Seat Ibiza 1.4I 16V (100PK!) Selection

DJNeO

Actief lid
Mocht vandaag mijn auto laten staan bij Auto reef in driebergen voor een 30.000 km beurtje

Kreeg van hun een donkerrode Ibiza mee...
4000 km op de teller, lekker nieuw dus nog...

Toen ik weg reed met de auto merkte ik al meteen, totaal geen pit in die motor (die 100PK! heeft dus niet veel toegevoegde waarde volgens mij... /forum/images/graemlins/shocked.gif ) bij het optrekken kwam ik er achter dat ie pas vanaf de 4000 toeren een beetje tot leven kwam, je moest deze auto dus echt op toeren houden wil je er lekker mee kunnen rijden!

Dan heb ik iemand volgens mij hier op t forum wel eens horen zeggen dat skoda op t niveau zit waar Seat 5 jaar geleden zat.... nou ECHT NIET dus he!!!!!

Als je je hoofd stoot op het dashboard dan is A. je schedel gebroken, en B. het dash naar zijn grootje.... wat een plastic hard dashboard is dat zeg... Plaatsing van de radio had ook beter gekund, tenzij je er graag van houdt dat de versnellingspook ook kan zien wat er opstaat voor muziek.

Om nog even terug te komen op de rijeigenschappen...
ik had dus al geconstateerd dat hij hoog in de toeren moet worden gehouden, daaronder trekt ie dus echt niet en vraag je je af of je iets fout doet, wanneer je erboven rijdt en op de snelweg, dan is het wel een fijn bakkie... stuurt redelijk scherp... nadeel is weer... de Motor is behoorlijk overstemmend...

In ieder geval... ben blij dat ik niet vorig jaar voor een Ibiza heb gekozen... /forum/images/graemlins/grin.gif
 
Mmmm. Ik rij al 3,5 jaar in een Ibiza Sport met de 100pk motor. Kan je ervaring niet echt delen. Tot 2000 toeren heb je idd niet veel pit, maar dat hebben de meeste benzine 16v motoren niet. Van 2000 tot 3000 is de trekkracht goed te noemen en inderdaad, vanaf 4000 toeren gaat hij helemaal los. Een vlotte en zelfs sportieve rijstijl is geen probleem met deze motor. Maar goed, ik kan me voorstellen dat zo'n uitleen bak met slechts 4.000km op de teller ook niet echt lekker ingereden is.

Het dashboard is inderdaad redelijk van plastic. Echter, de vormgeving en het 'klokkenspel' is wel een spannender dan dat van Fabia ... net als de buitenkant trouwens.

Maar goed, nog een paar maanden en dan ben ik ook Skoda rijder /forum/images/graemlins/24.gif
 

DJNeO

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: William</font><hr />

Het dashboard is inderdaad redelijk van plastic. Echter, de vormgeving en het 'klokkenspel' is wel een spannender dan dat van Fabia ... net als de buitenkant trouwens.

[/ QUOTE ]

Okee... dash ziet er inderdaad spannender uit, en hier hebben ze meer aan de vormgeving gedacht...

Echter vond ik de afwerking ervan wel weer minder (het plastic achterwege gelaten...) de ibiza heeft net zoals de Fabia links naast het stuur een bakje zitten... dit sloot niet netjes aan bij het dashboard, en het knopje om de deuren te sluiten en te openen vond ik niet mooi gezien het feit dat je zo het mechaniek erachter kon zien zitten... /forum/images/graemlins/frown.gif
(en zoals het eruit zag was die niet gesloopt...)

Wat betreft de buitenkant, hij ziet er leuk en sporty uit zeker weten, zeker nu met de nieuwe bumpers die standaard erop worden gezet, maar zie toch liever het neusje van mijn fabia /forum/images/graemlins/smile.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Tja, als je zelf een turbodiesel gewend bent, met veel koppel onderin, dan is zo'n toerenmotortje even wennen.

En die 100 pk's zitten inderdaad helemaal bovenin. Gewoon doortrappen DJ, gaat-ie echt niet stuk van. Dat hóórt zo met een benzinemotor, sterker nog, dat vinden de meeste benzinerijders de lol ervan. /forum/images/graemlins/grin.gif

Verder ben ik 't wel eens met je dat de materiaalkeuze bij Seat op een bedenkelijk niveau staat, evenals de bouwkwaliteit. Bij Seat mag 't er dan allemaal wat spannender uitzien (verwijfder zouden sommigen zeggen), bij Skoda zit 't allemaal wel beter in elkaar.
 

DJNeO

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

En die 100 pk's zitten inderdaad helemaal bovenin. Gewoon doortrappen DJ, gaat-ie echt niet stuk van. Dat hóórt zo met een benzinemotor, sterker nog, dat vinden de meeste benzinerijders de lol ervan. /forum/images/graemlins/grin.gif

[/ QUOTE ]

Wat denk jij dan dat ik doe? dat ding laag in de touren houden??

Ik vindt een benzine motor erg lekker rijden... maar als ik die Seat vergelijk met mijn moeders Opel AGILA 1.2 dan heeft dat gebakje onderin veel meer pit! (die opel dan)

Wanneer ik in een benzine auto rij (zeker als het een leenauto is) dan zet ik hem wel hoog in de touren, lekker doortrappen die handel!! /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/489.gif
 

Wallie

Lid
Ik kan me er wel wat indenken... heb een ooit proefrit gemaakt in een Fabia Combi met die 1.4 16V moter, liet hem in een half uur 2x afslaan, zo weinig koppel onderin heeft ie, en ik ben diesels gewend. Maar goed, 4000rpm en dan de koppeling laten opkomen scheelt een hoop /forum/images/graemlins/wink.gif
Heb overigens met de 1.6 van de octavia van mijn ouders geen probleem, daar voel je het punt wel bij, en die heeft z'n vermogen ook wat eerder.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: DJNeO</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

En die 100 pk's zitten inderdaad helemaal bovenin. Gewoon doortrappen DJ, gaat-ie echt niet stuk van. Dat hóórt zo met een benzinemotor, sterker nog, dat vinden de meeste benzinerijders de lol ervan. /forum/images/graemlins/grin.gif

[/ QUOTE ]

Wat denk jij dan dat ik doe? dat ding laag in de touren houden??


[/ QUOTE ]

De gedachte kwam wel even in me op vanwege het feit dat je nu diesel rijdt en je beklag deed dat het ding onderin geen fut had. /forum/images/graemlins/wink.gif

Maar in zoverre heb je wel gelijk dat die 25 pk extra in deze 1.4 vooral tot stand komen door het maximale koppel hoger in de toerenband te leggen in vergelijking met de 75 pk-versie. Want hetzelfde koppel bij een hoger toerental = meer pk's. Maar dat gaat dus blijkbaar zwaar ten koste van de koppelkromme in de lagere toeren. In zoverre zijn die 25 extra pk's vooral show-pk's waar je in de praktijk lastig bij kunt en dus ook zelden zult aanspreken.
 

Dutch4x4

Senior Member
O, en is dat 1.2'je misschien nog een achtklepper? Die hebben sowieso meer trekkracht onderin dan zestienkleppers.
 

Daniel

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: DJNeO</font><hr />

Wanneer ik in een benzine auto rij (zeker als het een leenauto is) dan zet ik hem wel hoog in de touren, lekker doortrappen die handel!! /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/489.gif

[/ QUOTE ]

Ik zou maar oppassen wat je hier typt vriend,wellicht is je skoda dealer hier ook actief op het forum /forum/images/graemlins/regels.gif
 

DJNeO

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Daniel_Fabia</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: DJNeO</font><hr />

Wanneer ik in een benzine auto rij (zeker als het een leenauto is) dan zet ik hem wel hoog in de touren, lekker doortrappen die handel!! /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/489.gif

[/ QUOTE ]

Ik zou maar oppassen wat je hier typt vriend,wellicht is je skoda dealer hier ook actief op het forum /forum/images/graemlins/regels.gif

[/ QUOTE ]

Er zit een verschil in lekker doortrappen met een auto en een auto naar sintjuttemus rijden... Ik zal een auto lekker doortrappen, maar ik zal er never voor zorgen dat ik schade toebreng aan de auto (kan er natuurlijk niks aan doen als het buiten mijn macht ligt... dat terzijde)
 

Dutch4x4

Senior Member
Zolang de olie maar warm is, kun je naar hartenlust doortrappen, toch? /forum/images/graemlins/grin.gif
 
Bovenaan Onderaan