Schakelaar binnenverlichting doorgebrand → nieuwste artikelnummer?

andrehj

Forumguru
Al een paar jaar werkt de binnenverlichting van onze S2 niet goed, alleen na wat prutsen met de schakelaar ging deze aan. Dus gisteren die maar eens losgehaald, in de hoop deze te kunnen repareren.
Dat blijkt een moeilijk verhaal, want het printje met het probleem kan niet zomaar los, die moet je helemaal los solderen, en dan zit ik nog steeds met de doorgebrande contacten.
Nu is de vraag: Wat is het juiste typenummer?
In het onderdeel staat 3T0947105H AQD. Volgens mijn oude Elsawin (van 2012) is die per 1/3/2012 vervangen door 3T0947105K AQD.

Maar is dat de laatste versie? Want dan weet ik waar ik op moet zoeken. Tot nu toe vond ik al dit aanbod (van de 3T0947105K) op Ebay:
Maar € 150 (excl verzenden) voor wat feitelijk een doorgebrande schakelaar is vind ik wel wat gortig... Iemand een goedkoper aanbod?

Dit is het probleemgeval:
2022-11-20 Schakelaar binnenverlichting.jpg
 

Tees

Donateur
H als oudere en K idd de laatste versie volgens de online ETKA die ik altijd gebruik (en die is vrij recent).
Goede kans dat je bij de sloop zoiets voor een habbekrats mag meenemen. Heb ik een paar jaar terug ook gedaan.
 

andrehj

Forumguru
@Tees , dankjewel :cheers:. Had jouw schakelaar hetzelfde probleem?
Uitdaging is om precies dit item op de sloop te vinden (dus in de juiste kleur en met de optionele houders voor alarmsensoren en microfoon).
 

Eltjo

Forumguru
Hier nog iets aan?
 

andrehj

Forumguru
Dankjewel. Dat draadje kende ik niet. Maar mijn probleem is inderdaad precies hetzelfde als dat van @haassie . Jammer dat in dat draadje niet staat hoe het probleem van @haassie nou uiteindelijk is opgelost.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Eltjo

Forumguru
Volgens mij is er nog een.... met een foto van een verbrandde schakelaar of printje. Die heb ik niet kunnen vinden.
 

haassie

Forumguru
@andrehj ik heb het opgelost door een vervangende unit van een sloopauto te kopen. Ik geloof voor 25 euro…oude eruit vv erin. Was wel even zoeken..
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
Over draadje gesproken.... kan je niet gewoon de schakelaar overbruggen door de juiste puntjes met een echt draadje te verbinden / solderen? In de praktijk staat die toch altijd op “deuren”.....
 

andrehj

Forumguru
@andrehj ik heb het opgelost door een vervangende unit van een sloopauto te kopen. Ik geloof voor 25 euro…oude eruit vv erin. Was wel even zoeken..
Dank. Ik heb zojuist een vervangende (uit 2016) op Ebay besteld. Was wel een 3T0947105B AQD in plaats van een 3T0947105K AQD, maar de K-versie is nergens voor een redelijke prijs te vinden en voor zover ik heb kunnen achterhalen is het verschil alleen dat de B-versie een andere alarm-sensor-module heeft (met 2 ipv drie sensoren), maar die kan ik van mijn oude als het goed is redelijk eenvoudig overzetten.

@Eltjo : Dank voor de tip en dat ie standaard op de vlakke stand (alleen licht bij deuren open) staat klopt uiteraard, maar doorsolderen heeft een paar nadelen:
1. Ik vind het toch wel handig als ik ook gewoon de binnenverlichting aan kan schakelen met de deur dicht.
2. Doordat er het een en ander verbrand is, en de achterzijde van de print niet toegankelijk is, is het achterhalen van de gewenste doorverbinding nauwelijks te doen.
3. Nu wordt van de middenstand naar de aan-stand een contact verbroken en eentje gemaakt. Als ik iets zou doorverbinden klopt die schakeling niet meer, want dan is de middenstand altijd aan. Geen idee wat de schakeling daarvan vindt en wat ik daarmee overhoop haal.

Dus maar besloten om dat niet te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

andrehj

Forumguru
Even een berichtje over hoe dit is afgelopen:
Voor mensen die ook een 3T0947105K AQD zoeken en die maar slecht kunnen vinden: Je kunt ook een
3T0947105B AQD kopen. Het enige verschil is de module van het alarm, maar die kun je redelijk eenvoudig losklikken uit de oude en overzetten in de nieuwe.
Bij mij werkt de binnenverlichting in ieder geval weer prima. De nieuwe module (uit 2016) is qua schakelaar ook duidelijk verbeterd. Die voelt en klikt nu veel degelijker.
 

Eltjo

Forumguru
Voor de rest van eigenaars; afblijven van die schakelaar als die in de gewenste standaard stand staat!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan