Schroef in band, wat nu?

Jessedew

Forumguru
Tijdens het autowassen werd ik onaangenaam verrast, zag deze schroef zitten. (eerste keer dat ik zoiets heb, na bijna 20 jaar autorijden)

Ik heb hem ook maar laten zitten, (anders loopt die waarschijnlijk vrijwel zeker leeg) heb nog geen melding lage bandenspanning, dus weet niet of die er al lang zit. Lijkt wel iets lucht te verliezen.

Ik laat de schroef nu zitten, tot de garage er naar kan kijken. (en ook maar ff niet ermee rijden, alleen 1 km naar de garage)

Zou een prop hier nog in kunnen? (ik schat zo in dat de wegenwacht/skoda service, hier niet voor komt)
en is zo'n prop blijvend, of is dat altijd een noodmaatregel? Oftewel dus beter een nieuwe band? Ik ga over een maand naar Oostenrijk en kan mezelf natuurlijk voor m'n kop slaan als die band daar lek gaat, maar als een prop blijvend kan blijven zitten, ook prima. .
En moet je dan, om onbalans trillingen te voorkomen direct ook de andere kant doen?

Ik neig ook een beetje naar all-saeasons, maar als ik 2 all-seasons achter monteer, moet ik waarschijnlijk ook de voorwielen direct mee laten vervangen?
En dan wordt het direct een duur geintje.


Heb er nu goodyear op zitten 225/40/19. Schrale troost, het betreft de band met het minste profiel.
 

Bijlagen

  • 20250621_171127_resized.jpg
    20250621_171127_resized.jpg
    267,4 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Hmm zonde, maar die zit te ver naar de zijkant vrees ik. Moet je overigens ook niet willen, ik heb sinds een hele tijd een prop in mijn band linksachter zitten, en ik hoor dat ding telkens "gonzen" bij elke rotatie. Blijft wel op druk, dat wel.
 

andrehj

Forumguru
@Jessedew
Die band is gezien de afwezigheid van profiel daar waar de schroef zit hartstikke versleten en had je toch al moeten vervangen.
Tijd voor minimaal twee nieuwe dus.
Als de vooras niet veel beter is zou ik ze alle vier vervangen.
Als de vooras wel veel beter is: hou je wel in de gaten dat het voor je voertuigstabiliteit veel beter is om de banden met het meeste profiel op de achteras te hebben?
 

EdK

Forumguru
Zou even in je buurt een lokale bandenboer zoeken en die het laten beoordelen
En tsja hoe lang reed je al met die schroef in je band ?
Heb er wel eens 2 weken mee gereden voor ik er zelf achter kwam.....
Maar goed bij de bandenboer waar ik zakelijk kom daar word er vanaf binnen een plakker gezet ( gevulcaniseerd )
En dan kun je rustig doorrijden en heb je geen plug gegons ( ???? )
 

Fmoon

Forumguru
Zonder twijfel 2 nieuwe banden, maar dat had ik al gedaan met zo een geweldige droogte scheur die erin lijkt te zitten.
 

Tees

Donateur
Eens met bovenstaande: ik vermoed dat deze te dicht bij de rand zit om gepropt te kunnen worden. Maar ik dacht ook al dat er niet zoveel profiel meer op lijkt te zitten. Als je voor all seasons gaat, dan sowieso op alle 4 de wielen doen. Anders heb je onder kritieke omstandigheden wel onberekenbaar gedrag.
 

SteGo

Donateur
Zou een prop hier nog in kunnen? (ik schat zo in dat de wegenwacht/skoda service, hier niet voor komt)
en is zo'n prop blijvend, of is dat altijd een noodmaatregel? Oftewel dus beter een nieuwe band? Ik ga over een maand naar Oostenrijk en kan mezelf natuurlijk voor m'n kop slaan als die band daar lek gaat, maar als een prop blijvend kan blijven zitten, ook prima. .
En moet je dan, om onbalans trillingen te voorkomen direct ook de andere kant doen?
Ik vermoed dat de schroef al te dicht bij de wang van de band zit om hem te proppen of repareren. Ik zou het zelf zo dicht bij de wang niet meer met een propje afdoen. En daarnaast ben ik het wel eens met @andrehj dat die band er sowieso al wel aardig versleten uitziet, dus of reparatie dan nog loont? Ik zou het als een mooi moment zien om de auto even van minimaal 2 verse sloffen te voorzien.

Is een prop blijvend? .. tjah, dat hangt er vanaf wie je het vraagt. Een bandenspecialist zal zeggen dat het een noodreparatie is en dat de band daarna alsnog gerepareerd moet worden met zo'n 'paraplu' van binnenuit. Ikzelf repareer al jaren lang banden van bussen op m'n werk die colllega's lekrijden, en dat doe ik met een bandenveter (propje). Gewoon een setje zoals hieronder, maar dan wel met ook nog een tube cement/vulcanisatielijm erbij, en ik doe het uitboren van het gat niet met de hand maar zet de bandenboor in de accuboormachine dat gaat veel sneller.
Schermafbeelding 2025-06-22 082050.png
Banden die ik heb gefixt zijn daarna gewoon alsnog 'op' gereden en het geeft nooit problemen, dus ik zie het wel degelijk als een permanente fix. Als het niet goed was geweest zouden de banden wel weer lekgeraakt zijn .. zeker met 4,5 bar in de achterbanden van onze bussen. Daarbij deed onze vorige vaste garage het ook altijd zo.

Ik neig ook een beetje naar all-saeasons, maar als ik 2 all-seasons achter monteer, moet ik waarschijnlijk ook de voorwielen direct mee laten vervangen?
En dan wordt het direct een duur geintje.


Heb er nu goodyear op zitten 225/40/19. Schrale troost, het betreft de band met het minste profiel.
Het advies is altijd wel om op 4 banden van hetzelfde soort te rijden en om niet bijvoorbeeld 2 all-seasons te hebben en 2 zomer, of 2 winterbanden en 2 zomer. Verschillende type banden gedragen zich anders. Dus als je wilt overstappen naar all-seasons is het wel raadzaam om dan direct alle 4 banden te vervangen, en ja dat is prijzig, anderzijds kun je dan voorlopig ook weer een hele tijd vooruit.
De banden waar je naar linkt, GoodYear Eagle F1, zijn overigens zomerbanden en geen all-seasons. In bandenmaat 225/40/19 kom je voor all-seasons bij GoodYear uit op deze; GoodYear Vector 4Seasons Gen-3
Schermafbeelding 2025-06-22 090227.png
Ik zou zelf niet zo snel naar KwikFit gaan, maar aangezien je zelf een linkje gaf naar Kwikfit keek ik even wat all-seasons in maat 225/40/19 daar kosten ... maar ik vind de GoodYear banden daar echt extreem duur, en de keus in beschikbare overige merken beperkt.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
@EdK : Dus je collega ziet dat een collega met een schroef in zijn band rondrijdt en meldt dat niet even? o_O
Lekkere collega ben je dan. Ik hoop voor je dat ie nu ergens anders werkt?
 

Jessedew

Forumguru
Ja band was al beetje zo toen ik de auto kocht. Toen ik dat zei, zei verkoper doodleuk dat t 5 mm was op 't loopvlak, bij aflevering stond in checklist 3.5 mm. Dus deze band ga ik sowieso laten vervangen. Andere is nog ruim 5.5 mm ofzo, twijfel gevalletje. Als ik allseasons doe is t wel weer voor jaar of 4 klaar. Zoveel rij ik ook niet. Ik vermoed dat deze achterband al 50k mee ging of af en toe winterwissel maar vanuit de fabriek geleverd is.
 

Tees

Donateur
2 mm verschil op dezelfde as vind ik behoorlijk veel. Gelukkig in dit geval niet op de aandrijfas, want dat vindt je differentieel niet zo fijn.

Als je weinig rijdt dan is het maar de vraag wat eerder komt: slijtage van t profiel of uitdroging van t rubber. Ik rij 8-10k per jaar en uitgaande van 50k km levensduur van een goede band zou ik dus 5-7 jaar doen met een set banden. De huidige (Michelin CC) liggen er nu bijna 3 jaar onder en kunnen nog heel lang mee. Voor slijt sneller dan achter, dus ik denk dat achter nog langer mee kan.
 

PizzaPieter

Donateur
Bandenconcurrent ben ik blij mee.
Laatst weer meerdere offertes opgevraagd bij bandenboeren in de buurt, maar niemand kwam in de buurt.
 

Tees

Donateur
Ik gebruik hiervoor Google Shopping, i.t.t. normale autoonderdelen die ik altijd bij Winparts haal. Er zijn veel banden webshops en afhankelijk van t moment is de ene of de andere goedkoper met de band van jouw keuze. Evt naar jouw garage laten sturen en dan kunnen die ze voor je monteren (of zelf doen zoals ik ;))
 

Jessedew

Forumguru
nja je moet ze ook nog wel ff monteren, weinig bedrijven die dat willen doen als ze zelf de banden niet mogen inkopen? Ik deed het wel bij mn motorscooter omdat die eerlijk zei, de prijs waar jij ze voor vind kan ik niet aan tippen. Ik ga morgen eens even bellen met de lokale garage waar ik altijd ga en kijken wat ze me aan kunnen bieden, moeten ze ook ff de auto zien (die hebben ze nog helemaal niet gezien na de aankoop).
 

Jessedew

Forumguru
Ik gebruik hiervoor Google Shopping, i.t.t. normale autoonderdelen die ik altijd bij Winparts haal. Er zijn veel banden webshops en afhankelijk van t moment is de ene of de andere goedkoper met de band van jouw keuze. Evt naar jouw garage laten sturen en dan kunnen die ze voor je monteren (of zelf doen zoals ik ;))
Dan ga ik ervanuit dat je professionele spullen hebt? Mits het juiste materiaal lijkt het me 'een fluitje van een cent' zag pas in een video voorbij komen dat de computer precies aangaf waar er nog wat extra lood geplakt moest worden.
 

Tees

Donateur
Bij mijn autohobbyclub hebben ze idd de goede apparatuur hiervoor. Mijn Vakgarage, die normaliter helemaal geen fan is van eigen geleverde onderdelen, stelde zelf een keer voor dat ik wel banden online kon kopen en daar laten leveren. Deden wel meer klanten.
 
Bovenaan Onderaan