Schurend geluid Skoda Octavia 1.6 TDI 2011 CAYC

Roeland80

Forumguru
Hallo,

Ik rijd nu bijna 1 jaar in een Skoda Octavia 1.6 TDI uit CAYC 2011. met 176.000km op de teller Nu heb ik sinds een aantal weken last van een schurend geluid vanuit de het motorcompartiment dit is dus van binnenuit in de auto te horen.

Ik zelf dacht eerst dat het een versleten Koppeling + Vliegwiel was omdat deze ook al een beetje aan het slippen was. En koppelings pedaal ging heel erg zwaar. Nu heb ik deze vorige week bij VAG techniek laten vervangen.

Eerst leek het schurende geluid weg te zijn maar toen ik thuis kwam van de koppelings wissel toen ik van de snelweg kwam was het schurende geluid toch weer aanwezig. lijkt er dus op dat het geluid vooral bij warme motor aanwezig is.

Ook wanneer ik de radio en ventilatie uit heb staan hoor je bij het uitzetten van de motor nog +/- 30 sec hier na draaien/schuren het zelfde schurende geluid.

Airco aan of uit geeft geen verschil
Schurend versneld mee met toerental

iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

ik lees op internet veel over Aircopomp/compressor kaduk
of te weinig koelmiddel in het systeem.

Ik vond op het forum nog wel deze treath en het geluid lijkt erg op dat van mij:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/schurend-geluid-motor-1-2-tdi.19320/
 
Laatst bewerkt:

Roeland80

Forumguru
Als je het nog blijft horen na het afzetten van de (warme) motor, denk ik aan de ventilator.
Of, meer precies, aan de (electro) motor van die ventilator.

Als ik de motor afzet dan blijft er nog iets na schuren en dit geluid neemt geleidelijk af lijkt dus of er iets van een lager ergens nog even uitdraaid en dan langzaam tot stilstand komt
 

Roeland80

Forumguru
Turbo is van de week nog gecheck bij VAG techniek incl. tuning dus denk dat dat het niet is daar schuurt het ook te langzaam voor
 

Roeland80

Forumguru
Toch maar afspraak gemaakt hier bij de garage (gene dealer) om het 1 en ander uit te zoeken waar dat schuren vandaan komt heb een hekel aan vreemde geluiden uit het motor compartiment. Hoop dat het een beetje mee valt...
 

Roeland80

Forumguru
Nieuwe pomp, spoelen,vullen. En genieten van koude lucht ;)

Ja ik lees ook iets over dat je allemaal ijzer slijpsel in het systeem kan hebben moet je daarom spoelen? en ik lees ook veel over dat dan ook de condensor vervangen moet worden ivm het ijzer slijpsel. iemand die weet wat dit ongeveer gaat kosten?
 

Taan

Lid
Volgens mij schakelt de airco automatisch uit als er te weinig koelmiddel in zit.
Heb ik een keer gehad met een kapotte condensor.
 
Er zit inderdaad een sensor op voor te weinig koelmiddel.
Toch krijg je dan dat schurend geluid.
Bij mij was het de condensor die lek was.
Lek was ontstaan kort na wasserette waar auto ook met HD reiniger schoongespoten werd.

In Tsjechie vervangen voor als ik me niet vergis voor 275 incl koelmiddel.
zal in NL wel wat duurder zijn.

Hans
 

Roeland80

Forumguru
Okee het was dus inderdaad de aircopomp/compressor die het schurende geluid veroorzaakte maar ook een niet goed gevuld aircosysteem.... hopelijk nu op gelost...


Maar.....


Ze hadden de auto een tijdje warm laten draaien om dat het geluid... bij warme motor beter te horen was. Toen de monteur auto de garage in wilde Zetten hing er een flinke uitlaat lucht... in de auto.... hebben eerst geluid getraceerd en toen kwamen ze kwa uitlaat lucht uit bij de turbo..... ee lekte iets bij een stangetje wat heen en weer gaat van de turbo. Was slijtage te zien ga de details nog horen maar moet waarschijnlijk een nieuwe turbo op.... hier kwam niet het schurende geluid vandaan......
Mag dat gaan kosten nieuwe turbo orgineel?
 

TheoStek

Forumguru
Volgens mij schakelt de airco automatisch uit als er te weinig koelmiddel in zit.
Heb ik een keer gehad met een kapotte condensor.

Nee, de airco schakelt niet automatisch uit bij deze generatie airco installatie' s..dit zijn CVC compresors..(Continu Variabele Compressor).
 

Roeland80

Forumguru
Hallo,

Schurend /slurpend geluid is helaas weer terug. Airco is in maart dit jaar na gekeken en weer afgevuld hierna was geluid weg.... is nu weer terug.....

ben bij de auto airco specialist in Oldenzaal die hebben de airco nagekeken en gaven aan dat er dik 200 gram koelmiddel uit het systeem is en dat is teveel verlies in 8 maanden. Ze hebben een lekkage test gedaan en de Condensor is helaas lek.... word een nieuwe ingezet nu.... dan is mij verzekerd dat het weer goed is pomp schijnt nog goed te zijn..... toch weer aardig kosten plaatje.

Voorfront eraf:
00200712-4974-4BA1-B5B5-0D87A38C42BB.jpeg
Oud condensor
59FAD304-904C-4773-A337-A7E645119D0E.jpeg
Die ziet er aardig verrot uit:
8B62E684-A6E0-40D3-BBE1-B2679DDB99E5.jpeg
Nieuwe condensor gemonteerd:
4FEBA956-C341-4ABF-B352-6100CF84D219.jpeg
 

Roeland80

Forumguru
Gelijk een beschermrooster geplaatst?
Die had ik al geplaatst bij de oude... wat ik zo begreep van de airco specialist helpen deze niet echt... steenslag komt veel hoger uit... wat funest is voor je condensor is bladeren en vliegen die bevatten bepaalde zuren die oxideren met het aluminium maar heb hem nog wel liggen dus wie weet installeer ik hem nog wel baad het niet schaad het ook niet....
 
Bovenaan Onderaan