Schakel indicator

Erwin

Lid
De schakel indicator is volgens mij afhankelijk van een aantal zaken, zoals: snelheid, toerental en hoeveelheid gasgeven.

Bij flink doortrekken bij invoegen geeft de indicator niet direct aan dat ik door moet schakelen. Dit gebeurt pas als het "optrekken" minder wordt.

Zou de indicator ook goed werken indien er bijvoorbeeld een caravan aan hangt?:ahum:
 

EdK

Forumguru
Met betrekking tot de caravan kan ik je geen antwoordt geven
Maar mbt je schakel indicator was mij ook al opgevallen en ben blij dat je hierover begint.
Want had het haast al als een aandachtspuntje opgeschreven als ik binnenkort weer eens bij de dealer op de koffie was gegaan !
 

FredV

Banned
Dat klopt, die ervaring heb ik ook met mn eigen en andere VAG-auto's.
De indicator is er voor spaarzaam rijden, dus als je weinig gasgeeft, geeft de indicator al snel aan om op te schakelen. Bij dat lagere toerental belast je dan de motor niet te zwaar.
Als de motor nog koud is, merk je ook dat (ondanks weinig gasgeven, of zelfs bij constante snelheid) het indicatorsignaal niet of later komt.
 

OuweHippie

Senior Member
Waarom zou je eigenlijk schakelen omdat "het systeem" dat zegt?

Nu heb ik zelf een DSG en dat rijdt prima met de caravan. bij een enkele langere helling is het slimmer/prettiger om dan om te schakelen naar "manual". Of dan de schakelindicatie werkt? Geen idee.
 

hemi24

Forumguru
Heb 1.500 kg achter de O2 gahangen en dan nog steeds maant de indicator je om bij 65km/h naar de 5 te gaan, wat resulteerd in ca. 1.200omw/min..! :mad:

Niet te veel op letten, dat overijverig pijltje!
 
Schakel Indicator

Heb nog nooit gekeken naar de schakelindicator, schakel gewoon op gevoel en gebruik ook veel de cruisecontrol. Als je constant op je dashboard moet kijken dan mag je wel een co-piloot aan boord hebben. Letten op de snelheid gaat nog net.
Telefoneren doe ik via de parrot. Met de Caravan van 1100kg gaan we als een speer.

Jan
Yeti 1.8
 
Schakelindicator
@Hemi24

Let altijd goed op de snelheid, schakel op tijd, rij weinig in de polder, draag een bril.
Mijn vrouw is Co-Piloot en schakelt op aanwijzing van de Indicator.

Jan
Race Yeti
 
Bovenaan Onderaan