schuifdak en andere dakkleur FAB greenline

arie

Nieuw lid
Beste forumleden,
Ik ben nieuw op het forum, maar ben al zeer onder de indruk door de vele informatie over de Fabia II GL. Ik ben zelf ook serieus geinteresseerd in de GL maar nog in de fase van verkenning.
Omdat ik het niet in eerdere berichten kon vinden, heb ik twee vragen waarmee andere forumleden mij misschien verder kunnen helpen:
1- heeft iemand ervaring met het inbouwen van een schuifdak in de GL; ik meen, dat dit enkel after-sales kan gebeuren. Is dat juist? (merk, prijs?)
2- ik vind de tweekleuren hatchback erg aantrekkelijk, b.v. rood met wit dak. Ik zag enkele dagen geleden een combi met wit dak bij een dealer, maar dat bleek wit beschermfolie te zijn.. Maar zelfs dat stond erg goed. Heeft iemand ervaring met het achteraf spuiten van het dak met een andere kleur of met het bekleden ervan of zo. Kan dat? In de 70er jaren was het heel populair om autodaken te bekleden met een soort kunststof (skai-achtig). Bestaat dat nog?

Alvast bedankt voor reakties.
 
Een schuifdak kan idd allen via aftermarket.
Het dak zou je kunnen laten wrappen oftewel met een folie laten beplakken.
Het is er ook weer af te halen ( makkelijk bij inruil )
nadeel van de rood wit combinatie is dat je na een paar jaar wel verschil gaat zien bij het rood dat onbeschermt was en de tegen zonlicht beschermde lak op het dak.
 

PC-fre@k

Banned
Schuifdak heb ik zelf niet genomen aangezien ik het nog nooit gebruikt heb in alle auto's die voor de deur gestaan hebben met (recent: Grand Vitara, Zafira-B, V50) een schuifdak. Bij de laatste (V50) misschien 2x open gedaan, 1x om te proberen en 1x per ongeluk toen ik de verlichting zocht. Lekken deden ze trouwens niet, maar naarmate de leeftijd van de auto (bovenstaande waren allemaal jonger dan 3 jaar) vordert zal dit ongetwijfeld niet uitblijven.

Wit dak zou ik zelf ook niet nemen, je ziet er alles op en hoewel je de auto natuurlijk voor jezelf koopt weet ik niet of er vraag naar is bij de verkoop van je auto. In dat geval misschien een kleurvaste kleur kiezen en het dak wrappen zoals men hier suggereert.

Ik heb trouwens ook al mensen gesproken die voor 2000 euro de hele auto laten wrappen. Dus als je een zwarte koopt kan je hem ook rood met wit laten maken.
 

FvElswijk

Nieuw lid
@ Arie

Een open dakje kan inderdaad niet af fabriek besteld worden op de GL. Erg jammer. Ik had hem ook graag willen hebben. De enige optie is dus after-market laten installeren. Maar ik heb daar hele slechte ervaringen mee en ik ga dat niet laten doen. (ivm lekkage, windgeruis, etc.) Overigens ben ik wel benieuwd of er iemand op het forum is die probleemloos een open dakje later heeft geïnstalleerd op een Fabia (of andere auto). En zo ja, welk merk was dit?
 

arie

Nieuw lid
Bedankt voor jullie informatie zover. 'Car-wrapping' kende ik niet, maar het is inderdaad wat ik zou willen. Ben nu wat aan orienteren wie er wat kan en hoeveel het kost om enkel het dak te wrappen. Ik vind een wat meer uitgesproken kleur zoals rood, green en zelfs de kleur (?) wit de Fabia wat sportiever maakt. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Voor wat betreft het open dak ben ik het eens dat een fabrieksdak de voorkeur verdient, maar ik ben er inmiddels ook achter dat after market-inbouw van bijvoorbeeld een Webasto 300 classic large mogelijk is in de GL. Webasto maakt volgens mij ook fabrieksdaken voor sommige automerken. Voor 600/700 euro krijg je toch wat extra licht en lucht in de wagen. En dat allemaal eventueel door het gewrapte dak... Ben benieuwd waar het allemaal toe gaat leiden.
 

martin

Nieuw lid
@ Arie

Een open dakje kan inderdaad niet af fabriek besteld worden op de GL. Erg jammer. Ik had hem ook graag willen hebben. De enige optie is dus after-market laten installeren. Maar ik heb daar hele slechte ervaringen mee en ik ga dat niet laten doen. (ivm lekkage, windgeruis, etc.) Overigens ben ik wel benieuwd of er iemand op het forum is die probleemloos een open dakje later heeft geïnstalleerd op een Fabia (of andere auto). En zo ja, welk merk was dit?


Hoi Arie,

Gisteren een opendak laten monteren in een Peugeot. Keurig afgewerkt en prima verzorgd. Merk en inbouwstation: Webasto Roosendaal.
Overigens kijk maar op welke site dan ook het is allemaal van Webasto dus ook af fabriek. Windgeruis is er wel maar niet hinderlijk. Is logisch ook want er komt wind naar binnen.
Succes
 

Hetzer

Forumguru
Voor het dak is het inderdaad het gemakkelijkst om deze te beplakken met de folie, zie hier op de achtergrond van de foto ook een voorbeeld van de folie op de blauwe Combi RS

szh5k0.jpg
 

Erik_NL

Forumguru
ter info:

het el. schuifkanteldak dat standaard op onze Fabia (geen GL) zit is hetzelfde als de Webasto Hollandia 700. Na ruim negen jaar in weer en wind werkt het nog perfect, zonder windgeruis of lekkage.
Bij auto's waarin de Hollandia 700 achteraf is ingebouwd is valt dat niet op, in tegenstelling tot inbouwdaken waar aan de buitenkant een zwarte kunstofomlijsting zichtbaar is, en aan de binnenkant de hemelbekleding afsteekt.
 
Bovenaan Onderaan