Favorit Schokdemper verwijderen voor

evert

Nieuw lid
Hoi ik heb een skoda favorite die apk afgekeurd is
op het linker voor binnenspatbord
er zitten gaten in doorgeroest vlakbij de schokdemper.
als ik dit wil dichtlassen zou het makkelijk zijn als ik de schokdemper
demonteer.
mijn vraag is hoe moet dat ?
ik zie wel een M16 bout onderin bij de rem en een grote moer bovenin,
moet ik beide demonteren ?
'k ben benieuwd groet evert
 
Onder zit een bout die moet je losmaken , boven zitten twee moeren .

Deze moeren zitten naast het gat waar de schokbreker door heen komt.

Laat de grote moer aan de bovenkant van de schokbreker asjeblieft met rust deze zorgt ervoor dat je schokbrekerveer blijft zitten dmv een metalen plaat(veerschotel).

Het stelt niets voor om hem te verwijderen en weer terug te plaatsen.

heb het voor een week of twee terug nog gedaan en heb toen meteen verlagingsveren geplaatst.

Leuk werk.

suc6,

skodafreak
 

evert

Nieuw lid
alvast bedankt voor de reply
dus de veerschotel zorgt dus eingelijk dat de veer gespannnen blijft ?
ik heb de kleine moertje (m10 of m13 ) die voor en achter de grote moer zaten al losgedraait .(hier zaten nog metalen elletjes aan vast voor diverse onderdelen) , klopt dat ?
als ik de onderste moer /bout (m16) in de buurt bij remmen losdraai
moet ik dan de auto zo hoo opkrikken dat de schokdemper en veer te verwijderen zijn ?
kan dat met de origele skoda krik ?
 

evert

Nieuw lid
oh ja de m16 moer aan de onderkant heb ik gisteravond al voorzien van kruipolie want volgens mij zit ie erg vast , zeg maar moervast , en hem losmaken met een ratel dorstte ik niet , dan ging mijn ratel mischien kapot, mischien probeer ik het morgen wel met iets anders ?
waarschijnlijk de m16 dop met een 'vaste' ratel
mag ik vragen met wat voor sleutel of dop jij de m16 moer losgekregen hebt ?
en heb jij hem aan de moer zijde of boutzijde losgemaakt ?
groet evert
 

evert

Nieuw lid
oh ja nog een vraag weet jij mischien of die onderste m16 bout en moer mischien aan een zijde is vastgelast ?
zo nee dan kan ik deze ook eventueel eraf slijpen en dan een nieuwe m16 bout en moer plaatsen .
groet evert
 
Je moet je auto zo hoog opkrikken dat je met je draagarm voldoende ruimte hebt om hem onder de veerpoot uit te halen.
de onderste bout zit zover ik weet niet vast gelast, maar als je hem los gaat slijpen en een nieuwe bout gaat plaatsen , pak dan niet een boutje uit de bouwmarkt want dat is zoals wij noemen pisbakken staal of wuppie wappie materiaal.

pak minimaal een bout waar op de kop 8.8 staat 10 is nog beter.
Linksvoor hangen er een paar dingetjes aan vast die moet je later wel terug zetten.

Voordat je alles eraf gaat halen ff je wiel verwijderen, hierdoor krijg je wat meer ruimte op je draagarm.

mocht het zijn dat hij niet uit de arm wil volgende rigoreuse oplossing boven vastdraaien en met een hamer flink op de arm rammen je zult zien dat hij langzaam maar zeker uit de arm komt.

Mocht het zijn dat je meer weten wilt vraag maar en als ik je kan helpen via dit forum dan doe ik dit graag.
Ik weet ook niet waar je woont als het bij mij in de buurt is kan ik altijd wel ff langskomen om te helpen.
Als het niet in de buurt is kan ik je alleen helpen op deze manier.

Groet,
Andy(skodafreak)
 

evert

Nieuw lid
hoi hij is al los met dop m16 losgemaakt ,
ik woon bij schiphol in de buurt .
ik ben van plan mijn linker binnen spatbord te lassen deze zaterdag.
en ik moest precies achter de schokdemper zitten.
bvd evert
.
 

evert

Nieuw lid
fyi , ik dacht dat hij al los was, maar alleen de moer was los de bout heb ik er niet uit kunnen krijgen .
de schokdemper heb ik opzij kunnen duwen door de bovenste kleine m13 moeren te verwijderen(rechtvoor)
daarna laswerk gedaan.
linksvoor kan je de schokdemper slecht verwijderen want er zit dan een koppelings pook oid in de weg.
ook links de schokdemper ietsje weggeduwd en daarna weer gelast.
mijn skoda was ook afgekeurd op de rechtsachter rem en handrem
vanochtend de remtrommel verwijdert dit gaat als volgt wiel eraf (4 bouten)
van metalen dopje eraf, dan spiltpen verwijderen en moer eraf.
en de trommel kan eraf.
daarna de remschoenen verwijdert.
en het bleek dat er in de remcylinder een busje niet naar buiten gedrukt werd. met de hamer de wat olie die tien keer heen en weer getikt,
en toen ging ie weer soepel.
ik krijg de trommel er niet meer op waarschijnlijk omdat ik de handrem nog iets te strak heb afgesteld ???
ik ga het morgenochtend proberen.
 

evert

Nieuw lid
heeft er iemand intersse in fotos ?zo ja laat het me weten ..dan plaats ik ze wel....groet evert
 
Bovenaan Onderaan