Schokken/bokken1.0 tsi H6

Dirkmk1

Senior Member
Vandaag vanuit NL naar Oostenrijk gereden en dat was geen pretje. Vooral als je versnelling 1/2/3 inzet schokt/bokt de motor in de “lagere” toeren. De digitale toerenteller beweegt dan ook schokkerig heen en weer. Pas als je boven de 3500 toeren bent is het weg. Vooral in de files (en die hadden we vandaag) is het niet te doen.
Nergens een foutmelding, genoeg olie en kvs. Temperatuur in orde en geen foutmeldingen.
Iemand een idee?

Tees

Donateur
Koppelingsplaat waar olie op terecht is gekomen? Alleen gek dat dat dan alleen bij lagere toeren is. Iig zou ik t in de koppeling zoeken.

Dirkmk1

Senior Member
dat is al snel bij 38.000km. Het is ook niet dat hij “slipt” of dat de toerenteller omhoog schiet zonder dat er ook snelheid gemaakt wordt. Ik hoorde net ook een krassend/schurend/schrapend geluid laag in de toeren.

Dat gaat een bezoek aan de skodadealer worden terug in NL.

Thijs4motion

Forumguru
bij een slecht vliegwiel zou je ook een bijgeluid hebben bij stationair draaien in neutraal, koppeling niet bediend
bokt de auto ook bij het optrekken vanuit stilstand?

Bloembol

Nieuw lid
Heb je het ook bij vollast of juist bij halve last? Heb je al geprobeerd je bobines even goed aan te drukken?
Komt op mij namelijk over alsof een cilinder even niet wil meedoen en dan zou het natuurlijk je ontsteking zijn (hoor je wel te gaan zien als foutcode op den duur maar dat kan wel even duren).
Als er echt een bobine stuk is ofzo kijk dan even waar ze geproduceerd zijn, die uit Turkije zijn namelijk niet zo heel goed. Productie Italie moet je hebben (liggen ook in de ANWB busjes)

Laatst bewerkt:

Dirkmk1

Senior Member
Bij rustig optrekken doet het probleem zich voor dus halve last.

Wat betreft je advies: Ik heb de 3 bouten waarmee de bobines (idd uit Turkije) vastzitten even 2 slagen losgedraaid en ze daarna net iets vaster teruggedraaid en met een rubber hamer / stukje hout een liefdevol tikje gegeven. Daarna was het echt 70% minder schokken / bokken. Dus dit was een mooie tip!
Morgenmiddag ga ik er mee naar de Skoda dealer, ben benieuwd of ze nog iets gaan vinden, maar wellicht willen ze de bobines preventief vervangen voor de "betere"? variant...

Bovenaan Onderaan