Safe stand ingeschakeld, normaal?

Steph@nie

Actief lid
Ik schets even de situatie, maar kan iemand me zeggen of dit normaal is:

Ik heb kessy systeem, en parkeer daarstraks mijn wagen, en maak deze vast.
Dan wil ik de ramen op een kier zetten met de sleutel, want de hond was mee, maar deze waren te ver open gegaan, doe deze terug helemaal omhoog en besluit ze manueel op een kier te zetten.
Ik dus terug naar de wagen, zet contact op, doe ramen een beetje omlaag en vertrek terug.
Vergeet ik dus mijn contact af te zetten,wil mijn wagen vast maken met afstandsbediening, wat niet lukt (omdat contact wss op staat) en ik denk ach ik zal te ver staan en mijn afstanfsbediening werkt niet, dus ik ga toch de winkel binnen en denk er niet verder bij na en laat mijn auto los staan.

Nu kom ik terug aan de auto na 15 -20 min, wil deze ontgrendelen en er gebeurd niets... niet vast niet los, niets... Ik met de sleutel geprobeerd in portier, ook niets.

Ik zie dat er op display "safe" staat. Hij is dus in safe-modus gegaan.
Geluk dat de raam op een kier stond en ik met een lange stok aan de knop van de raam kon, deze verder omlaag gedaan en ik kon mijn deur langs binnen eindelijk open doen.

Nu vraag ik me af, moet de wagen niet reageren op mij? Ik heb de sleutel heel de tijd op zak, dus als ik zeg, ook al is hij in safe modus, dat de wagen moet ontgrendelen, dan moet hij dit toch doen, niet?
Want stel dat ik thuis ben en mijn contact laat opstaan (zonder dat de motor draait) om dan binnen nog wat te gaan nemen( de sleutel meeneem) en dit langer duurt dan gepland, gaat dit dan weer gebeuren??
Want nu had ik heel veel geluk dat ik de raam op een kier had staan en zo nog een oplossing had, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn...

De garage had geen uitleg hiervoor...

Dus als iemand mij hiervoor een uitleg kan geven, doe vertellen dat dit normaal is, zou fijn zijn...

Thx en sorry voor de lange uitleg
 

CDK

Forumguru
mmmmzzz daar heb ik nog nooit van gehoord @Steph@nie. Normaal gezien kan je de auto niet afsluiten als het contact aan staat. Zou dat wel gaan, dan moet het van slot gaan middels gebruik van de afstandsbediening ook mogelijk zijn. Hopelijk is er iemand die jou wel kan uitleggen wat er gebeurd zou kunnen zijn. Heb je wel het instructieboekje gebruikt en gezocht op "safe"?
 

Steph@nie

Actief lid
Ja heb ik gedaan en vind er geen oplossing...
Hij was niet echt vergrendeld, want de spiegels stonden gewoon open, maar alles was wel vast, dus de safe stand...
De enige uitleg die ik kan bedenken is dat de wagen denkt dat er iets mis is, omdat contact op staat, en de sleutel niet wordt herkend omdat ik die mee heb, en daarom in safe stand gaat (zoals bv bij een carjacking)
Maar als ik dan zeg dat hij moet los gaan zou ik denken dat dit ook moet gebeuren, maar dit is dus niet...
Ik dacht ik heb de sleutel dus ik ben de baas maar daar dacht mijn auto even anders over...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
@Steph@nie Zit er ergens een "sluiten"-knop waar de hond per ongeluk op gestaan zou kunnen hebben? :pieker:




Zo ja, leer hem dat dat hij op (jouw!) commando "Open!!" de andere kant van het knopje indrukt... :D
 

Antera

Donateur
Ik schets even de situatie, maar kan iemand me zeggen of dit normaal is:

Ik heb kessy systeem, en parkeer daarstraks mijn wagen, en maak deze vast.
Dan wil ik de ramen op een kier zetten met de sleutel, want de hond was mee, maar deze waren te ver open gegaan, doe deze terug helemaal omhoog en besluit ze manueel op een kier te zetten.
Ik dus terug naar de wagen, zet contact op, doe ramen een beetje omlaag en vertrek terug.
Vergeet ik dus mijn contact af te zetten,wil mijn wagen vast maken met afstandsbediening, wat niet lukt (omdat contact wss op staat) en ik denk ach ik zal te ver staan en mijn afstanfsbediening werkt niet, dus ik ga toch de winkel binnen en denk er niet verder bij na en laat mijn auto los staan.

Nu kom ik terug aan de auto na 15 -20 min, wil deze ontgrendelen en er gebeurd niets... niet vast niet los, niets... Ik met de sleutel geprobeerd in portier, ook niets.

Ik zie dat er op display "safe" staat. Hij is dus in safe-modus gegaan.
Geluk dat de raam op een kier stond en ik met een lange stok aan de knop van de raam kon, deze verder omlaag gedaan en ik kon mijn deur langs binnen eindelijk open doen.

Nu vraag ik me af, moet de wagen niet reageren op mij? Ik heb de sleutel heel de tijd op zak, dus als ik zeg, ook al is hij in safe modus, dat de wagen moet ontgrendelen, dan moet hij dit toch doen, niet?
Want stel dat ik thuis ben en mijn contact laat opstaan (zonder dat de motor draait) om dan binnen nog wat te gaan nemen( de sleutel meeneem) en dit langer duurt dan gepland, gaat dit dan weer gebeuren??
Want nu had ik heel veel geluk dat ik de raam op een kier had staan en zo nog een oplossing had, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn...

De garage had geen uitleg hiervoor...

Dus als iemand mij hiervoor een uitleg kan geven, doe vertellen dat dit normaal is, zou fijn zijn...

Thx en sorry voor de lange uitleg


De Safe mode klopt helemaal. Dit omdat de auto de sleutel niet ziet terwijl het contact aan staat. De auto mist de sleutel en schiet na een korte tijd in save modus. Dit als veiligheid wat er precies gebeurd als de auto rijd en de sleutel blijft buiten het bereik van de auto weet ik helaas niet maar daar gaan ook de nodige verhalen over rond dat de auto zich dan tot stilstand gaat brengen.

Je kan daarna je auto gewoon openen als je wilt door het kapje bij de bestuurdersdeur eraf te wippen en dan de sleutel gewoon te gebruiken. De auto gaat dan gewoon open. Je zet het contact af en weer op en alles werkt weer. Zo niet dan even de sleutel rechts tegen de stuurkolom houden
 

Steph@nie

Actief lid
De Safe mode klopt helemaal. Dit omdat de auto de sleutel niet ziet terwijl het contact aan staat. De auto mist de sleutel en schiet na een korte tijd in save modus. Dit als veiligheid wat er precies gebeurd als de auto rijd en de sleutel blijft buiten het bereik van de auto weet ik helaas niet maar daar gaan ook de nodige verhalen over rond dat de auto zich dan tot stilstand gaat brengen.

Je kan daarna je auto gewoon openen als je wilt door het kapje bij de bestuurdersdeur eraf te wippen en dan de sleutel gewoon te gebruiken. De auto gaat dan gewoon open. Je zet het contact af en weer op en alles werkt weer. Zo niet dan even de sleutel rechts tegen de stuurkolom houden
Spijtig genoeg lukte het ook niet met vr kapje er af te doen en de sleutel te gebruiken in de deur... Dit had ik ook geprobeerd...
 
wat er precies gebeurd als de auto rijd en de sleutel blijft buiten het bereik van de auto weet ik helaas niet maar daar gaan ook de nodige verhalen over rond dat de auto zich dan tot stilstand gaat brengen.
Ik ben al eens weggereden zonder sleutel. De auto geeft dan regelmatig een geluidssignaal en geeft in het display aan dat de sleutel niet wordt waargenomen. Auto bleef het gewoon doen, dus de jongste naar school gebracht, weer naar huis en met draaiende motor (en de deur open, gelukkig maar als ik het verhaal van @Steph@nie zo lees :nailbiting:) de sleutel gepakt. Daarna hield het signaal op. De auto hoefde dus niet eerst uit om de sleutel weer te herkennen.

Een dief die op deze manier je auto steelt kan dus helaas ook gewoon blijven rijden zo lijkt het.
 

Antera

Donateur
Ben idd wel erg benieuwd wat er verder gebeurd als je dan de deur dicht gooit. Bij uitzetten motor kan hij idd niet meer starten en ben je het haasje
 

benderke

Actief lid
Ik ben al eens naar de winkel gegaan en teruggekomen - stond de auto nog mooi te draaien start-stop systeem deed het goed
 

CDK

Forumguru
Ik ben al eens naar de winkel gegaan en teruggekomen - stond de auto nog mooi te draaien start-stop systeem deed het goed

Dat is mijn vrouw ook overkomen :deuk: ik zeg nog staat hij op slot? Ja hoor ik druk hem net dicht....... Not! We kwamen zo'n 3 uur later terug, donker ondertussen en de lampen van de auto stonden aan........, de motor draaide en uiteraard niet op slot :deuk: Sinds die tijd checkt mijn betere helft altijd dubbel, dus het is ergens goed voor geweest :)
 

benderke

Actief lid
Dat is mijn vrouw ook overkomen :deuk: ik zeg nog staat hij op slot? Ja hoor ik druk hem net dicht....... Not! We kwamen zo'n 3 uur later terug, donker ondertussen en de lampen van de auto stonden aan........, de motor draaide en uiteraard niet op slot :deuk: Sinds die tijd checkt mijn betere helft altijd dubbel, dus het is ergens goed voor geweest :)

Bij mij was het maar 10-20min . Jouw greenscore zal ook ff een dipje gehad hebben.

Als ik stilsta weet ik soms ook niet goed of ik nog op de 'uit' knop moet duwen of niet. Soms wil ik gewoon weggaan en start ie ; soms neut ie dat het contact nog aanstaat als ik uitstap. Maar al bij al heel content van het Kessy systeem. Automatisch sluiten zou echter nog een leuke feature zijn
 

Canon-Eye

Forumguru
start-stop systeem deed het goed
Als ik met de versnelling in vrij en de koppeling nog ingetrapt de handrem aantrek en mijn deur open, kan ik rustig de koppeling laten opkomen zonder dat de motor afslaat.
Het "StartStopUit"-icoontje verschijnt ook, dus dit klopt kennelijk gewoon.
Het systeem deed het inderdaad goed... :pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
Automatisch sluiten zou echter nog een leuke feature zijn
Renault Megane kopen...
Althans, die waar een van mijn zonen in heeft gereden gingvanzelf op slot als hij zich meer dan een beperkt aantal meters van de auto verwijderde.

Inmiddels rijdt overigens hîj al weer geruime tijd in een O3c... :D
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye Bij een Alfa 147 hoef je niet eens een Kessy of vergelijkbaar systeem te hebben. Zelfs als je met draaiende motor uit durfde te stappen en de deur dicht (bijvoorbeeld om even een brief in de bus te gooien), kon ie zomaar op slot springen. Bij dat exemplaar dus altijd standaard minimaal 1 ruit 10 cm naar beneden.

@Steph@nie Ik krijg inderdaad heel sterk de indruk dat ie in anti-carjack mode is geschoten. Ik weet niet of je er ook een alarm op hebt dat interieur bewaakt: mogelijk dat dan je alarm de hond voor een 'inzittende'(passagier/kind) heeft aangezien, en dat ie daarom niet zo reageert als je verwacht. Lijkt me wel iets om uit te zoeken wat er nu gebeurd is (misschien uitlezen bij de dealer, om te checken of er geen foutcodes zijn die iets kunnen verklaren)
 
Bovenaan Onderaan