Seat Arona 1.0TSI Style Launch

MarcoO2

Forumguru
Gisteren moest mijn Set Leon een dagje bij de dealer bivakkeren voor o.a. een reparatie aan de DSG (zie hier). Het is altijd weer een verrassing wat voor vervangende auto je dan meekrijgt. Vaak is het een Octavia of een andere Leon, maar dit keer kreeg ik een paar maanden oude Seat Arona mee. En die heeft me positief verrast!

Ik had al wel eens om de Ateca heen gelopen, en die kon me altijd al wel bekoren. De Arona had me echter nog nooit weten te boeien. De versie zoals ik hem gisteren reed, was echter een frisse verschijning. Het is gewoon een leuke auto om te zien, en met name het lijnenspel aan de achterzijde met de spoiler vind ik mooi. De uitvoering was een 1.0TSI Style Launch handgeschakeld, met nog wat extra opties. Deze auto was onder meer voorzien van (dagrijd)led-verlichting, adaptieve cruise control, fronst assist, een uitgebreid multimediasysteem (veel mooier en uitgebreider dan op mijn Leon), climatronic, stuurbediening, parkeersensoren achter en 16” lichtmetalen velgen. Niet fully loaded, maar meer dan prima.

Eerst even een rondje om de auto:













Ik dacht dat het een kleine auto was, maar dat viel me reuze mee. Ik zat zelf meer dan prima, en als ik vervolgens achter mezelf ging zitten had ik (met mijn 1.85m) nog 10 cm over bij de knieën. En de kofferbak is niet gigantisch, maar ruim voldoende en lekker goed toegankelijk met een vlakke laadvloer.



En dan rijden natuurlijk. Ik heb er de hele dag mee rondgereden rondom de Utrechtse Heuvelrug en het Land van Maas en Waal. Heb allerlei boerendorpjes gehad, maar ook allerlei mooie binnenwegen en de snelweg. En ondanks dat het een beste auto is, en er slechts een 1.0TSI onder de kap ligt, viel het me lang niet tegen. Zeker binnen de bebouwde kom en op de provinciale wegen kan je prima meekomen. Natuurlijk moet je best schakelen, maar het voelt allemaal niet heel sloom aan. Op de snelweg is dat wel anders, daar trap je het pedaal bijna door de bodem heen omdat het allemaal redelijk traag aanvoelt. Maar goed, een dergelijk blokje heeft natuurlijk zijn grenzen.
Het rijden viel me ook lang niet tegen. De auto gaat prima door de bocht, alleen zou ik wel meer stuurgevoel willen hebben. Het gaat nu wel wat licht en gevoelloos. Mijn Leon stuurt zwaarder en communicatiever. Ik had verwacht dat de auto redelijk soepel over drempels zou gaan, maar dat viel me tegen. Hij klapt aardig door, zeker aan de achterkant. Lekker is de iets hogere instap, daar kan ik wel aan wennen. Zeker omdat ik tientallen keren per dag in en uit stap, scheelt dat aanzienlijk.

Het multimediasysteem vond ik persoonlijk stukker mooier dan de versie in mijn Leon. Mooi, makkelijk bedienbaar, lekker uitgebreid. Doe maar! En o ja: even niet opletten en te kort op je voorganger rijden levert je gelijk een waarschuwing op :D







Miste ik nog dingen? Jazeker. Allereerst mijn DSG. En bij gebrek daaraan: een zesde versnelling ;) En de achteruitrijcamera. En mijn panoramadak (al went een dicht dak ook weer heel snel. Maar vooral: mijn sportstoelen. Wat vallen de standaard stoelen in iedere VAG-auto toch altijd tegen. Vlak, te zacht, geen zijdelingse steun, zelfs geen lende-verstelling: geef mij mijn electrisch verstelbare alcantara sportstoel maar. En dat is geen verwennerij: na een dag heb ik gewoon een zere rug, net zoals ik dat ook in een standaard Octavia heb.

Als ik over twee jaar aan een nieuwe auto toe ben, neem ik ‘m zeker mee. De versie zoals ik die nu reed, kost net € 23.000, en dat vind ik niet veel geld voor deze auto in deze uitvoering. Met nog een paar extra opties om de auto naar mijn smaak te maken, zal hij waarschijnlijk nog steeds goedkoper zijn dan mijn huidige Leon van bijna € 33.000.

En gezien het feit dat niet alleen ik, maar ook mijn vrouw en kinderen enthousiast reageerden, komt’ie zeker op mijn toekomstige shortlist ;)

 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Leuke review!
Over niet al te lange tijd zullen de VW en Skoda versies ook op de markt komen, dus nog meer kanshebbers voor je shortlist.

Ik ben wel benieuwd wat je van de interieurbreedte vond...
 

Rallye

Forumguru
01FCEED8-7C0E-4ED5-BC5B-6933763E4491.jpeg Ik heb zo’n Arona als huurwagen op Ibiza gehad. Heb hier op het forum al eens dezelfde conclusies over het stuurgedrag verwoord. Ik vond op Ibiza, waar nauwelijks autosnelwegen zijn, al dat ik heel veel toeren moest maken op er een beetje de gang in te houden. Regelmatig de 6.000 toeren gehaald; een beetje vlot wegrijden met vier personen aan boord had 2.000 toeren nodig. Die van mij had overigens een zesbak, waarbij er voor het gevoel nauwelijks verschil zat tussen de vijf en de zes. De instaphoogte voegt voor mij niet veel toe, maar ik stap ook niet zo vaak in en uit als @MarcoO2

Kofferbak is mij te klein: we kregen onze koffers er niet eens in. Smaken verschillen: voor mij niet op de shortlist dus....
 

Cordoba

Forumguru
Die Front Assist hebben volgens mij alle Vagmodellen van de laatste paar jaar vanaf het A-segment, mijn Fabia (dec. 2016) heeft het in elk geval ook. Juist gisteren ergerde ik me nog groen en geel omdat ie vond dat ik te kort achter een afslaande auto langsging (remingreep). Naar mijn idee is het systeem gewoon aan de trage kant: als het probleem/gevaar is verdwenen krijg je alsnog een waarschuwing (groot symbool op maxidot en harde waarschuwingspiep) of een remingreep. Ik heb 2 keer een ingreep van Front Assist gehad, en beide keren als ik al weer aan het gas geven was, omdat er weer ruimte was.:sterretjes: Ik ben in elk geval ernstig aan het overwegen om het systeem uit te schakelen (kan via het mediasysteem, of via maxidot menu).
 

MarcoO2

Forumguru
Leuke review! Ik ben wel benieuwd wat je van de interieurbreedte vond...
Dank je! Ik vond de breedte niet overhouden, maar dat doet het bij mijn Leon ook niet. Moest ik echt aan wennen na 2 Octavia's, maar nu ben ik eraan gewend. Zonder naar de cijfers gekeken te hebben denk ik dat er weinig verschil tussen de Leon en de Arona zit.
Ik heb zo’n Arona als huurwagen op Ibiza gehad. Heb hier op het forum al eens dezelfde conclusies over het stuurgedrag verwoord. Ik vond op Ibiza, waar nauwelijks autosnelwegen zijn, al dat ik heel veel toeren moest maken op er een beetje de gang in te houden. Regelmatig de 6.000 toeren gehaald; een beetje vlot wegrijden met vier personen aan boord had 2.000 toeren nodig. Die van mij had overigens een zesbak, waarbij er voor het gevoel nauwelijks verschil zat tussen de vijf en de zes. De instaphoogte voegt voor mij niet veel toe, maar ik stap ook niet zo vaak in en uit als @MarcoO2

Kofferbak is mij te klein: we kregen onze koffers er niet eens in. Smaken verschillen: voor mij niet op de shortlist dus....
Klopt inderdaad, je schakelt je suf als je vlot mee wilt gaan. Zeker met een paar honderd kilo extra aan passagiers en belading. Ik denk inderdaad dat deze kofferbak niet dol is op koffers. Maar die gebruik ik al jaren niet meer, juist vanwege de onhandigheid in de auto.
Die Front Assist hebben volgens mij alle Vagmodellen van de laatste paar jaar vanaf het A-segment, mijn Fabia (dec. 2016) heeft het in elk geval ook. Juist gisteren ergerde ik me nog groen en geel omdat ie vond dat ik te kort achter een afslaande auto langsging (remingreep). Naar mijn idee is het systeem gewoon aan de trage kant: als het probleem/gevaar is verdwenen krijg je alsnog een waarschuwing (groot symbool op maxidot en harde waarschuwingspiep) of een remingreep. Ik heb 2 keer een ingreep van Front Assist gehad, en beide keren als ik al weer aan het gas geven was, omdat er weer ruimte was.:sterretjes: Ik ben in elk geval ernstig aan het overwegen om het systeem uit te schakelen (kan via het mediasysteem, of via maxidot menu).
Ik herken je ervaring: de foto is bijvoorbeeld gemaakt toen er al lang en breed niemand meer vlak voor me zat. Toen kwam de waarschuwing. Remingrepen heb ik niet gehad.
 

EdK

Forumguru
Ik ben in elk geval ernstig aan het overwegen om het systeem uit te schakelen (kan via het mediasysteem, of via maxidot menu).
Ja ken via het mediasysteem ( althans bij mij in de Amundsen )
En al eens uitgezet , maar dan zit je continu weer te staren tegen een meldingslampje dat dat kreng is uitgeschakeld
Dus ach ik hou het maar voor lief af en toe die grote melding in maxidot. Ken ik meteen ff kijken of er geen pixels defect zijn....:deuk:
 

Rallye

Forumguru
Voor de vakantie met de auto heb ik inderdaad tassen. Voor een vliegvakantie blijven koffers echter het handigste. Dan passen ze wel in mijn Octavia en dus niet in de Arona (huurauto op Mallorca - zie dat ik hierboven Ibiza genoemd heb, vreemd)......
 
Bovenaan Onderaan