Schakelmomenten

Status
Niet open voor verdere reacties.

bobbie

Senior Member
Hoi Citigo-rijders,


Wat me opvalt is dat het schakeladviseur in de Citigo wel heeel snel naar een hogere versnelling wil!

Ik vraag me af of dit wel goed is voor het motortje...

Een paar weken geleden las ik in de autoweek iets over bij te weinig toeren er een bepaald onderdeel sneller slijt.

Ik ben gewend om 20 tot 40 in twee, 40 tot 60 in 3, 60 tot 80 in 4.....

Wat is jullie ervaring hiermee?


Groet,

Bob
 

Inge

Lid
Ik ben gewend om redelijk snel op te schakelen - in mijn vorige auto (opel Corsa 1.0) schakelde ik ongeveer hetzelfde als nu in de Citigo.
Rond de 20 a 30 in zijn twee, ca 40 a 50 in zijn drie, ca 50 a 65 in vier en daarna door naar zijn 5. Als ik wat sneller mee wil met het verkeer schakel ik natuurlijk pas iets later door. Ik heb met in al de jaren dat ik mijn Opeltje had (ca 12) nog nooit problemen met de versnelling of zo gehad. Misschien is het iets waar je gewoon aan moet wennen.

Weet niet wat je hiervoor reed - als ik af en toe eens in mijn ouders auto rijd merk ik dat ik bewust moet opletten om pas later door te schakelen.
 

bobbie

Senior Member
Hoi Inge,


hiervoor heb ik een fabia 1.2 HTP 44kw gereden en kon ik ook opzich als snel in een wat hogere versnelling rijden. De schakelindicator die ik nu wel heb geeft aan nog veel sneller te schakelen als dat ik anders doe. Mijn vraag is eigenlijk of dit wel goed is voor de motor zo vroeg schakelen...


Groet Bob
 

Antera

Donateur
Kan geen kwaad. Als de motor te zwaar belast word zal deze terug schakelen. Deze auto's zijn ook gebouwd om zuinig te rijden en daarmee dus daarom laag toerental. Enigste is als het gaat brommen dan heeft de motor er wat moeite mee maar snort hij net zo vrolijk is er niks aan de hand
 

Chatslet

Forumguru
Ach, moet je eens in een Fabia Greenline gaan rijden en dan de schakel indicator opvolgen dan is de motor constant aan het brommen.
 
Ik let niet zo op die indicator. Ik rij altijd zoals ik het fijn vind, soms betekend dat doorschakelen bij 2.500 rpm, soms mag het motortje doorwerken tot 5.000 rpm..

Op de snelweg schakel ik regelmatig terug naar de 4 voor het inhalen, maar hier door de woonwijk rijd ik ook 30 in z'n 4e versnelling.

De schakelindicator wilt dat ik 50 in de 5 rij, wat ik ook altijd doe. Wanneer ik echter wil versnellen begint de motor te ratelen - gek genoeg vindt de indicator terugschakelen nog steeds niet noodzakelijk.

Ik ben nu vooral benieuwd of de automaat schakelt zoals de indicator ;)
 

Tino

Senior Member
Als je onder de 1100 a 1200 toeren komt zegt hij ook dat je terug moet schakelen omdat je dan ondertoeren hebt dus is wel goed
 
Gewoon schakel indicator negeren, is er alleen maar opgezet om verbruik voor de boekjes te halen. Beter motor boven 1500 toeren te houden dan hoeft die ook niet zo diep uit de kelder te komen = minder krachten en slijtage aan lagers enz.
 

Skoody Boo

Actief lid
Beter motor boven 1500 toeren te houden dan hoeft die ook niet zo diep uit de kelder te komen = minder krachten en slijtage aan lagers enz.
Lijkt mij ook van de motor af te hangen. Je hoeft echt niet elke motor altijd boven de 1500 toeren te houden. Als je in de 3e versnelling v.a. 1200 toeren rustig versnelt zijn de krachten in het blok echt niet veel groter dan dat je 130 rijdt met een flinke tegenwind. En dat laatste doe je ook gewoon zonder je druk te maken over de slijtage van door jou genoemde onderdeeltjes.
 

van_der_P

Senior Member
Het is een kwestie van gevoel. De schakelindicator ziet niet wat er op de straat gebeurt. Dat is jammer anders was het advies denk ook vaak anders.
Als je rustig rijdt en je hebt de motor alleen nodig om op snelheid te blijven kan je gerust een grotere versnelling schakelen, en dan bromt de motor niet. Heb je vermogen (kracht) nodig, om te versnellen of om welke reden dan ook, moet je terugschakelen.
Je moet verkomen dat een motor gaat zwoegen (onder zijn toeren draaien, dat kun je horen, en je merkt dat de motor niet trekt).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan