Saab 900 2.1i 16V uit 1991 met 374.000 km

Eerst even een korte voorgeschiedenis.
Mijn vrouw is al meer dan een jaar geleden begonnen met rijlessen. In Mei 2006 haalde ze na een keer of vier haar theorie examen. Ze heeft een keer of acht praktijk examen gedaan en toen werd het spannend want als ze weer zou zakken, dan zou ze opnieuw theorie examen moeten doen. Gelukkig slaagde ze vorige week.
En tja, dan meteen rijden natuurlijk want dat is het beste. Maar om nu meteen in onze Skoda Fabia Combi 2.0 L&K uit 2005 (waar ik erg zuinig op ben want het is een hele fijne wagen) te gaan rijden, dat leek me geen goed plan. Dus uitkijken naar een tweedehandsje. Internet, marktplaats, handelaren. Veel gezien, allemaal barrels. En een prijzen dat ze ervoor vragen!
Uiteindelijk vond ik via internet een handelaar met een aantal wagens die ik wel wilde zien en nota bene in onze woonplaats. Wij er naartoe. Dat viel tegen, auto’s zagen er op internet veel beter uit dan in het echt. Ik liep langs een Saab (waar mijn interesse op internet niet naar uitging), oei: 374.000 km. Ik vroeg de handelaar om een aantal auto’s (Renault, VW, etc.) open te maken en het bleek dat de wagens binnen nog slechter waren dan aan de buitenkant. Uiteindelijk weer terug bij de Saab die er eigenlijk best goed uit zag en niet duur was. De motor klonk goed, geen blauwe of witte rook, ik zag geen roest, nieuwe uitlaat, onbeschadigd interieur etc. Ik halveerde die prijs en deed een bod. Om een lang verhaal kort te maken, we kwamen er al snel uit en voor € 850,- (incl. nieuwe APK) had ik een Saab gekocht.
Afgelopen donderdag de Saab opgehaald. Het is een rode Saab 900 2.1i 16V uit 1991.
Zaterdag ben ik ermee naar Kwikfit geweest voor nieuwe olie want aan de peilstok zat alleen zwarte drap. Gelijk op de brug bekeken en bij de bediening van de bak lekt wat olie, het kleppendekselpakking lekt olie en de carterplug is vastgelast waardoor de motorolie met vacuüm moest worden gedraind. Waarschijnlijk heeft de wagen de laatste tijd stil gestaan want de ruitenwisserbladen + plastic bevestiging waren verteerd. Nieuwe olie en filter voor € 42,50 en ruitenwisserbladen voor € 19,95 en rijden maar. Ik ga bij de Saab dealer nog wat stuurbekrachtigingsolie halen want het niveau staat op ‘add’. O ja, er zit water in het koelsysteem dus ik heb en paar flessen koelvloeistof bij Kruidvat gekocht om het water aan te vullen, want dat verdampt snel. Daarna de wagen helemaal gestofzuigd en met Ajax geboend. Hemeltje is bij c-stijl los en verteerd, dus met (zwarte Tesa) tape vastgezet. Asbak achter valt open, met tape vastgezet. Interieurfilter gestofzuigd (nieuwe kost ca. € 60,-) en klepje met tape vastgezet (vond bevestiging niet erg solide meer en pakking was verteerd). Lang leve de tape. De achterspoiler zit LA los, boutjes zijn doorgerot, moet ik nog iets aan doen, maar voorlopig zal ik 'm niet verliezen.
Maar…. Wat rijdt die wagen heerlijk! Soepel en een heerlijke wegligging. Perfecte zitpositie, heerlijk sturen, perfecte stoelen, ergonomisch dashboard, panoramische voorruit is super, geeft je het gevoel in een vliegtuigcockpit te zitten. Contactslot tussen voorstoelen is heerlijk eigenwijs (even wennen) en vast heel veilig. Alles wat je aanpakt voelt gebouwd als voor de eeuwigheid. En zo vreselijk doordacht allemaal. Alsof ze bij Saab hebben gedacht in het jaar kruik: “fijn dat er auto’s zijn, wij maken vliegtuigen en nu zullen wij wel eens laten zien hoe je een echte auto maakt. We beginnen bij nul en kijken niet hoe andere merken het hebben gedaan.” Heerlijk. De wagen rijdt nu vergelijkbaar met een hele goede middenklasser, wat moet dat in de tijd dat deze auto (Saab 900) uitkwam (ca. 1980?) een sensatie zijn geweest.
Verlichting brandt als motor loopt en schakelaar op 0-stand staat, zal wel zo horen. Dagverlichting?
Ventilatie/verwarming werkt net even anders. Prachtige geluidjes geeft het verdraaien van de uitstroomkeuze knop. Op de stand met twee dikke pijlen gaat automatisch de ventilator aan en lijkt er koude lucht uit de openingen te stromen. Airco? Volgens mij zit dat er niet op, maar heb nog niet goed gekeken of ik ergens een compressortje o.i.d. zag. Heb geen boekjes gehad.
Mijn vrouw rijdt er nu in en voelt zich al helemaal thuis. Ik heb vanmiddag het kinderzitje uit de wagen van mijn moeder overgezet in de Saab zodat mijn vrouw ook met de kleine op stap kan. Elke keer als ik die Saab zie, verschijnt er een grote glimlach op mijn gezicht. Wat jammer eigenlijk dat dit model niet meer gebouwd wordt, ik zou er zo een kopen. Ben ik nu gegrepen door een Saab virus?
 

MarcoF

Lid
Mooi verhaal! Ondanks de kilometers en bijbehorende klachten blijft een Zweed natuurlijk ook altijd erg prettig om in te rijden :) Je ziet niet voor niets nog redelijk veel van die oude modellen rondrijden. Blijven maar gaan en gaan...maar ja moet wel onderhoud blijven doen natuurlijk ;)
 

Mark

Banned
Net als een oude Volvo is de Saab, mits je het onderhoud wat bij houd, niet kapot te krijgen.
Veel rijplezier ermee.
 

higgy

Forumguru
Dat ze op basis van de Vectra waren, wist ik. Maar Fiat motoren is nieuw voor me. Dacht (aangezien Saab van GM is) dat er ook gewoon Opel-motoren inlagen?
 

SkodaMan

Actief lid
GM heeft met Fiat samengewerkt van 2000 tot 2005 en uit die samenwerking volgen nog decennia lang leververplichtingen. In de autowereld is het kopen van belangrijke onderdelen aan de orde van de dag omdat het nieuw ontwikkelen van bijvoorbeeld een motor of versnellingsbak vreselijk veel geld en tijd kost.

De Amerikanen lopen ernstig achter met dieselmotoren voor personenauto's vanwege de remmende voorsprong die ze hadden op benzinemotoren. De Jappen en Europeanen hebben de Yanks nu links en rechts ingehaald en met de hoge olieprijs betalen de Amerikanen nu de hoofdprijs met hun lompe SUV's. GM is op sterven na dood en alleen door hun financial services kunnen ze overleven. Ze maken winst op de financieringen van auto's maar verlies op de productie. Dat gaat niet lang goed.
 

van_der_P

Senior Member
idd ... Opel (1.9diesel) motoren zijn ook Fiat

Opel kan geen diesels maken. De eerste Kadet diesel was een omgebouwde 1.6 benzine. In het verleden hebben ze ook nog motoren van Izusu gebruikt, Izusu gebruikte die in bedrijfswagens. Vooral de 2.0 L diesel die in de Astra en de Zafira gebruikt wordt gebruikt bijna net zoveel motorolie, als dieselolie.
Het is een goed idee om de diesel van Fiat te gebruiken, zijn goede en sterke motoren.
 
Bovenaan Onderaan