SEAT Arona 1.0TSI 85Kw

Rallye

Forumguru
Hier mijn “ride” van de afgelopen week op Mallorca: een SEAT Arona 1.0TSI 85Kw.

04FAF62D-0D94-4837-9947-CE1A6867EEEE.jpeg 96B3E805-DD6E-4457-A5A7-67C965AA9661.jpeg 208222B3-58F7-4192-B75B-D8282A26C83D.jpeg

Dat het een 85Kw is kon ik afleiden uit het feit dat de auto voorzien was van een zesbak.
Grappig dat je je ook in een andere VAG-auto meteen enigszins thuisvoelt: alles zit op dezelfde plek. Deze Arona had zelfs ACC; erg handig (en op mijn RS zit ook ACC). Als radio een Bolero (Skoda-term) met glanzend touchscreen. Werkt redelijk hetzelfde als mijn Amundsen. Twee USB-poorten voelt erg luxe. Bediening viel me niet tegen. Leuke LED-verlichting in de portieren, helaas alleen wit of rood. Kessy. Volkomen overbodig; ik zat toch steeds met de sleutel in mijn hand en wist nooit zeker of de auto wel afgesloten was. Spiegels klappen alleen in als je langer op de sleutel drukt, niet automatisch. Kleine kofferbak: er pasten niet eens twee koffers in (en we hadden drie bij ons). Gelukkig hadden onze medereizigers geen mensen op de achterbank van hun gehuurde Fiësta.

Wat de ACC betreft vielen me een aantal zaken op:
- de maximale afstand instellen op “zeer kort” is ook echt kort. Bij mijn RS is “zeer kort” langer. Op de Arona dus weer teruggezet naar “kort”;
- de ACC/remingreep piept niet voorafgaand aan een ingreep. Bij mijn RS wel, wat soms irritant en soms handig is. Ik heb ook geen instelling voor een piep gevonden.

De driecilinder viel me erg tegen. Ik weet dat ik wat verwend ben, maar ik moest erg veel toeren rijden om een beetje mee te komen. Wegrijden met 2.000 toeren bij een rotonde; onder de 2.000 geen trekkracht. Doorhalen naar 5-6.000 om gewoon op snelheid (meestal max 100 op Mallorca) te komen. Nauwelijks verschil tussen de vijfde en de zesde versnelling. Auto is gewoon “dood”. Deze zaken zijn me bij de Golf 1.2 van een collega (110pk) niet opgevallen. Die (niet meer leverbare) motor zou ik aanraden. De driecilinder, het moge duidelijk zijn, niet.

Geen gevoel in het stuur, dat ook nog eens veel te licht draait. Ondanks de wat soepeler vering dan op mijn RS is de auto constant in beweging: hij “hobbelt” steeds, ook op redelijk asfalt (echt goed asfalt is er niet).

Verbruik was ook nog niet daverend: 36,3 liter op 474 kilometer. Dat is 1:13. Ben niet boven de 130 geweest; wel wat bergweggetjes.

De hogere zitpositie heb ik niets aan. Kortom: geen auto voor mij.

Als afsluiting toch maar een wat romantischer foto:

ACE03448-39E8-4DE8-8A1C-61D6184865F3.jpeg
 

Rosinfield

† In Memoriam
Kun je nagaan; ik rijd met hetzelfde motortje 1 op 17,3. Vnl 120/130. Nu zal het bergachtige landschap natuurlijk wel schelen, maar toch. En bij mij is hij best pittig (dankzij JD) ;)
 
Bovenaan Onderaan