Schade aan band en velg

eriktv

Forumguru
84B1615C-2D7B-49F6-BE53-8386383BC590.jpeg

Ai, ik ben ook aan de beurt :facepalm:. Waarschijnlijk ook een gevalletje stoeprand, geen twijfel over wel of niet vervangen mogelijk... Moet ook precies gebeuren met mijn 3 maanden oude Michelin Alpin 6 :cry:. Nouja, in ieder relatief weinig profielverschil tussen links en rechts dan..

Mijn vraag: ik moet een paar dagen met een tijdelijke band rijden, geen grote afstanden, maar natuurlijk wil ik wel de veiligste optie. De reserveband omschrijft zichzelf d.m.v. de bekende gele sticker als “thuiskomer” (max 80), maar is gewoon een 205/55R16 Goodyear Excellence (DOT 0312). Wat zal ik doen? Deze erom leggen of tijdelijk een zomerband 225/40R18?

De winterbanden zitten er qua maat precies tussenin met 225/45R17, dus verschil rolomtrek met thuiskomer is -0,38% en met zomerband +0,46%.
 

Jooo...

Forumguru
Ai! Ook een redelijk stuk die er uit is.

Moest het van mijn zijn dan steek ik even de zomerband erop. Denk dat je het ben ze oud al afgenomen worden moest er jouw een politiewagen voorbij rijden op de autostrade terwijl je een vlottere snelheid dan 80km/u aan het rijden bent...
 

VAG-man

Forumguru
Ja zou ook voor de zomerband gaan. Rijden zonder er bij na hoeven denken dat je niet harder mag dan 80. Die afwijking is nihil.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Bekijk bijlage 71796

Ai, ik ben ook aan de beurt :facepalm:. Waarschijnlijk ook een gevalletje stoeprand, geen twijfel over wel of niet vervangen mogelijk... Moet ook precies gebeuren met mijn 3 maanden oude Michelin Alpin 6 :cry:. Nouja, in ieder relatief weinig profielverschil tussen links en rechts dan..

Mijn vraag: ik moet een paar dagen met een tijdelijke band rijden, geen grote afstanden, maar natuurlijk wil ik wel de veiligste optie. De reserveband omschrijft zichzelf d.m.v. de bekende gele sticker als “thuiskomer” (max 80), maar is gewoon een 205/55R16 Goodyear Excellence (DOT 0312). Wat zal ik doen? Deze erom leggen of tijdelijk een zomerband 225/40R18?

De winterbanden zitten er qua maat precies tussenin met 225/45R17, dus verschil rolomtrek met thuiskomer is -0,38% en met zomerband +0,46%.

Oeps, das zuur!

205/55/16 klinkt als een volwaardig reservewiel. Vreemd dat hier een sticker met max. 80 km/h op zit?

Ook ik zou even voor het zomer wiel gaan.

Wel direct de winterband laten vervangen en weer monteren, want in ‘vervelende’ omstandigheden wil je niet met één winter- en één zomer wiel op één as rijden...
 

eriktv

Forumguru
Fijn dat iedereen hetzelfde roept, dank voor de adviezen :D:thumbsup: Nu hoef ik niet meer te twijfelen, vanmiddag gaat er een zomerband op! Gelukkig geen grote ritten in de planning (voor de verandering..), dus ik breng lekker de velg naar de Bandentopper en laat meteen twee verse PS4’s op de zomervelgen zetten. Zijn we er weer helemaal klaar voor!
 

Renkie

Forumguru
Als je wielen gaat wisselen: zorg dat op de aangedreven as identieke banden zitten qua soort band maar ook qua maat, anders help je het diff om zeep.
 

Eltjo

Forumguru
Het gaat waarschijnlijk om de omtrek van de banden op een as.

Zomerband. Goede keuze! Het vriest voorlopig toch niet!

3e Kerstdag 2002: op zomerbanden 1450 km naar schoonvader die plotseling in coma ligt.
Begin 2003: het ijzelt, je moet goed oppassen als buiten je wil blijven staan. 2 dagen later vertrek ik en rijdt ruim 200 km - 3 uur op besneeuwde wegen ingereden met grit. Gelukkig weinig verkeer en kan vroeg het gas los.
De 2e rijdag wordt ik gewaarschuwd net als ik weer versnel na wegwerkzaamheden. Band links achter erg zacht, cq. lek. Langzaam doorgereden over de besneeuwde vluchtstrook naar parkeerplaats en ca. 7 jaar oude thuiskomer gemonteerd.
ADAC mevrouw kan mij niet vertellen of er een prop in kan en het duurt nog een uur voordat er iemand kan komen. Dus spanning gecontroleerd en 450 km verder gereden. En op een gegeven moment met 100 km/u - het is rond het vriespunt en de band zal dan niet snel warm worden? Scherpe bochten rustig genomen.

Moraal: we zaten ook zonder gordels op de achterbank... en ...:sterretjes:
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Dank voor de toevoeging @Renkie : ik heb zojuist exact dezelfde band besteld, zoals een paar maanden geleden. Ik heb ook al gegoogled hoeveel verschil er mag zitten tussen profiel op linker- en rechteras, maar daar blijkt sowieso vaak al wat verschil in te zitten, afhankelijk van hoe vaak je rotonde (linksom) / klaverblad (vaak rechtsom) rijdt. Ik heb sinds de wissel pas 8.000km gereden, dus hoop dat het verschil nog meevalt.
 

eriktv

Forumguru
@eltjo2 die ijzel kan ik mij nog herinneren ja, fantastisch :D (als je niet door calamiteiten ver moet rijden)

Volgens mij heeft de gemiddelde automobilist veel te weinig aandacht voor z’n plan B: een reservewiel van goede kwaliteit/thuiskomer/spraysetje. Ik had zelf in m’n Octavia ook gewoon een reserveband van 2003 liggen en heb in de Superb ook nooit gezien dat de velg als thuiskomer geldt. Had gewoon een blik onder de plank geworpen en vastgesteld dat ‘t een 16 inch stalen velg met Goodyear band is. Het is vast gewoon een prima band, maar toch voelt het voor mij niet fijn om met zo’n velg met gele sticker te rijden.

Een paar maanden geleden had een vriend een lekke band met z’n Mazda 3, vrijdagmiddag 17:00 uur met een lange rit in het weekend voor de boeg (en geen alternatief in de vorm van winterbanden). Heb hem toen geholpen de thuiskomer erop te zetten (er bleek geen krik/sleutel in de auto te liggen), maar dit voelde wel heel akelig. Las ook als tip dat je de thuiskomer altijd achter moet plaatsen (en dus eventueel achterband naar voren te verplaatsen), omdat gewicht dragen+sturen+aandrijving wel heel veel vergt van zo’n skelterwiel.
 

Eltjo

Forumguru
@eriktv ; die ijzel was in Lublin Polen. Was jij toen naar Tsjechië?

De standaard krik en sleutel zijn knudde en zou ik alleen onderweg gebruiken. Wel nog een extra kruissleutel in de auto.
En als we in de winter op de 205/55/16 wintersloffen op vakantie gaan ook nog, jawel (zeer actueel), passende sneeuwkettingen die ik ook al eens geprobeerd heb met mijn 2 rechter handen.
 
Laatst bewerkt:

Renkie

Forumguru
@eltjo2 die ijzel kan ik mij nog herinneren ja, fantastisch :D (als je niet door calamiteiten ver moet rijden)

Las ook als tip dat je de thuiskomer altijd achter moet plaatsen (en dus eventueel achterband naar voren te verplaatsen), omdat gewicht dragen+sturen+aandrijving wel heel veel vergt van zo’n skelterwiel.

Dat heeft niet zozeer met het rijden te maken maar de meeste auto's hebben voorwielaandrijving, en je mag dus geen wielen van ongelijke omtrek op de aangedreven as hebben.
Staat vaak wel "ergens in het boekje" maar gaat heel vaak fout. Je helpt je differentieel er mee om zeep.
 

andrehj

Forumguru
Zomerband en reservewiel kunnen allebei. En die sticker zit erop omdat het een andere maat betreft, dat doen andere automerken niet anders. Afrolomtrek van alle drie de maten is nagenoeg hetzelfde, dus daar hoef je je niet druk om te maken. En ook met 205/55R16 kun je prima 130 rijden hoor!
 

eriktv

Forumguru
Ik ben benieuwd hoeveel mensen hun reserveband na 7 jaar preventief laten vervangen.. Er is op die van mij iig nog geen meter gereden en ik zie nog geen droogtescheurtjes, dus het staat ook niet in de brand.

Ik zal in ieder geval even mijn ogen openhouden of ik ergens een losse band voorbij zie komen die wat jonger is (evt. met minder profiel, ik zal er toch nooit lang op rijden), dat kan ook nooit veel kosten.

Overigens waren de Alpins na 8.000km nog amper versleten, dus ik laat er morgen gewoon 1 vervangen, dus dat is een meevaller. Er bleek overigens ook een spijker in de betreffende band te zitten, een beetje een maandagochtendband dus :bloos:
 
Bovenaan Onderaan