Service interval resetten O2

Hallo... De dealer heeft helaas weer het interval op 15d gezet terwijl het een longlife uitvoering is...

Je schijnt met de knopjes van de dagteller deze te kunnen resetten. Weet iemand hoe dit bij de O2 precies moet en wat er mogelijk is?
 
Interval terugzetten naar flexibel kan alleen middels diagnoseapparatuur, lees VAS/VCDS. Met de dagteller kun je uitsluitend resetten naar vaste intervallen.
 
Dit is moeilijk te controleren (longlife olie) maar er zit zo'n grote sticker op de motor dat zal ie toch wel gezien hebben? Het boekje en onderhoudssticker is wel op 30dkm ingevuld. Zal wel te te veel werk zijn geweest om de computer aan de auto te hangen...
 

ertromp

Forumguru
Welke olie is bijgevuld kun je zien op je rekening.
Je kunt de motor afhankelijk van het aantal km welke je rijd met "gewone" of long life olie vullen.
 

Monteurtje

Forumguru
Je kunt de motor afhankelijk van het aantal km welke je rijd met "gewone" of long life olie vullen.

Dit klopt NIET wat je zegt. In een benzine motor kan inderdaad ook goedkopere olie. Dat klopt.
Maar in een diesel NIET. Daar moet de Long Life III in.
 

Wilko

Senior Member
Ik heb dezelfde ellende met de dealer die wel de juist olie heeft vervangen, maar bij het herstellen van de motor niet die instelling in de setup naar 15K heeft gezet. Ik kreeg echter van mijn eigen dealer te horen dat ik vanwege de kilometers die ik al heb gereden (bijna 15K na de laatste beurt, dus de vaste intervalindicatie kwam ineens naar boven: beurt over zoveel km) ik nu beter kan wachten tot ik aan de 30K zit, voor ik tijdens die beurt de stand laat resetten. Als ze hem nu op nul zouden zetten klopte de stand niet meer.

Als voormalig IT'er vind ik het vreemd dat je niet alleen een bitje om kan zetten van variabele stand naar vaste intervalstand of vice versa, maar volgens mijn dealer gaat die instelling van het aantal kilometers van de huidige interval dan ook mee. :(
 

Monteurtje

Forumguru
@Wilco, Als de service interval om wat voor reden dan ook op VAST is gezet (meestal per ongeluk, denk ik). Dan kun je die met de testkast heel eenvoudig weer op VARIABEL zetten. Maar als je dat na bijv. 15.000 km doet, dan moet je zelf in de gaten houden dat de auto 15.000 km verder een beurt nodig heeft. Want het service lampje gaat dan niet branden.
Dan kun je beter als je die mogelijkheid hebt in het maxi dot display de interval even resetten. En wanneer die echt aan de beurt toe is, aangeven dat ze de interval op VARIABEL moeten zetten.
 

Cyrus

Actief lid
Ik denk dat de dealer geen risico wil nemen. Stel nu dat de auto bij de laatste beurt niet is afgevuld met longlife olie, waardoor de BC zelf overgeschakeld is naar een vaste interval van 15.000km/1 jaar, dan heeft de dealer wel een probleem als er schade ontstaat omdat hij de auto zonder olieverversen / checken de auto nogmaals 15.000km laat rijden.

Denk dus dat het niet zozeer de vraag is of de dealer die moeite wil nemen vanuit de inspanning gezien (die inderdaad gering is), maar dat de dealer vanuit risico-oogpunt de auto niet zonder meer op een andere interval zet, zonder alles goed te checken en eventueel de olie te verversen.
 

ertromp

Forumguru
Vanzelf overspringen kan niet.
Ik denk inderdaad dat de garage eea vergeten is.
Wellicht heeft de dealer afhankelijk of het een benzine is eea gevuld met een niet long life olie maar dat zou terug te zien zijn op de rekening. Uit de post is niet te halen welke Octavia de persoon heeft.
 

Cyrus

Actief lid
Vanzelf overspringen kan niet.

Jawel: als de BC meet dat er met een mindere kwaliteit olie is (bij)gevuld dan voorgeschreven, dan gaat de serviceinterval vanzelf terug van VOI naar "vast". Dat is ook ergens opgemerkt in het serviceboekje.

Maar het is niet onwaarschijnlijk dat bij de laatste beurt de servicemelding verkeerd is teruggezet.
 

ertromp

Forumguru
Jawel: als de BC meet dat er met een mindere kwaliteit olie is (bij)gevuld dan voorgeschreven, dan gaat de serviceinterval vanzelf terug van VOI naar "vast".

Weer wat geleerd. Ik wist niet dat de auto zelfs kan meten welke olie er in zit!
 

Cyrus

Actief lid
Zo bijzonder is dat ook weer niet hoor. Er zit ergens in de olieleidingen een sensor in die de oliekwaliteit meet (in het kader van vervuiling etc, vanwege variabele interval) en voor die sensor is het een koud kunstje om ook de viscositeit te bepalen. Die is namelijk anders en specifiek bij longlife-olie (5W30), niet-longlife heeft altijd een andere visositeit.
 
In het carter zit een sensor gemonteerd. Deze meet zowel de hoeveelheid olie alsook de temperatuur van de olie. Bij het resetten van de onderhoudsinterval moet er worden aangegeven op welke interval de olie ververst gaat worden, namelijk vast of flexibel. Vast is makkelijk, staat het syteem ingesteld op een vast aantal verreden kilometers en maximaal te vertrijken tijd tot de volgende verversing. Bij een flexibel interval 'leert' het systeem zich eerst in op het gebruik van de auto, lees het aantal koude starts en het al of niet op temperatuur komen van de olie binnen een bepaalde tijd en kilometrage. Aan de hand daarvan verschijnt na enkele honderden verreden kilometers de afstand/tijd tot aan de volgende verversing in je display. Viscositeit meten doet de sensor niet. Er zijn immers ook al verschillende viscositeiten voor Longlife geweest.
 

Chatslet

Forumguru
Was het niet zo dat ook de zuurgraad en vervuiling gemeten wordt? Er loopt namelijk een hele discussie of de Fabia 2 GL al dan niet op variabel kan en er wordt hier en daar geroepen dat dit niet kan vanwege het ontbreken van een sensor die de oliekwaliteit meet. Als het alleen om de olietemperatuursensor gaat zou dat dus moeten kunnen want de olietemperatuur kan ik keurig netjes op mijn maxidot tevoorschijn toveren.
 

Cyrus

Actief lid
Van serviceinterval naar olie en van Octavia naar Fabia.

Graag ontopic blijven heren.

Grappig genoeg heeft bij de Octavia de serviceinterval (variabel / vast) alles met de toegepaste olie te maken en het door de auto meten van de kwaliteit daarvan. En dus met de vraag of de garage al dan niet terecht niet "zomaar" de service-interval wil aanpassen.

Dus wat is er dan off-topic in de laatste posts? Dit geeft juist achtergrond bij de initiële vraag.
 

Canon-Eye

Forumguru
Graag ontopic blijven heren.
[ZUCHT]...we hebben al voldoende wannabe-mods - laat dit liever aan de echte over? [/ZUCHT]

Ontopic:
Om onduidelijke redenen staat mijn GL op een vast interval van 15000 km. Ik vind het eigenlijk wel best zo, want er is meer aan "onderhoud" dan alleen maar de olie verversen. Ik vind het wel een prettig gevoel dat er dan ook diverse andere meer of minder kritische punten even worden gecontroleerd.
Dan zál dat misschien 5000-10000 km eerder gebeuren dan dat de olie echt vervangen zou moeten worden: boejûh...

(Of had ik dit niet hier mogen schrijven omdat ik geen OII meer rij?)
 
Bovenaan Onderaan