze van de koelvloeistof of het gelig bruin van wat dan volgens jouw verhaal de indicator in de gel moet zijn, en ik denk zelfs dat er in het geval van het koelvloeistofreservoir geen indicator wordt toegevoegd. Met jouw correctie wel een foto van die typische geelbruine silica gel kunnen vinden:
th
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan