Schakelindicator geeft verkeerde versnelling aan

JanHerman

Nieuw lid
Zeer regelmatig geeft de schakelindicator aan dat ik nog in de vijfde versnelling zit en op moet schakelen, terwijl ik al in de zes rij. Ik heb een Skoda Superb Combi 1.8 TSI handgeschakeld.
Ik heb het bij de dealer nagevraagd en zij bij de importeur en ik krijg net het antwoord dat dit heel normaal is en dat het niet verholpen kan worden.
Herkent iemand dit probleem? Is het dus normaal?
Weet iemand een oplossing?
 

quip

Nieuw lid
Ik herken het probleem niet (heb overigens maar 5 versnellingen in mijn 1.6tdi), maar ik vind het nogal sterk dat ze antwoorden "dat dit normaal is".

Ik werk in IT en ik garandeer je dat als ik zou melden "dat het normaal is dat garage XYZ geen emails meer kan ontvangen", dat mijn baas een telefoontje krijgt. Skoda moet de software dan maar updaten zou ik denken.:mad:
 
Hier ook nog niet gezien (2.0 TDI), lijkt me dus ook een 'bugje' in de software bij uw wagen.
Wel vind ik dat de schakelindicator soms serieus snel vraagt om op te schakelen. Onder 1500tr/min rijd ik toch niet graag eerlijk gezegd.
 

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af of het een fout in de software is, of een probleem met de hardware waardoor ie niet detecteert in welke versnelling je rijdt. Op het moment dat je ten onrechte een seintje krijgt om op te schakelen naar 6, rij je dan qua toerental al met een snelheid dat bij lagere versnellingen (en hetzelfde toerental) je ook een schakelindicatie zou krijgen? (om te bepalen of het systeem op basis van toerental en versnelling een indicatie geeft, of alleen op basis van de rijsnelheid waar dan een bepaalde versnelling bij hoort.)
 

andrehj

Forumguru
Waarschijnlijk gebruikt de software de snelheid en het motortoerental als input. Als je de verhouding tussen die twee berekent (gewoon delen op elkaar) kun je die eenvoudig naast een tabelletje met versnellingsbakverhoudingen leggen en zou uiterst eenvoudig bepalen in welke versnelling je rijdt. Als de indicator dit fout aangeeft betekent dit dus gewoon een ordinaire bug in de software. Blijkbaar bedoelt de dealer dat deze bug bekend is, maar normaal zou ik het niet willen noemen. De dealer zal bij de importeur of fabriek moeten klagen, want hij kan zelf geen nieuwe software maken.
Maar misschien dat er iets via VCDS aan het aanpassen is?
 

EdK

Forumguru
zie je op moment van dat je moet schakelen een pijl naar boven of naar beneden staan ?
Want misschien moet je wel terugschakelen ??
 

kwaazaar

Actief lid
Ik heb de 1.8 TSI handgeschakeld nu ruim 6 maanden en dat nog nooit gezien. Ik werk ook in de IT en klinkt toch echt als een bug in de software (indien versnelling berekend wordt) of in de sensoren die aangeven in welke versnelling is geschakeld.

Misschien een dealer die het probleem niet kent en weer een dag zoekwerk verwacht, mogelijk zonder resultaat en mogelijk zonder vergoeding van de kosten ivm garantie, no cure no pay, geen support importeur, etc.
 

Rene de Wit

Actief lid
De schakelindicator neemt in iedergeval ook de stand van het gaspedaal en/of de belasting mee in het verhaal, ook de bedrijfstemperatuur heeft invloed. Als ik met mijn GL rustig rijdt dan geeft hij als rond 1800-2000tpm aan om op te schakelen, bij koude motor pas bij 2500tpm. Geef je echter volgas dan adviseert hij ong 500tpm voor het rood om op te schakelen (weet niet zeker, kijk dan meer op de weg als wat anders ;) ).
 

hemi24

Forumguru
De schakelindicator kent wel meerdere bugs: zo kan het ook voorkomen dat als je afremt, met de versnelling in neutraal, dat toch steeds kort de terugschakel indicatoren voor de verschillende versnellingen op lichten.
 
Bovenaan Onderaan