Schokbrekers achter. Welke?

Ik vind de wagen nogal gevoelig voor wind, merk dit op de duitse autobaan, waar ik wel wekelijks de nodige km,s maak. Iemand hier ervaring met Bilstein of Sachs schokbrekers ? Wil deze op de achteras monteren. Mijn wagen is standaard, en ik wil hem niet verlagen, alleen een betere stabiliteit. Tips ?
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Als je gaat zoeken, gebruik dan de term “schokdempers”. Zo heten die dingen namelijk. ;)

Ten aanzien van je plan:
1) Waarom denk jij dat het door jou geconstateerde probleem aan de schokdempers ligt?
2) Ik weet niet of het verantwoord is om alleen op de achteras andere schokdempers te monteren - mij lijkt het logischer om dat dan ook vóór te doen.

ad 1) Het kan ook aan de vering liggen - dan kan een verlaging meer brengen.
ad 2) Al eens naar Koni gekeken?
 
Haha, tja dialect he :D hier in Limburg word gesproken over schokbrekers ipv schokdempers. Bij mijn vorige wagen, een Audi A2, die had hetzelfde probleem, nogal windgevoelig en bij vervanging van de standaard schokdempers door aftersales werd er al een grote vooruitgang geboekt, dat ik ze alleen achter wil vervangen is vanwege het gewicht, dat zit voorin, zodoende. Koni, een gerenomeerd merk, maar ik zou ook graag ervaringen willen horen van bijv. Bilstein en Sachs waar ik bij de Audi A2 altijd mee gereden heb. Verlagen is geen optie voor mij, er liggen veel te veel drempels hier in de buurt.
 

Kanerr

Forumguru
Bilstein is errug goed! Sachs is origineel, dus zou ik dan niet kiezen. Bilstein komt ook onder de mijne.

Wat je nog meer kan doen voor stabiliteit is dikkere stabilisatorstangen monteren voor en achter. Dat heeft een redelijk prijskaartje, maar is het wel waard.

Ook verlagen met alleen Eibach veren zal er niet voor zorgen dat je niet meer fatsoenlijk over de drempels komt :) Ik heb Eibach en kom heel makkelijk over drempels heen.
 

V-Strom

Actief lid
Met de term schokbrekers of schokdempers word in de NL volksmond hetzelfde bedoeld, ook in Limburg.
Als je helemaal perfect wil overkomen zeg je...veertrillingsdempers, want dat is de juiste tech. benaming.:thumbsup:
 

Timmer

Donateur
Lijkt me iets voor @Antera , toch?

mij lijkt het enigszins logisch om de 4 hoeken te veranderen, niet enkel de achterste.
 

brepus13

Forumguru
Alleen voor of achter vervangen kan opzich prima. Als je maar per as werkt. Als je echt next level wil moet je niet de standaard Sachs of bilstein pakken maar de duurdere bilstein series of koni natuurlijk dat is ook prima spul.
 

Antera

Donateur
Als je meer stabiliteit wilt dan zou ik rondom aan paar upgrade Bilstein dempers plaatsen wat het dan al wat beter zal maken.
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik denk wel dat t belangrijk is om aan te duiden wat 'next level' betekent als het om bijvoorbeeld B4 of B6 gaat.

Mijn ervaring is nl dat mijn Octavia er met B6 (bij normaal gebruik als comfortabele gezinsauto) niét comfortabeler op werd.

Misschien als ik hem zou gebruiken om snoeihard bochten te nemen etc, maar ik vond hem te stug.

Een B6 is mijn inziens dus niet 'next level' comfortabeler, ondanks dat de demping mss wel veel beter is.
 
Bovenaan Onderaan