Schakelmomenten 1.2TSI (handgeschakeld)

rupo

Lid
Hallo,

Ik heb even gezocht of er al eerder iets gepost is over de schakelindicator en de schakelmomenten, maar niets gevonden. Mocht er al een draadje verlopen, corrigeer me.

Mijn vraag;

De schakelindicator geeft al vrij vroeg (schat 1700 a 1800 rpm) aan dat ik op moet schakelen. Als dit kan doe ik dat ook trouw (vlakke weg ed). Echter neigt dit mi. behoorlijk naar dieselgedrag.

Kortom, is dit wel goed met zo weinig toeren opschakelen?

Groeten, Ruud
 

Rosinfield

† In Memoriam
volgens mij kan het helemaal geen kwaad en het turbo motortje doet idd een beetje "dieselig" aan met die lage toeren. Bij de DSG versie doe ie het zelf ook.
 

fabtdi

Lid
Ik vindt het met lage toeren rijden juist heerlijk en een groot voordeel van deze motor. Overigens probeer ik het toerental wel boven de 1500 te houden in de 5e en 6e versnelling. Als je meer kracht en snelheid wilt, trek je simpelweg verder door in de toeren. Ik merk wel dat het af en toe lekker doorhalen in de versnellingen en een stuk stevig (in duitsland) doorrijden goed is voor de soeplesse van de motor. Alleen met lage toerentallen lijkt de motor intern toch wat te vervuilen en dat kun je er in duitsland dan weer uitblazen. Dat dit slecht zou kunnen zijn voor de motor of dat er sprake zou zijn van extra slijtage of iets anders heb ik (gelukkig) na 31.000 km nog niets gemerkt.
 
Moderne turbo benzinemotoren bereiken al bij een lager toerental dan moderne diesels hun maximum koppel. Je kunt ze dus ook heerlijk laag in de toeren rijden. Hou het toerental tussen de 1500 en 2000 toeren en je kunt prima vlot met het verkeer mee.
 
Bovenaan Onderaan