[S2] Parrot CK3100 met Skoda stuurwielbediening

Heeft iemand een Parrot CK3100 carkit ingebouwd zitten in zijn Superb? Dan heb ik drie vragen:

1. Hoe bevalt zoiets i.c.m. een bluetooth telefoon (qua bedieningsgemak, geluidskwaliteit)?
2. Waar heb je het Parrot display ingebouwd/weggewerkt?
3. Werkt de Parrot 100% goed samen met stuurwielbediening af-fabriek (om de telefoon, dus de Parrot te bedienen)?
 

quorumz

Actief lid
1) geluid loopt gewoon netjes over je auto speakers. je draait aan het wieltje om telefoonboek te selecteren, draait naar rechts van A naar Z en selecteert je contact en bellen maar
2) bij mij zit hij rechts aan kant passagier in middenconsole, microfoon in het dak
3) nee de parrot doet helemaal niets met het stuur, of via de parrot zelf of via je telefoon zelf)
 
Bedankt Quorumz, voor je antwoorden. Kun je ajb. nog een foto posten van hoe de Parrot en de microfoon in jouw mooie Superb zitten ingebouwd?

Is het trouwens niet handiger/sneller om een nummer op je telefoon op te zoeken, ipv. op de Parrot?

Thanx.
 

corsaar

Senior Member
Gewoon via de parrot display een telefoon nummer opzoeken is handiger.
Geeft ook gesproken bericht en je hebt minder afleiding.
 
Okay Corsaar, dus de Parrot niet laten wegbouwen in de asbak, maar in het zicht zodat je hem nog goed kunt bedienen? Ik heb gelezen dat de verlichting van de Parrot 's avonds hinderlijk fel kan zijn. Vind jij dat ook?
 

FredV

Banned
Handiger om een nummer op je telefoon te zoeken?
Welja joh, wat dacht je dat dit is? Geen handsfree?????? Als je dat idealer vindt, koop dan niets en bel gewoon achter het stuur. Veiliger....
 

corsaar

Senior Member
De verlichting is niet hinderlijk.
Uit het zicht in de asbak onhandig.
Het is een klein ding niet niet te opvallend.
 

quorumz

Actief lid
als je in mijn profiel kijkt zie je 1 foto van mijn dashboard, als je heel goed kijkt zie je hem zitten, valt een beetje weg tegen mijn grijze dashboard hehe. je kan op je telefoon ook nog voicedialing doen natuurlijk:). De verlichting is idd redelijk donker (nadeel is dat het nu heel licht is met rijden, maar ook bv in schiphol tunnel valt het niet op, ik kijk voor me namelijk:D
 

FredV

Banned
Je mobieltje zoekt draadloos contact met de parrot, dus als je de parrot in de asbak wegbouwt, geen verbinding. Op de website van de parrot vind je al deze informatie.
 

FredV

Banned
Sorry Lex, maar je vraag is natuurlijk wel erg dom, je bouwt een handsfree apparaat in om handsfree te bellen. Zelfs je telefoon achter het stuur vasthouden levert al een bekeuring op en jij vraagt dan, of het handiger is een telefoonnummer op je telefoon op te zoeken....tsja.....
 
Uiteraard bel je handsfree, veilig met beide handjes aan het stuur. Maar voordat je kunt bellen zul je toch ergens een nummer moeten kiezen. En dat doe je volgens mij door in een adresboek een contactpersoon te selecteren of een snelkeuzetoets in te drukken.

Als dat op je telefoon handiger en/of sneller gaat dan op de Parrot, dan is mijn vraag toch relevant?
 
Ik weet dat je geen telefoon mag vasthouden in de auto, daar hebben we geen discussie over

Maar op de Parrot moet je toch ook een knop indrukken? Of werkt die voice control functie altijd 100% goed?
 

FredV

Banned
Lex, dat is helaas de idiote wetgeving, je mag alles achter het stuur vasthouden, behalve een mobieltje. De knop indrukken van de parrot werkt prima, en ook de voice functie werkt goed. Dus als je iets handsfree inbouwt, moet het ook echt handsfree (lees zonder je mobieltje aan te raken) zijn, anders isd het niet handsfree en ben je nog de klos als je betrapt wordt.
Wat ik wel ervaar met de parrot in 2 verschillende auto's is een hinderlijke luide piep als de parrot het mobieltje heeft gevonden en verbinding heeft gemaakt. En een andere klacht is dat soms het geluid van de radio niet meer harder of zachter gezet kan worden. Pas na de volgende keer starten van de auto, werkt het weer als vanouds. Dit is niet exemplarisch, want ik heb hetzelfde euvel op 2 auto's geconstateerd.
Updaten van de software heeft niet tot resultaat geleid. Waarschijnlijk heeft het te maken met spanning dat op één of ander contact blijft staan wat de mute-functie van de autoradio bedient.
 

corsaar

Senior Member
Ik heb wel de parrot 3200 ck (prijsverschil 15 euro ) daarmee kan je bellen
door een naam te roepen en dat werkt prima bij mij.
Links onder radio in de kleine opbergopening een idee?
 

FredV

Banned
De set mag niet te dichtbij de verwarming of de airconditioning
worden bevestigd. Zorg ervoor dat de set ook niet blootgesteld
wordt aan zonlicht. Installeer hem niet achter een metalen
wand; deze kan de kwaliteit van de Bluetooth-verbinding beïnvloeden.
 

Rene de Wit

Actief lid
Lex ik heb zelf een O1 met de bewuste Parrot.
Of het makkelijker is om via de Parrot of de telefoon te kiezen hangt uiteraard ook af van de gebruiksvriendelijkheid af van je telefoon ;).
De bediening van de Parrot en het draaien van een nummer is simpel zat. In ruststand draai je aan de knop en dan kom je meteen in het A-Z menu van het adresboek terecht. Druk op de juiste letter en dan kom je in de lijst met namen terecht, weer draaien en drukken en dan belt ie. Heb je zoals ik onder sommige letters veel namen staan dan wordt het minder gebruiksvriendelijk, je kunt dan makkelijker sneller op de telefoon zoeken omdat je daar kan selecteren door letters achter elkaar in te toetsen.
Om dit op een legale wijze te doen heb ik bij de Media Markt een dashboardhouder gekocht waar de tel inzit. Zo kan ik hem bedienen zonder de telefoon in de hand te houden (druk vaak op de snelkeuze nummers).
Het beste werkt eigenlijk de voicedail functie, en deze werkt perfect omdat je zelf de stemlabels in spreekt (kost je dus wel wat tijd om in te spreken).

Het wegbouwen in een asbak moet geen enkel probleem zijn zoals eerder gesuggereerd omdat de zend/ontvangst unit niet in het display zit maar in een aparte module (best groot ding) die sowieso in het dashboard weggebouwd wordt.

De verlichting is niet storend omdat je deze in 7 of 8 stappen zelf kan instellen qua intensiteit, volgens mij schakelt ie zelfs lager op het moment dat je de verlichting inschakeld.

Ik zou het display zelf niet wegbouwen om dat als je de telefoon een keer in de kofferbak hebt liggen (in je jas bv) je anders niet ziet wie er belt. Zou ik onprettig vinden.
Nog los van het feit dat je de knoppen moet kunnen bedienen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
 

RogerS

Forumguru
Installeer hem niet achter een metalen
wand;
Geef wel duidelijk aan dat je hier de centrale unit bedoelt. Het gaat hier niet om het display.

@Lex Lichtmetaal: Ik heb de Parrot CK3100 nu bijna 4 jaar in mijn Peugeot 407 zitten en heb geen last ervan gehad dat het display erg fel is! Deze heb ik zelf ingebouwd. Ik weet wel dat dit een veel goedkopere oplossing (170 Euro incl. Kram ISO connector voor mijn Peugeot Radio) is dan de Bluetooth module van Skoda (440 Euro) en in de praktijk prima bruikbaar met een goede geluidskwaliteit. Ik heb toch maar voor de Skoda Bluetooth gekozen omdat de Businessline Elegance ook nog een Sound system heeft waarbij je niet zomaar een Parrot system tussen kunt schakelen.

Zorg er wel voor de je meest recente firmware op de Parrot CK3100 heb zitten. Toen ik overstapte van een Sony/Ericsson telefoon naar de Blackberry 8800, zo'n 3 jaar geleden, heb ik problemen gehad met de geluidskwaliteit en het synchroniseren van het adresboek. Na een software update zijn al deze problemen verholpen. Als je nu een nieuwe CK3100 zult kopen, zal er wel een firmware versie opzitten die deze problemen niet heeft.
 

FredV

Banned
heeft een van jullie ervaring met de verschijnselen die ik hier noem?
Dit heb ik nu met verschillende parrots gehad, gemonteerd in mn leasebak.
Wat ik wel ervaar met de parrot in 2 verschillende auto's is een hinderlijke luide piep als de parrot het mobieltje heeft gevonden en verbinding heeft gemaakt. En een andere klacht is dat soms het geluid van de radio niet meer harder of zachter gezet kan worden. Pas na de volgende keer starten van de auto, werkt het weer als vanouds. Dit is niet exemplarisch, want ik heb hetzelfde euvel op 2 auto's geconstateerd.
Updaten van de software heeft niet tot resultaat geleid. Waarschijnlijk heeft het te maken met spanning dat op één of ander contact blijft staan wat de mute-functie van de autoradio bedient.
 
Bovenaan Onderaan