Schakel problemen Skoda Octavia 1.2 TSI Greentech Elegance 2013 (model 2013 en verder).

feestbeestzaandam

Senior Member
Goedemiddag,

Ik heb een
Skoda Octavia 1.2 TSI Greentech Elegance Uit 2013 (model 2013 en verder).

Nu gebeurt het volgende:
Als ik de koppeling intrap om te schakelen normaal of hard gaat tot nu toe alles goed.
Maar als ik de koppeling (zeer) langzaam intrap of als mijn vrouw rijd die minder krachtig koppelt
dan lijkt het alsof het pedaal bijna geen tegendruk geeft en eenmaal onderaan op de vloer kan ik dus niet schakelen.

Het pedaal komt wel "redelijk normaal" terug.
Meestal kan dit een paar keer gebeuren en dan opeens lijkt het probleem "opgelost".
als ik dan zacht koppel dan werk het wel weer gewoon.

Als ik HARD koppel na de de 1ste, 2de, 3de keer zacht dan gaat het zover ik nu merk goed en kan ik schakelen.

Het lijkt nu vaker te gebeuren bij mijn vrouw dan een paar maanden terug.
En bij mij eigenlijk nooit omdat ik hard het pedaal indruk.

Ik heb zover ik weet geen problemen met slippende koppeling en daarmee bedoel ik snel oplopende toeren etc en dan pas kracht op de wielen.

Het lijkt nu vaker te gebeuren bij mijn vrouw dan een paar maanden terug.
En bij mij eigenlijk nooit omdat ik hard het pedaal indruk.

Wat kan het zijn?

En kan ik beter naar een dealer garage gaan of een "algemene"garage?
Ivm dat ik hoor/lees dat skoda standaard prijzen heeft en aan de dure kant is.

Ik heb zelf al wat gegoogeld en op het forum gekeken.
Mijn eerste gedachte gaat uit naar een lekke hulp of hoofd cilinder maar ik heb meer verstand van draadjes dan van auto's

Ik heb ook een OBD leven dongle etc aangeschaft een jaar geleden.
En IK heb geen foutmeldingen kunnen vinden die duiden opeen "groot" probleem.
Hooguit een lampje wat niet altijd aangaat of 1 keer een foutje in een databus maand geleden.
dat soort kleine dingen.

Graag jullie advies
 

feestbeestzaandam

Senior Member
[Q
Waar moet ik dat bekijken.
Is dat het zelfde als de remvloeistof of een apart reservoir?
IK krijg nog geen meldingen op display van te laag vloeistof pijl van wat dan ook.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

feestbeestzaandam

Senior Member
Bedankt voor je snelle reactie.
Heb alleen nog wel 3 vraagjes.

Is dealer nu beter/duurder dan andere garage.

En enig idee welke van de 2 beste keus is om te vervangen als er geen zichtbare lekkage is en de garage het dus ook niet weet?

Is er inzicht wat zo'n reparatie zou mogen kosten.
Ivm mogelijke "oplichting" / slaatje slaan uit mijn onwetendheid.
 

catch me

Forumguru
Van het koppelings gedeelte, de remvloeistof verversen. Kan schelen in bediening.
Dit wordt eigenlijk zelden gedaan bij regulier onderhoud,
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Hoe kan "ik" de remvloeistof in het koppelingsgedeelte verversen?

Mag toch aannemen dat als een garage een lekke cilinder vervangt dat ze dan ook al de vloeistof vervangen ivm vocht/oud/etc.
 

catch me

Forumguru
Hetzelfde principe als remmen ontluchten, met ontluchtings apparaat of "hand" voet matig zeg maar.
Doordat de remvloeistof toevoer voor het koppelings gedeelte hoger zit zal deze nooit ververst worden bij reparaties aan het remsysteem gedeelte.
 
Bovenaan Onderaan