Schokken

twido

Lid
Ik heb de fabia 6 maanden en heb er 6000 km mee gergeden (van 25k naar 31k)
Het betreft een 1.2tsi met 90pk en een manuele 5bak


Ik merkte een week na de aankoop an da als ik het gaspedaal los laat een kleine schok voel, maar niet direct, een fractie van een seconde later. Dus volgens mij is het niet het kantelen van het blok.
Ook als ik terug gas geef heb ik soms een schok, het voelt allemaal niet soepel aan.
In de garage merken ze niets en de andere zegt dat dit normaal is.

Wat ik na een maand ofzo gemekt heb is het schokken bij het vertrekken.
Ik geef een beetje gas en laat de koppeling tot ongeveer halverwege opkomen om zo rustig achteruit de oprit af te rijden. Wat ik dan heb is dat de auto echt hevig schud, maar hij heeft het niet altijd, en als ik naar de garage (offieciele dealer) ga, is het natuurlijk verdwenen als sneeuw voor de zon.

Gistere merkt ik het schokken weer, en trapte de koppeling terug volledig in (ontkoppeld), maar bleef het gaspedaal op dezelfde positie houden (+-1900toeren) en de auto bleef schokken. Daardoor vermoed ik dat het niet het dmf of koppeling is.

Ik heb me al rot gegoogled, en waar ik bij uitkom is mss een vacuum lek of bougies.

Handig om te weten:
-het schudden bij vertrekken is er niet echt bij een warme motor
-er is nog garantie op de wagen.
-Het is ook een verhuurwagen geweest in noorwegen (denk ik voor 99%), en dat wist ik niet toen ik hem kocht
-Geen vermogen verlies
-De auto is heel zuinig 5.5l/100km
 

REV20

Lid
Hoi, helaas is dit topic al wat ouder, maar ik ervaar hetzelfde probleem met mijn Fabia met dezelfde motor. Het schokken heb ik ook tijdens rijden op constante sneklheid, op zowel lage als hogere snelheid.

Daarnaast ook als ik na uitrollen gaf geef: geef ik gas bij of laat ik het gas weer (zachtjes) los, heb ik net zoals jij omschrijft een schok die zeer vergelijkbaar voelt met de schokken die ik voel op constante snelheid. Die schok blijft eigenlijk bij het uitrollen, met of zonder koppeling ingedrukt.

Ik lees ook bougies, nou die van mij zijn een half jaar geleden door de Skoda-dealer vervangen. Wel door de vorige eigenaar. Wellicht is daar iets niet goed verlopen.

Of de trilling (ook) door onbalans in de wielen komt weet ik nog niet. Ik heb vrij platte vanden (215/40/17) maar heb helaas nog geen 2e set.

Ik ben wel erg benieuwd of er voor de topicstarter een oplossings is gekomen!
 
Laatst bewerkt:

kylimo

Senior Member
Bij mijn 1.2 TSI had ik ik het ook. Na het inwendig laten reinigen van de kop bij JD was het voor het overgrote gedeelte weg. Toen er bij een beurt nieuwe bougies in gingen was het voor 99% weg en loopt de TSI als een zonnetje. Maar.......alleen in de 6e versnelling (DSG) tijdens accelereren wil de TSI nog wel eens een beetje schokken. Dit is zeer sporadisch hoor. Dit is dus die procent die ontbrak.

Groeten Boy
 
Bovenaan Onderaan