Service melding

Hallo allemaal,

Ik kreeg ongeveer 100km geleden een servicemelding voor mijn Fabia. Van de vorige eigenaar weet ik dat de auto altijd keurig dealer onderhouden is.
Dat is iets wat ik graag in stand zou willen houden, maar ik zou het ook erg graag combineren met mijn beginnende interesse/hobby voor het sleutelen aan auto's.

Het lijkt mij een beetje 'not-done' om de dealer alleen een controle uit te laten voeren waar ik vervolgens zelf alle onderdelen mag bestellen/vervangen/repareren.
Bovendien moet alles dan twee keer onnodig open, één keer voor de controle en één keer voor het vervangen.

Dus mijn vraag aan jullie is eigenlijk hoe ik zelf zo'n servicebeurt/grote beurt uitvoer?

Ik heb online al wat rondgezocht en kom het e.e.a. aan lijstjes tegen, maar ik hoop dat de ervaren skodaforum gebruikers mij misschien kunnen helpen aan een wat specifiekere lijst, wellicht speciaal voor een Fabia 2 TSi?

Ik zie jullie reactie en tips tegemoet!
 

Tees

Donateur
Ik doe nu een paar jaar m'n eigen onderhoud, en er zijn idd standaard lijstjes van hoe vaak (km of jaren) bepaalde dingen vervangen of gecontroleerd moeten worden. Staan hier her en der ook wel op t forum, maar sommige dingen zijn ook standaard voor alle autos.

Aangezien de auto toch jaarlijks naar de APK moet, laat ik dan bepaalde klussen door de garage doen, en afhankelijk wat er uit de APK komt doe ik dan ook wat werkzaamheden zelf. Tijdens de APK wordt er niets gedemonteerd, dus dat is dan geen dubbel werk oid. En natuurlijk doe ik jaarlijks het gewoonlijke onderhoud zelf zoals olie wisselen.

En als je een goed gevoel voor je auto hebt, voel je ook wel wat eraan komt (bijvoorbeeld schokdempers of bij bepaalde trillingen). Het is niet heel raar om aan te geven dat je bepaalde dingen zelf gaat aanpakken, afhankelijk van de garage en monteur zal die er wellicht wat van vinden, maar dat moeten ze maar voor zichzelf houden. Jij beslist over jouw auto. Dealer kom ik alleen maar voor onderdelen, verder komt die niet aan mijn auto ;)
 
Bovenaan Onderaan