Schokkerig en witte rook

Vanmorgen onderweg gegaan voor boodschap 8km verderop. Merk dat auto stationair schokkerig overkomt. Bovendien behoorlijke hoeveelheid witte rook uit uitlaat. Ok het was weliswaar een koude start, maar dit bleef aanhouden. Ik heb begrepen van de garage dat dat met regenereren te maken heeft. Niks aan de hand. Onderweg nog immer dikke walmen uit de uitlaat. Bestuurders achter mij seinen al onder het mom: is er niks aan de hand??
Bij uitstappen merk ik dat het buiten de auto stinkt. soort verbrande diesel. Na boodschappen doen wederom zelfde probleem. Geen indicatie op dashbord dat er iets mis is. Naar huis gereden. Daar auto eens 10min stationair laten lopen..Hij blijft schokken. Daarna nog een keer weggeweest en toen was de rook na een km of 3-4 verdwenen en het schokkerige is er ook niet meer. Ik vind t maar vreemd

Laatste beurt dateert van eind sept 2019. km stand 192000
Iets mis met de verstuivers wellicht? of anders?
Ik hoor graag
 

Antera

Donateur
Liep hij stationair ook wat hoger? Dan is hij met het regeneratie proces bezig geweest en is er niks te vrezen.
 
Ik lees dit topic en heb een zelfde probleem dus. Witte rook bij een nog koude motor en met achteruitrijden een witte pluim. Stationair hoger toerental . Blijft wel erg lang regenereren ( half uur al ) hebben we hetzelfde ?? Of is het bij mij wat anders
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lange genereren kun je evt versnellen door een lagere versnelling te kiezen en een nogal hogere toerental.
 

JeSko

Forumguru
Daarstraks ben ik ook boodschappen wezen doen, zo'n 8 km ongeveer van thuis uit, de uwe was gewoon aan het genereren lijkt me want buiten de hevige rook herken ik dit als regeneratie, en dan is hij idd wat minder vlot, lees schokkerig. Omdat ik ook vaak kortere afstanden doe ga ik vaak via een weg waar je constant 70-80 kan rijden en houd ik hem in 4de, dus dan zit ie rond 2000-2200 toeren en genereert hij beter en sneller, wel geen last van witte rook. Eigenlijk rijd ik altijd tegen en rond die toeren, dat is beter voor de motor, hij adviseert me dan via de Maxidot om op te schakelen naar 5de ( wat ik dus negeer ) dat is zuiniger maar ook de manier waarop je alles vast rijd en later zelfs kapot rijd.

Mijne is een 1.6 Tdi uit 2014, wel een S2.
 
Vanmiddag ging met een lange stadsrit tijdens nog steeds regeneratie ook mijn dpf lampje branden........ Dat heb ik weer.
Doorgereden en na een kwartier schoot het lampje uit en was ook de regeneratie klaar.
Is dit normaal???????

Erna een lange snelwegrit en alles ok
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan