S3 2016/01 2.0 TDI - accu op z'n eind?

Renkie

Forumguru
Vanmorgen ging toen ik de auto open deed de binnenverlichting na 1 tel uit, ook kreeg ik bij het starten een melding dat de accuspanning te laag zou zijn en frontassist niet werkte.

VCDS liet achteraf zien dat het voltage slechts 10.5 volt was, dat lijkt me niet goed....

1389 - Function Restricted due to Insufficient Voltage
U1400 00 [008] - -
[FAULT_VBAT_BUSMON_LOW]
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 1
Reset counter: 45
Mileage: 155967 km
Date: 2021.02.11
Time: 07:12:04

Control Module temperature: -4 �C
Voltage terminal 15: 10.5 V

Dit was dus vanmorgen, donderdag. De laatste rit er voor was maandag middag (wel ruim een uur) en daarna heeft de auto 3 dagen stilgestaan. Overigens startte de auto wel goed met 1 slag.

2 week geleden heb ik eerder een 12v melding gehad bij het instappen, toen werkte de frontassist wel goed. Overigens gebruik ik het start/stop systeem nooit (zet direct de knop uit bij het op contact zetten).

Er is geen dashcam oid wat de accu kan leeg trekken, alles is origineel. Ook geen achteraf alarm. Maar wat nu? Naar een nieuwe accu kijken na krap 5 jaar? (ik heb 2 week terug bij de Corsa maar na 13 jaar de af-fabriek accu vervangen uit voorzorg).

Via een rondje Google kom ik op deze accu uit. https://online-accu.nl/batterijen-v...-076-e39-12volt-70-ah-760a/en-start-accu?c=44

Dit zit er nu in.
7P0 915 105
12v 68Ah 680A

Stel ik koop die Varta van de link: Wat moet ik precies in VCDS aanpassen? Battery Ah? (68->70) en het serienummer aanpassen? (staat nu 1111111111)

Of kan ik gezien de beperkte levensduur van de huidige Varta beter iets anders kopen, en wat dan?

Trouwens: ik kan mij herinneren dat er ooit een serie AGM accu's waren die slecht waren? Weet iemand toevallig welke bouwjaren dit speelde?
 

Renkie

Forumguru
Ligt er misschien ook aan wat je referentiekader is..... :)
Wat ik zei: de Corsa van mijn vrouw heeft het 13 jaar met de originele accu uitgehouden, en ik heb nog een Passat TDI waar ik zonder problemen 2,5-3,5 ton met een accu deed.

Maar goed: 5 jaar is tegenwoordig blijkbaar niet heel raar. Dan toch maar kijken naar een nieuwe dus.

Mbt mijn eerdere vraag: wat moet ik dan exact in VCDS doorvoeren?

Stel ik koop die Varta van de link: Wat moet ik precies in VCDS aanpassen? Battery Ah? (68->70) en het serienummer aanpassen? (staat nu 1111111111)
 

Desperado

Forumguru
De accu's van tegenwoordig zijn bij lange na niet meer zo goed als vroeger. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. 5 jaar is tegenwoordig heel normaal.
 

hemi24

Forumguru
156.000 km, ik zou zeggen : “niet slecht toch?!?”

:arghh:

Ik heb wel auto’s gehad die na 2,5 jaar tijd op die km-stand zaten; soms zegt tijd niet alles!
Als de volgende net zo lang meegaat : 2 accu’s verslijten op 3 ton, menigeen zou er direct voor tekenen, denk ik?
 

Cordoba

Forumguru
Probleem is het start/stop-systeem en de daarbij behorende karakteristiek voor het opladen van de accu. Een accu gaat kapot door het diep ontladen, hoe vaker en hoe dieper een accu ontladen wordt, hoe meer capaciteit de accu kwijt raakt. Een ouderwetse loodaccu wordt door de auto zo snel mogelijk weer volledig opgeladen, zodat de levensduur en de capaciteit van de accu maximaal blijft.

Een auto met start/stop heeft bijvoorbeeld een wat grotere dynamo, om bij afremmen op de motor de dynamo als een soort motorrem te gebruiken en tegelijk de accu bij te laden terwijl er op dat moment geen brandstof wordt verbruikt. Om ervoor te zorgen dat er altijd 'gratis' bijgeladen kan worden via afremmen op de motor, laad een auto met start/stop tijdens gewoon rijden niet maximaal bij, maar bijvoorbeeld maar tot 80%, zodat er bij afremmen op de motor dus bijgeladen kan worden. Gevolg is dat een auto dus maar zelden met volledig opgeladen accu wordt stilgezet aan het eind van een rit, zodat bij een start de accu dus verder ontladen wordt dan wanneer de accu volledig vol zou zijn. En dat heeft weer een kortere levensduur tot gevolg, dus dat de accu's tegenwoordig slechter zijn is niet waar, het is de regeling voor het bijladen van de accu die de accu versneld om zeep helpt.

Voor het kiezen van een nieuwe accu is van belang dat je weet welk soort accu je kunt plaatsen (niet alleen capaciteit en max. stroom, maar ook of je een AGM, EFB of gewone loodaccu nodig hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan