Schuifdak rubbers smeren ?

ZaRoK

Senior Member
Aan de voorkant in de 2 hoeken zie je de gaten zitten. Aan de achterkant zie je ze niet. Daar moet je de kofferbak opendoen en zie je 2 rubbers zitten.

Als je dan toch bezig gaat, aan de voorkant van de rails constructie zit vaak veel vet. Dit even weghalen zodat water ook onderdoor kan stromen naar de afvoer ipv dat het overstroomd naar de binnenste goot waar je vliegennet in klapt.
 

EdK

Forumguru
Vaseline lost langzaam je rubbers van je pana dak op
Ook daar heb je varianten in hoor, en de zuurvrije zou ik dan gebruiken.
Zelf gebruik ik voor deurrubbers tegenwoordig een tubetje kranenvet wat ook prima werkt en zeer dun is op te brengen...
 

prosier

Forumguru
Dealer geeft aan spraybusje van 40 euro.
Helaas, gaan we niet doen. Gekkenwerk ook, die prijzen.

Heb een mooie bus ptfe spray staan, prima hoogwaardig voor alle rubbers etc.
Dat gaat m worden denk ik. Toch bedankt gents :bloos:
 

prosier

Forumguru
Nee, maar zag ook niets van viezigheid ofzo. Nog eens een passend slangetje zoeken...

Maar, vanmiddag even rijden en dak open en dicht, r bromt en kraakt nog steeds...jammer.
Toch iets nodig wat echt vettig blijft? Ptfe is droogsmeermiddel. Maj vettig trekt wel weer viezigheid aan. Ik kan wel eens filmpje maken.
 

ZaRoK

Senior Member
Zoals eerder gezegd, gpl pfpe, oftewel krytox, spezial gleitmittel, zoals vele hier aanraden. Ja 40 euro, kost geen drol, een stuk dak is duurder.

En spray hiermee de voorste scharnieren ook in. Daar komt het gekraak vandaan.

Je kan ook even langs de dealer en vragen of ze het heel even in kunnen smeren misschien heb je geluk en kost het niks.
 

gehaktbal

Forumguru
Kick omhoog maar toch: Honda heeft ook zo iets. Shin-Etsu. Misschien iets minder kostbaar per ml. en zou even duurzaam zijn.
 

Frup

Forumguru
Ballistol gebruik ik tegenwoordig. Is overal goed voor en zelfs vriendelijk voor de huid. Zoek maar eens op.
Ik heb alle deurrubbers ermee gedaan, maar ook andere spullen die gesmeerd moeten worden.
Fantastisch spul.
 

Sjoda Octaaf

Actief lid
Elk dingentje heeft wel aparte smeermiddel nodig bij een vag kantel panoramadak.
smeermiddelen voor het dak vag:

vag Part No. G 060 751 A2 is for lubricating the sunroof rails.

vag Part No. G 052 141 A2 is for lubricating the sunroof seals. It's called Krytox paste.

vag Part No. G 000 115 A2 is for lubricating door hinges, door arrestors, and bonnett arrestor (hood latch). It's called universal spray oil.

vag Part No. G 052 778 A2 is for lubricating lock cylinders. It's called spray-on grease.

Er zijn alternatieve als droge (witte ) ptfe. en krytox als je het uitzoekt.
Belangrijkste voor je eraan begint is alles goed schoonmaken en ontvetten, dan lekker smeren maar niet teveel.

Verder voor de 2 afvoer voorkant, kan je met de luchtpistol doen maar niet te hard.
Soms gebruiken ze ook nog eens doorvoer Panorama dak Reiniger Borsteltje ( rvs kabel met op het einde 8mm rond borsteltje)

Bij de Skoda dealer is er special onderhoudsbeurt voor het kantel-panoramadak.
 
Laatst bewerkt:

Sjoda Octaaf

Actief lid
Vind het toch bijzonder dat Krytox verhaal. ( beetje uitzoeken en lezen op inet )
Wil het ook onderhouden. maar eigenlijk is geen goedkoper beter tot goed gelijknamig alternatief product voor.
En zal zelf het flesje kopen voor het panorama kanteldak alleen, geloof dat je een tijd mee kan bij zuinigheid.

Er zijn diverse Producenten die hebben (gekochte) recht van de basiskennis Krytox (Dupon en Chemcours) product,
om in eigen merk te handelen.
Ook deze producten zie je haast of totaal niet terug in groothandels/ Automotive als alternatief of je moet 20 bussen afnemen.

Voor overige deur/kofferbak rubbers zou ik nextzett Rubber Care Stick 91480615 gebruiken.
bij mij vorige auto gebruikt tot 245000 km geen problemen gehad met deurrubbers, ook niet in de winter.
 
Bovenaan Onderaan