Schudden en vibratie 1.0 tsi

Thom58

Nieuw lid
Hallo allen. Mijn naam is Thom en ik heb sindskort een Octavia III benzine uit 2019 met de 1.0 TSI DKRF motor, handgeschakeld.

Nu zag ik laatst onder de motorkap dat mijn motor wel erg trilt, zoals op de volgende video:


Nu heb ik navraag gedaan bij een aantal garages en de ene helft zegt dat het abnormaal is of dat het dubbelmassa vliegwiel stuk is. De andere zelf zegt dat het normaal is omdat deze driecilinder nogal bekend staat te schudden.

Nu merk ik het trillen niet in de cabine. Het schakelen gaat soepel, het koppelingpedaal voelt normaap, de auto vertoont geen vreemd gedrag.

Wat denken jullie er van?
 

Thom58

Nieuw lid
Dat klopt. Wat aanvullingen:
- auto heeft onlangs een grote beurt (bougies, olie, filters) gehad
- trillen komt zowel voor bij koude als warme motor
- auto heeft kleine 100k gelopen
 

Thom58

Nieuw lid
ff getest net: schakelen, koppeling in en uit trappen heeft geen enkele invloed op de vibratie, echter als er gas wordt gegeven dan staat alles keurig stil en is er geen enkele vibratie
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn 1.0tsi 115pk loopt trillingsvrij, zoemt als een naaimachientje. Km-stand nu ca. 98.000. Het kan dus wel.
Ik zou vermoeden dat die trillingen bij jou toch eigenlijk niet horen op te treden. Ik zou eens navraag doen bij degene die onlangs het onderhoud heeft gedaan - en mocht dat niks opleveren dan zou ik een second opinion zoeken bij een betrouwbare (ex-) dealer*).

*) Vaak kun je heel goed terecht bij vroeger zelfstandige VAG-dealers die niet meer onder het Pon-juk wilden of mochten werken en daarom zelfstandig zijn verdergegaan, of in een franchise formule (Vakgarage, Auto1st etc.). Ik heb vorig jaar ook die overstap gemaakt en het is een wereld van verschil: ineens word je weer als klant behandeld. Als ik bel en mijn naam en woonplaats heb genoemd hoef ik al niet eens meer te zeggen over welke auto het gaat, want die hebben ze dan al op hun scherm staan...
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Mijn 1.0 TSI lag ook niet stil in de motorruimte, die schudde bij stationair lopen ook wel. Volgens mij is er zelfs nog een modificatie van een specifiek klemmetje wat je hoort trillen op het ritme van de schuddende 1.0 TSI.
Als de motor verder goed loopt en rijdt, zou ik er niet teveel om geven.
 

Thom58

Nieuw lid
Dank heren.

@Canon-Eye mijn eigen garagist (idd een zelfstandig VAG specialist) zegt dat het volstrekt normaal is. Andere garages die ik het heb laten zien zijn verdeeld: de helft sluit zich aan bij mijn garagist en de andere helft schetst doemscenario's zoals het DMF. Nu lijkt het DMF me vrijwel uitgesloten aangezien het intrappen en loslaten van de koppeling geen enkel effect heeft op trillingen dan wel geluiden.

@RichTrip weet je toevallig hoe dat onderdeel exact heet
 

Raoul Skoda

Actief lid
Het intrappen van het koppelingspedaal is inderdaad een goede indicator of het een DMF defect betreft of niet; ik ben waarschijnlijk aan de beurt voor een nieuw DMF. Overigens begrijp ik dat dit toch veelvuldig voorkomt, OOK bij de 1.0 TSI. Zo'n 3-cilinder loopt minder mooi, logischerwijs moet zo'n DMF veel meer aan onregelmatigheden opvangen --> slijt dus ook sneller dan bij een motor die eenpariger loopt (4-cilinder).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan