Secundaire luchtpomp

Wie kan me vertellen hoe die secundaire luchtpomp op mijn 2.0L hoort te werken? Ik rij nu een half jaar in deze station, maar sinds vorige week hoor ik deze "stofzuiger" aangaan. Als 1e meteen bij het starten, zo'n 20 sec. en ook na een paar minuten rijden, nogmaals zo'n 15-20 sec. Het rare is, ik heb een half jaar niets gemerkt, ook niet aan de actuele verbruiksmeter. Als hij aanslaat als ik rij, is het verbruik (korte tijd) zo'n 45L/100km.

Klinkt dit verhaal dat hij werkt zoals het hoort?
 

Bakkertje

Forumguru
Wij hebben hetzelfde met onze New Beetle met 2.0 AQY (zou zomaar hetzelfde blok kunnen zijn)
Daarbij staat er bij ons ook een melding in VCDS, die heb ik ooit eens opgezocht en het zou te maken kunnen hebben met een lek in het vaccuüm. Uitleg staat:

Ik ga deze even volgen en toch maar eens werk maken van dit "probleem"
 

turboturbo

Forumguru
Een familie lid met 1.6 benzine motor uit hetzelfde era (in een Caddy 3) hoorde de stofzuiger ook ineens. Ik kon ‘m ook goed horen, maar wist natuurlijk niet hoe die normaal klinkt. Nagekeken door garage bleek de slang losgeschoten ergens na de pomp. Dat maakte dus dat het geluid zo duidelijk waarneembaar was.
 
Na veel ergernis, is het opgelost. Het was een makkelijk "probleem".
Bleek een losse slang te zijn die van de pomp weg gaat. Deze werd, als de pomp draait, opgetilt, en viel ook weer perfect terug. Het leek voor het oog goed, maar natuurlijk niet zoiets gedaan als met de vingers voelen, duh, zo makkelijk kan het toch niet zijn.

Bedankt voor de reacties.
 
Bovenaan Onderaan