Schokkend rijden bij koude motor (CRTDI 2.0 140pk)

Sedert het koud geworden is, durft de auto enorm te schokken onmiddellijk na het vertrek bij een koude motor. Ik raak dan niet boven de 1500 toeren. Na ongv een 1 km is dit volledig weg en rijdt de auto terug als normaal. De rest van de rit doet de auto het dan ook niet.

De motor klinkt dan ook niet zuiver (pingelen). Is dit het effect van de software update? Deze werd reeds uitgevoerd in augustus.

Een universele ODB lezer, kon geen foutcodes vinden. Er waren 2 kleine storingen in het centraal vergrendelsysteem, maar dat was het dan ook.

De wagen rijdt dagelijks 140km en wordt dus telkens goed warm + lange ritten autostrade.

km stand 143.000. Betreft een Superb combi uit 2011 CRTDI 2.0 140PK.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn. Het probleem komt enkel voor wanneer het kouder is dan 4 graden en bij lang stilstaan. Meestal na een nacht.
 
Ik zou eerst denken aan een gloeibougie/gloeistift, ik denk dat er 1 cylinder niet of niet helemaal meedoet.

Vandaag eens getest op de oprit. Het is 10 graden buiten en dus niet zo koud. 2x voor gegloeid en raakte niet boven de 1500 rpm. De auto ging terug schokken. Dit bij stilstand. Dan terug stilgelegd. Weer voorgloeien en starten. Maakte geen verschil. Dan rustig beginnen rijden en na ongv 500 meter kon ik normaal rijden.

De problemen waren hier begonnen eigenlijk na het tanken bij Gabriels. Heb dan getankt bij de Esso nadien en probleem was weg. Nu getankt bij de Shell en terug probleem.

Zou dit met de brandstof te kunnen maken hebben? Bizarre is dat de computer geen storingen registreert.
 

Cordoba

Forumguru
Lijkt me onwaarschijnlijk dat op 2 van de 3 tankstations je een probleem hebt. Hierbij ga ik er vanuit dat je op elke tank meerdere ritten hebt gedaan en een fors aantal km's, dus niet na 100 km al andere brandstof bijgetankt. Ik zit vooral aan een temperatuursensor te denken, waardoor de auto bij koude motor niet de juiste hoeveelheid brandstof krijgt. Ook het feit dat je blijkbaar bij een warme start geen probleem hebt, kan daarop wijzen.
 

oco1979

Forumguru
Vandaag eens getest op de oprit. Het is 10 graden buiten en dus niet zo koud. 2x voor gegloeid en raakte niet boven de 1500 rpm. De auto ging terug schokken. Dit bij stilstand. Dan terug stilgelegd. Weer voorgloeien en starten. Maakte geen verschil. Dan rustig beginnen rijden en na ongv 500 meter kon ik normaal rijden.

De problemen waren hier begonnen eigenlijk na het tanken bij Gabriels. Heb dan getankt bij de Esso nadien en probleem was weg. Nu getankt bij de Shell en terug probleem.

Zou dit met de brandstof te kunnen maken hebben? Bizarre is dat de computer geen storingen registreert.

Gabriels :pieker::pardon:..... verder geen commentaar nodig.

Wat heb je getankt bij shell, klassieke diesel of V-power diesel.

Basis diesel is overal min of meer idem(zou moeten zijn).
Tis te zien welke diesel ze genomen hebben,deze op de bodem of vanboven of er tussen in.
Onder bezinksel,boven watercondens... beste kwaliteit middengebied.
Percentage bio-brol er is bijgedaan...

Dan is er bij bepaalde merken nog toevoeging bijgedaan, voor betere verbranding, hoger octaangetal enz....

Bij mij weten zijn er maar 2 merken waar "geen" bio is bijgedaan.

Zou toch de gloeibougies laten testen, gezien de kmstand kan er al ene of meer defect zijn.

Worden ook gebruikt voor roetfilter en tijdens het rijden, dus niet enkel voor het starten... al voor de milieunormen zo wat te behalen.

Brandstoffilter al reeds vervangen ?, intervals bij vaggroep is wel lang. Algenvorming in de filter en smorgens niet voldoende hoeveelheid brandstof.
 

Arjann

Forumguru
Probeer anders eens een brandstofreiniger in de tank. Een verstuiver is toch ook wel verdacht.......wat ik zou doen, gloeibougies goed controleren, en de verstuiver waardes met een testkast controleren op het moment dat het probleem zich voordoet. Je kan dan ook meteen de temperatuursensor checken
 

fbijma

Nieuw lid
Probeer anders eens een brandstofreiniger in de tank. Een verstuiver is toch ook wel verdacht.......wat ik zou doen, gloeibougies goed controleren, en de verstuiver waardes met een testkast controleren op het moment dat het probleem zich voordoet. Je kan dan ook meteen de temperatuursensor checken
Ik heb dit probleem ook gehad. Even naar de dealer, het zijn de verstuivers die verontreinigd zijn. Ze gooien een speciale vloeistof in de brandstoftank waarna het na een 100km rijden volledig is opgelost. Geen problemen met, rijdt weer als nieuw.

Frans
 

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in de gloeibougie als oorzaak, mijn ervaring is als de motor dan eenmaal loopt, dan maakt dat niet meer uit. Het feit dat het bij een normale koude start ongeveer 1 km duurt voor de motor normaal loopt, is mij veel te lang voor een gloeibougie. Bij een slechte gloeibougie als oorzaak, denk ik dat het slecht lopen binnen hooguit tientallen seconden over moet zijn: in die periode is een gloeibougie allang koud, maar is door de herhaalde compressie van de draaiende motor de temperatuur voldoende opgelopen om spontaan te ontbranden (zoals een dieselmotor hoort te doen).
 
Vandaag was het 14 graden en ook vannacht was het warm. Auto reed perfect vandaag. Toch een bus injector cleaner gekocht en ingedaan maar, volgende week ook eens naar een universele dealer om de gloeibougies te testen. Grote kans gezien het nu toch warmer was, dat er daar een defect zal zitten.

Ik hou jullie op de hoogte en appricieer alle antwoorden ten zeerste. Al veel bijgeleerd :)
 

dirkie996

Forumguru
Gabriels :pieker::pardon:..... verder geen commentaar nodig.

Wat heb je getankt bij shell, klassieke diesel of V-power diesel.

Basis diesel is overal min of meer idem(zou moeten zijn).
Tis te zien welke diesel ze genomen hebben,deze op de bodem of vanboven of er tussen in.
Onder bezinksel,boven watercondens... beste kwaliteit middengebied.
Percentage bio-brol er is bijgedaan...

Dan is er bij bepaalde merken nog toevoeging bijgedaan, voor betere verbranding, hoger octaangetal enz....

Bij mij weten zijn er maar 2 merken waar "geen" bio is bijgedaan.

Zou toch de gloeibougies laten testen, gezien de kmstand kan er al ene of meer defect zijn.

Worden ook gebruikt voor roetfilter en tijdens het rijden, dus niet enkel voor het starten... al voor de milieunormen zo wat te behalen.

Brandstoffilter al reeds vervangen ?, intervals bij vaggroep is wel lang. Algenvorming in de filter en smorgens niet voldoende hoeveelheid brandstof.
Dat van boven-/midden- of onderaan getankt te hebben, zijn van die cowboyverhalen, die het altijd goed doen aan de toog.
Ik heb jaren in de branche als zelfstandige gewerkt, en de aanzuigleidingen lopen nooit tot helemaal onderin de opslagtank. Helemaal onderaan kan er inderdaad iets van vervuiling zijn, daar juist boven heb je het water( condensvocht) en daarbovenop pas de diesel. Bij tanks van 40000liter, hadden wij zo'n kleine 900 à 1000 liter waar we niet aan konden. Het niveau van de condens werd simpelweg gemeten met 'n peilstok waar 'n soort pasta op het uiteinde werd gesmeerd. Bij contact met water verkleurde die pasta dan roze, en dan kon je via 'n tabel uitlezen, hoeveel vocht in de tank zat. Dit werd dan , wanneer nodig met 'n sonde uit de tank gezogen.
Aanzuigbuis in ondergrondse citerne, zit altijd op dezelfde hoogte.
Het enige dat 'n probleem kan geven, is dat er net 'n tankwagen staat te lossen, wanneer je net van die citerne tankt.
Maar hiervoor zit er nog 'n filter bij de pomp zelf, alsook in het vulpistool.
Bij diesel spreekt men niet van octaangetal, maar van cetaangetal.
 

oco1979

Forumguru
Dat van boven-/midden- of onderaan getankt te hebben, zijn van die cowboyverhalen, die het altijd goed doen aan de toog.
Ik heb jaren in de branche als zelfstandige gewerkt, en de aanzuigleidingen lopen nooit tot helemaal onderin de opslagtank. Helemaal onderaan k
an er inderdaad iets van vervuiling zijn, daar juist boven heb je het water( condensvocht) en daarbovenop pas de diesel. Bij tanks van 40000liter, hadden wij zo'n kleine 900 à 1000 liter waar we niet aan konden. Het niveau van de condens werd simpelweg gemeten met 'n peilstok waar 'n soort pasta op het uiteinde werd gesmeerd. Bij contact met water verkleurde die pasta dan roze, en dan kon je via 'n tabel uitlezen, hoeveel vocht in de tank zat. Dit werd dan , wanneer nodig met 'n sonde uit de tank gezogen.
Aanzuigbuis in ondergrondse citerne, zit altijd op dezelfde hoogte.
Het enige dat 'n probleem kan geven, is dat er net 'n tankwagen staat te lossen, wanneer je net van die citerne tankt.
Maar hiervoor zit er nog 'n filter bij de pomp zelf, alsook in het vulpistool.
Bij diesel spreekt men niet van octaangetal, maar van cetaangetal.

klopt bij diesel cetaangetal is.
doe ook thuis met zo pasta.
 
Bovenaan Onderaan