Schokkende koppeling

VolvoFox

Senior Member
Al enige tijd bemerk ik een schokkende koppeling bij het laten opkomen van de koppeling in 1e en 2e versnelling. Niet bij een koude motor, wel bij een warme.
Heb dit al meerdere keren gemeld bij garage maar dan is hij koud en constateren ze niets.
Wat zou dit kunnen zijn?
 

xplain

Forumguru
Ik heb dit ook al enige tijd en garage zegt dat dit 'normaal' is. Had dit in het begin nochtans niet hoor!
 

xplain

Forumguru
Koppelingsplaten recent vervangen onder garantie owv schokkende stationaire motor. Kleine verbetering in soepeler schakelen, maar van 1 naar 2 of 2 naar 3 verslikt hij zich nog vaak
 

VolvoFox

Senior Member
Even een update: het servicecenter van de leasemaatschappij luistert wel en heeft koppeling vervangen. En het probleem dus prima opgelost. Dealer heeft hierdoor een leuk (€) klusje gemist.
Ook nieuwe remschijven gemonteerd. Helaas zijn ze gaan trillen na een paar weken, dus deze week weer terug.
Ook de geheugenfunctie van de bestuurdersstoel is voor de zoveelste keer defect; heeft het nu bijna een maand volgehouden...
Vanwege de km-stand wordt het dit jaar tijd voor wat anders; of het weer een Superb wordt weet ik gezien de diverse problemen nog niet.
 

haassie

Forumguru
Dealer heeft hierdoor een leuk (€) klusje gemist

Lees: leasemaatschappij doet het liever zelf om niet het vel over de neus getrokken te krijgen, nadat de dealer je net lang genoeg aan het lijntje heeft gehouden. Binnen de garantie doet de dealer het zelf en staat pon waarschijnlijk garant (klinkt als een hoorbare tegenstrijdigheid, garant staan en PON)

Lees (en ervaar) dit soort vreemde kinderziekte verhalen net wat te vaak....voor mij is Skoda (en ander VAG spul) hoe mooi het ook oogt inmiddels wel een paar plaatjes gezakt op de shortlist van favorieten...
 

VolvoFox

Senior Member
@haassie In mijn beleving heeft de dealer zitten slapen; bij een km stand van 155k speelt er geen garantie meer. En hadden ze de factuur gewoon naar de leasemij kunnen sturen. Hier heeft de leasemij het gewoon opgepakt zoals de dealer het ook had moeten doen: de klant serieus nemen en het probleem verhelpen.
 

NooitAf

Nieuw lid
Zijn er ook mensen die dit fenomeen hebben bij een koude start?

Het valt regelmatig op dat de Superb (handgeschakeld) in voornamelijk de eerste versnelling bij wegrijden schokt / bokt. Het lijkt wel op de koppeling niet goed oppakt. Meestal is de reflex dat ik de koppeling weer wat terug trap en iets meer gas bij geef. Je krijgt dan een “onnatuurlijke” verhouding maar zo voorkomt het schokken bij wegrijden.

eenmaal warm gedraaid heb ik er in de regel geen last van. Het komt dan sporadisch voor.
 
Bovenaan Onderaan